• Посилання скопійовано

Яка відповідальність за нереєстрацію акцизних накладних за використане пальне для власного споживання?

Чи застосовуються до сільгоспвиробника штрафи відповідно до ст. 120-2 ПКУ за відсутність реєстрації акцизних накладних в ЄРАН за використане пальне виключно для власного споживання (реалізація іншим СГД не проводилося)?

У разі, якщо суб'єкт господарювання зареєструвався як платник акцизного податку з реалізації пального, такий суб'єкт у строки, визначені ПКУ, зобов'язаний складати акцизні накладні на обсяги пального, використаного для власних потреб, і реєструвати їх у ЄРАН (лист ДФСУ від 02.02.2017 р. №2324/7/99-99-12-03-03-17).

У абз. 2 п. 231.1 ПКУ використання пального для власного споживання виокремлено серед переліку різноманітних операцій з пальним, при здійсненні яких складання акцизних накладних є обов’язковим.

Таку норму передбачено в ПКУ з метою визначення об’єкта оподаткування акцизним податком, оскільки відповідно до пп. 213.1.12 ПКУ він визначається як операції з реалізації обсягів пального, що перевищують обсяги отриманого пального, з якого сплачено акцизний податок (отриманого від інших платників, імпортованого, виробленого на митній території України).

Про це говорять й фахівці ДФС у листі від 11.10.2016 р. №22116/6/99-99-12-02-02-15): обумовленість складання та реєстрації акцизних накладних викликана необхідністю організації обліку пального з метою виявлення об’єкта оподаткування акцизним податком у вигляді обсягів реалізації пального понад отримані обсяги (ввезені, вироблені) (про це ми зазначали тут).

У разі, якщо суб’єкт господарювання зареєструвався як платник акцизного податку з реалізації пального, такий суб’єкт у встановлені строки зобов’язаний складати акцизні накладні на обсяги пального, використаного для власних потреб, і реєструвати їх у ЄРАН. Це прямо передбачено абз. 2 п. 231.1 ПКУ.

У разі, якщо суб’єктом господарювання – особою, яка реалізує пальне, при реалізації пального не складено акцизну накладну (але мала бути складено), керівники та інші посадові особи такого суб’єкта господарювання несуть адміністративну відповідальність згідно зі ст. 163 -1 КУпАП (штраф у розмірі від 5 до 10 НМДГ (85-170 грн).

Крім цього, за порушення платником акцизного податку з реалізації пального порядку реєстрації акцизних накладних і розрахунків коригування до таких акцизних накладних у ЄРПН застосовуються штрафні санкції відповідно до ст. 120-2 ПКУ. А саме: відсутність з вини платника акцизного податку реєстрації акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних/розрахунку коригування протягом більш як 120 календарних днів після дати, на яку платник податку зобов'язаний скласти акцизну накладну/розрахунок коригування, - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 50% суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, на які платник податку зобов'язаний скласти таку акцизну накладну/розрахунок коригування.

Такі роз’яснення ДФС містяться у підкатегрорії 116.12 ресурсу «ЗІР» (відповіді на запитання: "Чи передбачена відповідальність за нескладення або порушення порядку заповнення акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних, у т. ч. у період з 01.03.2016 по 01.04.2016?", "Який механізм накладення штрафів за несвоєчасну реєстрацію (нереєстрацію) акцизних накладних та розрахунків коригування до акцизних накладних в ЄРАН?"), у листі ДФС від 02.02.2017 р. №2324/7/99-99-12-03-03-17 та листі ДФС у Чернiгiвськiй областi від 17.07.2017 р. №1200/ІПК/25-01-40-14.

Крім цього, у ПКУ немає норми щодо незастосування штрафу за ст. 120-2 ПКУ у зв’язку із складанням акцизних накладних на власне споживання. Таку позицію поки що не озвучили ні в ДФС, ні в Мінфіні. Вважаємо, що оскільки така акцизна накладна складається та реєструється, аби визначити чи є об’єкт оподаткування акцизним податком, то все ж доречно її складати та реєструвати.

Зазначимо, що в ПКУ норма про необхідність складання акцизних накладних на власне споживання з’явилася з 2017 року. Судова практика із цього питання лише складається.

Цікаві висновки можна знайти у Постанові Першого апеляційного адмісуду від 23.10.2018 р. по справі №805/864/18-а. СГ зареєстрований платником акцизного податку, втім оскільки у 2016 році не було норми про реєстрацію накладних на власне споживання - СГ це робив за власним бажанням із пропущенням 15-денного строку щодо реєстрації. Суд прийшов до висновку, що СГ не здійснював реалізацію пального у розумінні приписів абз. 2 пп. 14.1.212 ПКУ, тому був звільнений від обов'язку складати та реєструвати акцизні накладні в ЄРАН.

Проте у разі, якщо СГ, який звільнений від обов'язку складати та реєструвати акцизні накладні в ЄРАН, все ж таки вчинив дії щодо реєстрації акцизних накладних, то він повинен був дотримуватися строків їх реєстрації, визначених ПКУ. Тому накладення штрафу відповідно до ст.120-2 ПКУ було правомірним.Тобто суд взагалі поставив під сумнів необхідність складання та реєстрації акцизної накладної на операції із власним споживанням, адже цієї операції немає в абз. 2 пп.14.1.212 ПКУ.

Аналогічні висновки можна знайти й у Рішенні Івано-Франківського окружного адмінсуду від 31.01.2019 по справі №0940/2413/18, Рішенні Донецького окружного адмінсуду від 04.06.2018 по справі №805/864/18-а.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Відповідальність, санкції і штрафи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Відповідальність, санкції і штрафи»

  • У який строк сплачується адміністративний штраф та який орган контролює його сплату?
    Не пізніше як через 15 днів з дня вручення постанови про накладення штрафу, крім випадків, передбачених ст. 300-3 КУ про адмінпорушення, а в разі оскарження – не пізніше як через 15 днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення
    23.10.202514
  • Відповідальність за неведення військового обліку на підприємстві
    Яка передбачена адміністративна відповідальність (штрафи) для підприємства та його посадових осіб за порушення правил ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, якщо облік починають вести з поточного моменту?
    23.10.202536
  • Коли визнавати неузгоджену штрафну санкцію?
    Підприємство - платник податку на прибуток, застосовує податкові різниці. У 2021 р. було отримано штраф з податку на прибуток, який був відображений в обліку та сплачений, відповідно заповнено додаток РІ. В 2024 році ухвалою суду даний штраф було частково скасовано. Як правильно відобразити скасування штрафу, якщо ДПС вже перевірила 2024 рік?
    22.10.202516
  • Військовий облік: доплата та наказ про відповідальність
    Якщо посадова інструкція працівника вже містить обов'язок ведення військового обліку, чи є обов'язковим встановлення додаткової доплати за виконання цих функцій? Чи вимагається оформлення окремого наказу про призначення відповідального за ведення військового обліку та подання відповідної пропозиції?
    22.10.202529
  • Повернення коштів на корпоративну картку: які наслідки?
    Працівник компанії-резидента Дія. Сіті (неплатника ПДВ) випадково розрахувався корпоративною карткою за власне пальне на суму 3000 грн, але наступного дня повернув ці кошти на корпоративну картку. Які ризики несе компанія? Чи є порушення в цій операції? Які наслідки для компанії та працівника?
    21.10.202547