• Посилання скопійовано

Витрати на оренду та ремонт транспорту у ФОП - «загальника»

ФОП на загальній системі оподаткування здійснює пасажирські перевезення. Чи можна включати до складу витрат вартість оренди автобусу, приміщення, заробітну плату працівників та вартість запчастин? Чи включається до складу витрат сума зарплати за грудень 2019 року (був платником ЄП), виплачена у січні 2020 року?

Відповідно до пп. 177.2 ПКУ об'єктом оподаткування підприємців на загальній системі оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи - підприємця.

  • Виключний перелік витрат, що безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів наведено у пп. 177.4 ПКУ. Своєю чергою, згідно з пп. 177.4.5 ПКУ не включаються до складу витрат підприємця:
  • витрати, не пов’язані з провадженням господарської діяльності такою фізичною особою - підприємцем;
  • витрати на придбання, самостійне виготовлення основних засобів та витрати на придбання нематеріальних активів, які підлягають амортизації;
  • витрати на придбання та утримання основних засобів подвійного призначення, визначених ст. 177 ПКУ;
    документально не підтверджені витрати.

До основних засобів подвійного призначення належать:

  • земельні ділянки;
  • об’єкти житлової нерухомості;
  • легкові та вантажні автомобілі.

При цьому, Закон №2344 містить такі визначення термінів:

  • Автомобіль легковий - автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення пасажирів з кількістю місць для сидіння не більше ніж дев'ять з місцем водія;
  • Автобус - транспортний засіб, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення пасажирів з кількістю місць для сидіння більше ніж дев'ять з місцем водія включно;
  • Автомобіль вантажний - автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення вантажів.

Тобто, автобус не підпадає під перелік основних засобів подвійного призначення. Відповідно, підприємець може відносити до складу витрат вартість його оренди, ремонту та запчастин (за умови, що такі витрати є фактично понесеними та документально підтвердженими, а автобус використовується у господарській діяльності).

Крім того і самі податківці у ІПК від 27.06.2017 р. №845/Ж/99-99-13-01-02-14/ІПК (яку ми розглядали тут) зазначали, що у разі здійснення ФОП діяльності з надання послуг пасажирським автомобільним транспортом із використанням автобусів, він має право відобразити в Книзі в розділі II "Витрати" вартість придбаних запасних частин, акумуляторів, шин, автобусного скла, які використовуються в такій господарській діяльності.

Крім того, не заперечують податківці і щодо можливості віднесення суми ПДВ у складі таких витрат до податкового кредиту підприємця (за умови реєстрації ПН постачальником).

Витрати на оренду приміщення та заробітну плату працівників підприємець має право відносити до складу своїх витрат за умови їх зв’язку з господарською діяльністю, документального підтвердження та фактичної оплати.

Що ж до витрат на заробітну плату за грудень 2019 року (підприємець був платником ЄП), що фактично були понесені у січні 2020, то ситуація наступна. У підкатегорії 104.05 "ЗІР" податківці роз’яснювали, що оскільки для визначення чистого оподатковуваного прибутку витрати фізичної особи – підприємця на загальній системі оподатковування формуються при отриманні доходу, то така фізична особа має право врахувати суму витрат, яка безпосередньо пов’язана з отриманням доходу, незалежно від того на якій системі оподаткування вони фактично були понесені.

Таким чином вважаємо, що в даному випадку підприємець має право віднести до складу витрат суму виплаченої у січні 2020 року заробітної плати за грудень 2019 року, оскільки дата фактичної виплати ЗП припадає на період перебування на загальній системі (за умови наявності доходу).

***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Спрощена система/ФОП на загальній системі

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ФОП на загальній системі»

  • Мінімальна заробітна плата у роздрібній торгівлі з 1 жовтня 2025 року
    Чи правильно те, що ФОП на загальній системі оподаткування, які займаються роздрібною торгівлею алкогольними та тютюновими товарами, з 1 жовтня 2025 року зобов’язані платити найманим працівникам заробітну плату не менше 16 000 грн?
    02.10.20252843
  • Закриття кредиторської заборгованості перед ФОП, що припинив діяльність
    Підприємство на загальній системі має кредиторську заборгованість за послуги перед ФОП, який припинив свою діяльність. Акти наданих послуг та інші документи підписані. Як правильно закрити (погасити) цю заборгованість, якщо ФОП не може її отримати на свій підприємницький рахунок?
    29.09.2025353
  • Як рахувати мінімальний дохід "загальносистемника" з ліцензією з 01.10.2025 року?
    Згідно з ст. 42 Закону №3817, розмір загального місячного оподатковуваного доходу СГ, зареєстрованого як ФОП, що не має найманих працівників, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним, має становити не менше 2 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року. Це мається на увазі чистий дохід на місяць - 2 МЗП (16000 грн в 2025 р.) з якого потрібно сплатити ПДФО, ВЗ та ЄСВ?
    22.09.20251 1604
  • Чи можуть податківці під час перевірки ФОП збільшити витрати замість знятих?
    ФОПу–загальносистемнику під час перевірки зняли із витрат суму амортизації ОЗ, придбаного в лізинг. Водночас, податківці зазначили (в усній формі), що ФОП мав включати до витрат не амортизацію, а лізингові платежі. Якщо це так, то чи мають податківці включити до витрат суму лізингових платежів (5000 грн) замість знятої амортизації (1700 грн)?
    17.09.202558
  • ФОП – «загальносистемник» придбав ОЗ в лізинг: що включати до витрат?
    ФОП на загальній системі придбав ОЗ в лізинг для ведення госпдіяльності. Яку суму такий ФОП може включати до витрат – лізингові платежі чи амортизацію? Якщо амортизацію, то коли її нараховувати, адже право власності переходить до ФОП лише після повної оплати?
    17.09.202526