• Посилання скопійовано

Взаємозалік заборгованості: як оформити?

Які необхідно оформити документи, щоб закрити заборгованість з контрагентом, коли дебіторська та кредиторська заборгованості становлять однакові суми і немає можливості оплатити борг грошима?

Відповідно до ст. 601 ЦКУ та ст. 203, 220 ГКУ для проведення взаємозаліку потрібно, аби виконувалися три умови:

1) вимоги сторін повинні бути зустрічними. Мається на увазі одночасна участь сторін у двох зобов’язаннях, де кредитор за одним зобов’язанням є боржником за іншим. Тобто контрагенти у двох різних зобов’язаннях одні й ті самі, проте виконують стосовно один до одного різні ролі. Боржник за один договором є кредитором, а за іншим – навпаки;

2) зобов’язання сторін мають бути однорідними. Правового тлумачення цього визначення як такого законом чи підзаконними актами не наводиться. Втім, із практики склалося, що предмет зобов’язань має бути однаковим. У описаній ситуації йдеться про грошові зобов’язання з обох сторін, тобто вони є однорідними;

3) строк виконання щодо таких вимог уже настав. Однак слід також звернути увагу на положення ст. 602 ЦКУ, а саме:

  • не допускається зарахування зустрічних однорідних вимог, за якими минув строк позовної давності;
  • не допускається зарахування зустрічних однорідних вимог в інших випадках, установлених договором або законом. Тому загляніть спочатку до договорів чи немає там заборони на взаємозалік.

Відповідно до ч. 2 ст. 601 ЦКУ зарахування зустрічних вимог може здійснюватися за заявою однієї із сторін. У ГКУ точніше сказано: для зарахування достатньо заяви однієї сторони (ч. 3 ст. 203 ГКУ). Тобто виходить, що залік можливий і як одностороння, і як двостороння угода.

Якщо договір та акт про зарахування зустрічних однорідних вимог є двостороннім правочином, то заява – це односторонній правочин (керівник потім візує цю заяву та видає наказ про зарахування однорідних вимог). Оскільки заборгованість склалася між двома СГ, то, вважаємо, що її варто закривати двосторонньою угодою.

Зразки договору та акту про зарахування зустрічних однорідних вимог ми наводили тут (договір) та тут (акт - Зразок 2).

***

Також читайте: Акт звірки і зустрічні вимоги

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Ліцензії і дозволи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Ліцензії і дозволи»

  • Чи потрібна легалізація або апостилювання податкових документів, виданих податковими органами Польщі?
    Для отримання права на зарахування податків та зборів, сплачених у Польщі, платник зобов'язаний отримати від державного органу Польщі довідку про суму сплаченого податку та збору, а також про базу та/або об'єкт оподаткування. Чи потрібно її легалізувати або апостилювати для надання ДПС України?
    25.04.202420
  • Чи змінювати ліцензію при встановленні додаткової ємності для зберігання?
    У заяві на отримання ліцензії в 2022 році зазначено місце зберігання пального з типом об’єкта оподаткування «213» (завод), відповідно до форми №20-ОПП, і в ліцензії на 5 років визначено ліміт 20 000 л. В 2023 році придбана ще одна ємність і фактично кількість зберігання пального збільшилась до 30 000 л. Чи подавати форму №20-ОПП? Чи подавати заяву на збільшення ліміту в ліцензії на зберігання пального?
    22.04.202428
  • Ануляція ліцензії на зберігання пального: а може відповідальне зберігання?
    Підприємство придбало ПММ 28.03.2024 р. Акцизну накладну від продавця зареєстровано 28.03.2024 р. Заяву на анулювання ліцензії в зв’язку зі зміною адреси акцизного складу підприємство подало 26.03.2024 р. Витяг з розпорядження щодо анулювання ліцензії на зберігання ПММ для власних потреб датовано 28.03.2024 р. Коли ліцензія на зберігання вважається анульованою? Чи можна передати на зберігання пальне, якщо ліцензію анульовано?
    22.04.202424
  • Сплата та продовження ліцензії на оптовий продаж алкогольних напоїв під час воєнного стану
    Підприємство має ліцензію на оптовий продаж алкогольних напоїв. У цьому місяці повинні продовжувати її ще на рік та сплатити 500 000 грн. Чи можна до кінця воєнного стану не платити ці 500 000 грн за продовження цієї ліцензії, а оплатити цю суму протягом 30 днів після скасування воєнного стану? Чи поширюється звільнення на ліцензію оптового продажу алкогольних напоїв?
    09.04.2024111
  • Чи застосовує касовий метод підприємство, якщо дозвіл на будівництво отримано до 10.10.2022 року?
    ТОВ отримало дозвіл на будівництво багатоквартирного будинку до 10.10.2022 року. В березні 2023 року ТОВ отримує право власності на квартиру (перше постачання) і на наступний день продає цю квартиру покупцю. В обліковій політиці касовий метод не застосовується. Чи потрібно застосовувати касовий метод? Коли виникають зобов’язання з ПДВ: при отримані дозволу або ж все-таки при оплаті за квартиру?
    20.03.202443