• Посилання скопійовано

Чи потрібно бухгалтеру за договором ЦПХ реєструватися як суб’єкт первинного фінмоніторингу?

На підприємстві, яке знаходиться в стадії ліквідації, в штатному розкладі відсутня штатна одиниця бухгалтера. Чи може ліквідатор прийняти бухгалтера за договором ЦПХ для формування звітів з ЄСВ, ПДВ, статистичної звітності. Чи потрібно бухгалтеру за договором ЦПХ реєструватися як суб’єкт первинного фінмоніторингу?

Питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції його власника (власників) або вповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів (ч. 4 ст. 8 Закону про бухгалтерський облік). 

Тобто вказаною статтею передбачено, зокрема, користування послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи.

Цивільно-правові відносини між працівником та суб’єктом господарювання регламентовані ЦКУ.

У разі укладення такого виду правовідносин, працівник зобов’язується  виконати певну роботу, або надати послугу, а роботодавець – оплатити її. Сторони укладають письмовий договір. Предметом договору є кінцевий результат, або послуга.

За виконання роботи або надання послуги виконавець отримує винагороду. Розмір винагороди визначається договором та не залежить від розміру мінімальної заробітної плати. Термін оплати зазначається в договорі.

При укладенні цивільно-правової угоди  роботодавець не зобов’язаний забезпечувати такому працівнику  належні та безпечні умови праці. Працівник, який погоджується виконувати роботу чи надавати послугу згідно з умовами цивільно-правового договору, самостійно організовує процес роботи, її виконання та забезпечує результат.

Цивільно – правовий договір  суб’єкт господарювання вправі укладати лише для виконання конкретної роботи, що спрямована на одержання результату праці.

У разі досягнення мети  договір вважається виконаним. Дія договору припиняється. Тобто, цивільно-правовий договір застосовується для реалізації визначених (найчастіше) разових робіт.

Отже, якщо виникла необхідність в отриманні разових бухгалтерських послуг, вводити штатну одиницю для бухгалтера не потрібно, достатньо заключити договір ЦПХ (договір про надання послуг) з фізичною особою або фізичною особою-підприємцем.

Нагадаємо, у разі, якщо ліквідатор заключить договір про надання бухгалтерських послух зі звичайною фізичною особою (не ФОП), то ліквідатор по відношенню до такої особи буде податковим агентом по сплаті ПДФО та ВЗ з суми винагороди до бюджету.

При цьому потрібно правильно скласти договір і передбачити всі умови, щоб в подальшому при перевірці його не визнали трудовим. Не так давно, третій апеляційний адміністративний суд (м. Дніпро) розглядав скаргу Управління на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду у справі № 1140/2760/18 за позовом одного із фермерських господарств Голованівського району про скасування постанови Держпраці в області щодо накладення штрафної санкції за підміну трудових відносин цивільно – правовими (про підміну трудових відносин з бухгалтером). В ході розгляду справи колегія дійшла висновку, що наявні у справі докази свідчать про доведеність факту виконання трудових  обов’язків без укладення трудового договору та повідомлення ДПС. Що вказує на порушення законодавства про працю. Про це ми писали тут.

Таким чином, для невизнання договору трудовим у ньому варто зазначити:

  • істотні умови: предмет договору, суму винагороди, порядок виплати винагороди, права та обов’язки сторін, порядок урегулювання спорів, відповідальність сторін, строк дії договору;
  • строки обробки документів і складання звітності; 
  • вимоги до якості послуг, що надаються; 
  • місце надання послуг і зберігання документів та звітності тощо. 

Передача результатів наданих послуг та їх оплата здійснюються на підставі акта наданих послуг.

Підпунктом  7 ч. 2 ст. 6 Закону №361  серед переліку осіб, які є спеціально визначеними суб’єктами первинного фінансового моніторингу зазначено, зокрема :

  • суб’єктів аудиторської діяльності;
  • бухгалтерів, суб’єктів господарювання, які надають послуги з бухгалтерського обліку;
  • суб’єктів господарювання, які здійснюють консультування з питань оподаткування.

Отже, бухгалтери, які надають послуги за договорами ЦПХ і не зареєстровані як ФОП, а також суб’єкти господарювання (ФОП і юрособи), які надають послуги у сфері бухгалтерського обліку, зобов’язані виконувати вимоги Закону № 361.

Пунктом 1 ч. 2 ст. 8 Закону №361 суб’єкти фінансового моніторингу зобов'язані стати на облік у державній службі фінансового моніторингу України.

Але якщо ще не стали на облік, то наразі, за відсутність постановки на облік у Держфінмонітрингу Законом № 361 окрема відповідальність не встановлена. 

Детально про це ми писали тут

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Ліцензії і дозволи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Ліцензії і дозволи»

  • Чи потрібна легалізація або апостилювання податкових документів, виданих податковими органами Польщі?
    Для отримання права на зарахування податків та зборів, сплачених у Польщі, платник зобов'язаний отримати від державного органу Польщі довідку про суму сплаченого податку та збору, а також про базу та/або об'єкт оподаткування. Чи потрібно її легалізувати або апостилювати для надання ДПС України?
    25.04.202421
  • Чи змінювати ліцензію при встановленні додаткової ємності для зберігання?
    У заяві на отримання ліцензії в 2022 році зазначено місце зберігання пального з типом об’єкта оподаткування «213» (завод), відповідно до форми №20-ОПП, і в ліцензії на 5 років визначено ліміт 20 000 л. В 2023 році придбана ще одна ємність і фактично кількість зберігання пального збільшилась до 30 000 л. Чи подавати форму №20-ОПП? Чи подавати заяву на збільшення ліміту в ліцензії на зберігання пального?
    22.04.202430
  • Ануляція ліцензії на зберігання пального: а може відповідальне зберігання?
    Підприємство придбало ПММ 28.03.2024 р. Акцизну накладну від продавця зареєстровано 28.03.2024 р. Заяву на анулювання ліцензії в зв’язку зі зміною адреси акцизного складу підприємство подало 26.03.2024 р. Витяг з розпорядження щодо анулювання ліцензії на зберігання ПММ для власних потреб датовано 28.03.2024 р. Коли ліцензія на зберігання вважається анульованою? Чи можна передати на зберігання пальне, якщо ліцензію анульовано?
    22.04.202425
  • Сплата та продовження ліцензії на оптовий продаж алкогольних напоїв під час воєнного стану
    Підприємство має ліцензію на оптовий продаж алкогольних напоїв. У цьому місяці повинні продовжувати її ще на рік та сплатити 500 000 грн. Чи можна до кінця воєнного стану не платити ці 500 000 грн за продовження цієї ліцензії, а оплатити цю суму протягом 30 днів після скасування воєнного стану? Чи поширюється звільнення на ліцензію оптового продажу алкогольних напоїв?
    09.04.2024111
  • Чи застосовує касовий метод підприємство, якщо дозвіл на будівництво отримано до 10.10.2022 року?
    ТОВ отримало дозвіл на будівництво багатоквартирного будинку до 10.10.2022 року. В березні 2023 року ТОВ отримує право власності на квартиру (перше постачання) і на наступний день продає цю квартиру покупцю. В обліковій політиці касовий метод не застосовується. Чи потрібно застосовувати касовий метод? Коли виникають зобов’язання з ПДВ: при отримані дозволу або ж все-таки при оплаті за квартиру?
    20.03.202443