Відносини у сфері державної політики з адміністрування ЄСВ регулюються виключно Законом про ЄСВ.
Пунктом 4 ч. 1 ст. 4 Закону про ЄСВ, фізичні особи –підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, визначені платниками єдиного внеску.
Для платників зазначених у п. 4 ч. 1 ст. 4 Закону про ЄСВ, які обрали спрощену систему оподаткування, базою нарахування єдиного внеску для платників є суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (п. 3 ч. 1 ст. 7 Закону про ЄСВ).
Водночас, Законами №115 та №116 змінено порядок подання звітності про нарахування єдиного внеску.
Пунктами 1 та 4 ч. 2 ст. 6 Закону про ЄСВ визначено, що з 1 січня 2021 року звітні відомості з нарахування єдиного внеску повинні становити невід’ємну частину відповідної податкової звітності. Форма, за якою подається звітність про нарахування єдиного внеску у складі звітності з ПДФО (єдиного податку), встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з ПФУ та фондами загальнообов’язкового держсоцстрахування.
Відповідно до вимог законів №115 та №116, зокрема, наказом Мінфіну №752 внесено зміни до наказу Мінфіну №578, які набули чинності з 01.01.2021 р.
З метою уникнення правової колізії щодо існування декількох форм звітності з відображення сум нарахованого єдиного внеску, форми звітності відповідно до Порядку №814.
При цьому наказом №814 встановлено, що звітність щодо сум нарахованого єдиного внеску за формами, встановленими наказом №435, подається до податкових органів за основним місцем взяття на облік як платника єдиного внеску в податкових органах, зокрема, згідно з додатком 5 до Порядку, для платників єдиного внеску, визначених п. 4 ч. 1 ст. 4 Закону, які обрали спрощену систему оподаткування та належать до першої – третьої груп платників єдиного податку – до 01 квітня 2021 року.
Таким чином, звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску за формою згідно з додатком 5 до Порядку, для зазначеної категорії платників єдиного внеску, у період до 01.04.2021 р. було врегульовано наказом №435 із врахуванням особливостей встановлених наказом №814.
Відповідно до пункту 16 розділу ІІ Порядку відповідальним за правильність та достовірність заповнення Звіту є страхувальник.
Пунктом 1 розділу V Порядку визначено, що у разі виявлення помилки у Звіті до закінчення строку подання цього Звіту, страхувальник повторно формує та подає Звіт у повному обсязі до органу доходів і зборів за основним місцем обліку.
Чинним вважається останній електронний або паперовий Звіт, поданий страхувальником до закінчення строків подання звітності, визначених цим Порядком, який пройшов всі контролі при завантаженні до Реєстру страхувальників та до Реєстру застрахованих осіб.
Водночас, відповідно до рішення КСУ від 13.05.1997 р. №1-рп/1999 за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у ч. 1 ст. 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Отже, застосування форм декларацій платника єдиного податку встановлених наказом Мінфіну №578, внесеними наказом №752 для коригування самостійно визначених платниками сум нарахованого єдиного внеску у складі Звітів за формою згідно з додатком 5 до Порядку за періоди його чинності, суперечить принципу дії нормативно-правових актів в часі закріпленого ч. 1 ст. 58 Конституції України.
Враховуючи зазначене, проведення платниками коригувань за оновленою формою звітності, що містить у своєму складі інформацію щодо сум нарахованого єдиного внеску, є можливим з 01.04.2021 року за звітні періоди починаючи з 2021 року.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити