• Посилання скопійовано

Повернення ОЗ за гарантією: як облікувати?

У листопаді 2020 р. підприємство придбало ОЗ, ввело в експлуатацію. Але згодом виник гарантійний випадок, внаслідок чого постачальник повертає суму оплати, а підприємство повертає ОЗ. Як це відобразити в обліку підприємства?

Бухгалтерський облік

На нашу думку, повернення підприємством ОЗ постачальнику і отримання від постачальника коштів не є операцією продажу підприємством ОЗ. 

Підприємство виводить таке ОЗ з експлуатації і сторнує операцію з придбання такого ОЗ датою повернення постачальнику (або визнає дебіторську заборгованість постачальника). Тоді ж сторнується і податковий кредит, який виник при придбанні цього ОЗ.

Єдине складне запитання виникає щодо зносу цього ОЗ. Адже, придбавши ОЗ і ввівши його в експлуатацію, підприємство в загальному порядку нараховувало амортизацію і визнавало при цьому витрати. 

Якщо ОЗ повертається, то постачальник повертає всю сплачену за нього суму. Тобто, по суті, операція з придбання такого ОЗ анулюється. Але ж підприємство вже встигло частково використати цей ОЗ у власній господарській діяльності і навіть, можливо, отримати з цього дохід. Отже, на нашу думку, підстав зменшувати раніше нараховану амортизацію і визнані за нею витрати немає. Таке нарахування не було помилковим, воно здійснювалося на законних підставах і стандарти бухобліку не вимагають сторнування такої амортизації. 

Але оскільки постачальник компенсує всю вартість ОЗ, а не тільки залишкову вартість, різницю між сумою компенсації і залишковою вартістю, на наш погляд, потрібно урівноважити відображенням доходу (на субрахунку 719).

З урахуванням наведеного вище, операцію повернення можна відобразити такими бухгалтерськими проведеннями:

  • Дт 131 Кт 10 – списано суму нарахованої амортизації ОЗ;
  • Дт 377 Кт 10 – списано залишкову суму ОЗ;
  • Дт 377 Кт 719 – заборгованість постачальника перед підприємством збільшується на суму нарахованої амортизації;
  • Дт 311 Кт 377 – отримано кошти від постачальника;
  • Дт 641 Кт 631 – відкориговано ПК з ПДВ способом сторно.

 

Податок на прибуток (з податковими різницями)

Придбані ОЗ у загальному порядку амортизувалися підприємством як в бухгалтерському, так і в податковому обліку. Таким чином, підприємство коригувало фінрезультат до оподаткування на «амортизаційні» податкові різниці за ст. 138 ПКУ.

Далі відбувається повернення такого ОЗ постачальнику. І з точки зору оподаткування повернення ОЗ цілком вписується у поняття продажу товару з пп. 14.1.202 ПКУ. Не забуваємо, що для оподаткування треба застосовувати ті визначення термінів, які наведено в ПКУ. І тільки, якщо їх в ПКУ не буде, застосовуються визначення термінів з іншого законодавства. 

А тому, на наш погляд, повернення для цілей податку на прибуток і, зокрема, «амортизаційних» податкових різниць слід розглядати як продаж ОЗ:

  • на суму залишкової вартості за даними бухобліку фінрезультат до оподаткування збільшується (пп. 138.1 ПКУ);
  • на суму залишкової вартості, розрахованої з урахуванням пп. 138.3 ПКУ, фінрезультат до оподаткування зменшується (пп. 138.2 ПКУ).

 

ПДВ

У разі повернення ОЗ підприємство покупець повинно відкоригувати ПК з ПДВ в загальному порядку згідно з нормами пп. 192.1 ПКУ.

Причому підприємство зменшує ПК в періоді коригування незалежно від того, чи склав постачальник РК і чи зареєстрував він його в ЄРПН. За умови, що на дату коригування ТОВ зареєстроване платником ПДВ і визнавало ПК під час придбання ОЗ (пп. 192.1.1 ПКУ).

 

У якому місяці треба провести таке зменшення? У місяці повернення ОЗ чи отримання коштів від постачальника? 

Дивимося відповідь на питання в підкатегорії 101.04, «ЗІР»: «Як в податковому обліку з ПДВ продавця/покупця відображається операція з повернення покупцем частини товарів, кошти за які залишаються у продавця та зараховуються/не зараховуються в рахунок оплати за іншою поставкою товарів?».

Податкова відповідає, що у разі, якщо на дату повернення частини товарів сума оплати за них не зараховується в рахунок оплати іншого товару, а повертається покупцю, то РК складається на дату повернення коштів.

Тобто, постачальник складає РК на дату завершальної операції. Тому, якщо навпаки спершу повернена оплата від постачальника, а потім повернено ОЗ, то РК складається на дату повернення ОЗ. 

На думку автора, цю ж логіку має застосовувати і покупець (ТОВ). І саме в періоді завершальної операції слід зменшити ПК в декларації з ПДВ. 

Але оскільки чітко в ПКУ момент складання РК для таких ситуацій не визначений, для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати з цього питання індивідуальну податкову консультацію.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    Сьогодні 15:4015
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    Сьогодні 13:5333
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    Сьогодні 09:23146
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    Сьогодні 09:2242
  • Дооцінка сільськогосподарської продукції при включенні орендної плати
    Частину оприбуткованої сільськогосподарської продукції вже реалізовано, після чого нараховано орендну плату за оренду паїв, яка віднесена на витрати виробництва цього року. Як коректно провести дооцінку залишку продукції з урахуванням пізніше нарахованих витрат?
    Сьогодні 08:1619