• Посилання скопійовано

Суми ПДВ, сплачені до бюджету: чи є витратами підприємця на загальній системі?

Чи можна підприємець на загальній системі, платник ПДВ, включати у витрати ПДВ, сплачений у бюджет згідно з декларацією з ПДВ?

Відповідно до п. 177.3 ПКУ для фізособи-підприємця, зареєстрованого як платник ПДВ, не включаються до витрат і доходу суми ПДВ, що входять до ціни придбаних або проданих товарів (робіт, послуг).

Таким чином, немає місця серед витрат та доходів загальносистемника-платника ПДВ такому податку як ПДВ. Якщо ж підприємець не є платником ПДВ, то суми цього податку він може включити до витрат.

Ця норма є логічною, адже придбавши товар з ПДВ підприємець визнає податковий кредит, а продавши з ПДВ – нарахує зобов'язання. У такому випадку ПДВ – це транзитна сума, яка не має місця ні серед витрат, ні серед доходів.

Втім, нас цікавить саме сума ПДВ, яка сплачена до бюджету, а не «транзитні суми» ПДВ.

Звернемося до історії цього питання. Так, до набрання чинності ПКУ (01.01.2011 р.), згідно з ст. 13 Декрету КМУ «Про прибутковий податок з громадян», ст. 13 Інструкції про оподаткування доходів фізичних осіб від зайняття підприємницькою діяльністю, а також у відповідності до додатку №7 до Інструкції до складу витрат фізичної особи – суб’єкта підприємницької діяльності, зареєстрованої як платник ПДВ, включались суми ПДВ, внесені до бюджету. При цьому не включаються до валових витрат і валового доходу суми ПДВ, що входять до ціни придбаних та проданих товарів (робіт, послуг).

Після набуття чинності ПКУ (01.01.2011 р.) норму щодо не включення до витрат і доходів суми ПДВ, що входять до ціни придбаних та проданих товарів (робіт, послуг), перенесли до п. 177.3 ПКУ, а ось щодо можливості віднесення до витрат сплаченого до бюджету ПДВ згідно з п. 177.4 ПКУ, потрібно було вже звертатися до норм р. ІІІ «Податок на прибуток» ПКУ.

Опираючись на норму пп. 139.1.6 ПКУ податківці у підкатегорії 104.05 ресурсу «ЗІР»* роз’яснювали, що фізичні особи - підприємці, які працюють на загальній системі оподаткування та зареєстровані платниками ПДВ, не мають права включати до складу витрат суми ПДВ, які сплачені до бюджету.

З 01.01.2016 р. норми ПКУ щодо переліку витрат підприємців-загальносистемнків зазнали суттєвих змін – тепер усі дозволені витрати, що безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів, перераховані у п. 177.4 ПКУ. Серед цього переліку витрат немає сплачених податків, зборів (крім суми ЄСВ), а тому й наразі підприємці-загальносистемники, які зареєстровані платниками ПДВ, не мають права включати до складу витрат суми ПДВ, які сплачені до бюджету.

Підтверджують це й фахівці ДФС у своєму роз’яснені, наведеному у підкатегорії 104.05 ресурсу «ЗІР»**: «Пунктом 177.4 ст. 177 ПКУ визначено перелік витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів фізичною особою – підприємцем від провадження господарської діяльності на загальній системі оподаткування. Однак, даний перелік не містить сплачених податків, зборів (крім суми єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування) та витрат, понесених фізичною особою – підприємцем на придбання ліцензій, інших спеціальних дозволів, виданих державними органами для провадження господарської діяльності.

Таким чином, фізична особа – підприємець на загальній системі оподаткування не має право включити до складу своїх витрат суму сплачених податків, зборів (крім суми єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування) та витрат, понесених на придбання ліцензій, інших спеціальних дозволів, виданих державними органами для провадження господарської діяльності».


* Запитання:  Діяло до 01.01.2015 Чи має право ФОП платник ПДВ включати до складу ВВ суму ПДВ, фактично сплачену до бюджету?

** Запитання: Чи має право ФОП на загальній системі оподаткування включити до складу витрат суму сплачених податків, зборів та витрат, понесених на придбання ліцензій та інших спеціальних дозволів, виданих державними органами для провадження господарської діяльності?

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Спрощена система/ФОП на загальній системі

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ФОП на загальній системі»

  • Закриття кредиторської заборгованості перед ФОП, що припинив діяльність
    Підприємство на загальній системі має кредиторську заборгованість за послуги перед ФОП, який припинив свою діяльність. Акти наданих послуг та інші документи підписані. Як правильно закрити (погасити) цю заборгованість, якщо ФОП не може її отримати на свій підприємницький рахунок?
    29.09.2025293
  • Як рахувати мінімальний дохід "загальносистемника" з ліцензією з 01.10.2025 року?
    Згідно з ст. 42 Закону №3817, розмір загального місячного оподатковуваного доходу СГ, зареєстрованого як ФОП, що не має найманих працівників, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним, має становити не менше 2 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року. Це мається на увазі чистий дохід на місяць - 2 МЗП (16000 грн в 2025 р.) з якого потрібно сплатити ПДФО, ВЗ та ЄСВ?
    22.09.20251 0864
  • Чи можуть податківці під час перевірки ФОП збільшити витрати замість знятих?
    ФОПу–загальносистемнику під час перевірки зняли із витрат суму амортизації ОЗ, придбаного в лізинг. Водночас, податківці зазначили (в усній формі), що ФОП мав включати до витрат не амортизацію, а лізингові платежі. Якщо це так, то чи мають податківці включити до витрат суму лізингових платежів (5000 грн) замість знятої амортизації (1700 грн)?
    17.09.202557
  • ФОП – «загальносистемник» придбав ОЗ в лізинг: що включати до витрат?
    ФОП на загальній системі придбав ОЗ в лізинг для ведення госпдіяльності. Яку суму такий ФОП може включати до витрат – лізингові платежі чи амортизацію? Якщо амортизацію, то коли її нараховувати, адже право власності переходить до ФОП лише після повної оплати?
    17.09.202525
  • Визначення дати отримання доходу ФОПа - "загальника" оподаткування при розрахунках картою
    Якщо з ФОП на загальній системі розраховувалися через оплату картою в магазині або в інтернет – магазині з видачею фіскального чеку, то доходом для цілей оподаткування ПДФО є вся сума виручки, включаючи комісію банку
    25.07.202540