Відповідно до ч. 3 ст. 30 Закону №1105-XIV рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб). Інших варіантів на сьогодні законодавством не передбачено, отже, створення комісії (призначення уповноваженого) є обов’язком роботодавця.
Саме комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду. Таким нормативним документом є Положення, затверджене постановою ФСС з ТВП від 23.06.2008 р. №25, яке діє на сьогодні.
Відповідно до п. 1.4 Положення комісія із соціального страхування підприємства створюється при чисельності застрахованих осіб понад 15 працюючих за наймом. При чисельності на підприємстві застрахованих осіб 15 і менше на загальних зборах працівників обирається уповноважений із соціального страхування підприємства.
На новоствореному підприємстві комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства створюється (обирається) у місячний строк після державної реєстрації підприємства.
При цьому, як зазначає Мінсоцполітики в листі від 22.07.2013 р. №378/18/99-13, якщо на підприємстві обраний уповноважений із соціального страхування підприємства і у зв'язку із збільшенням чисельності (понад 15 осіб працюючих за наймом) виникає зобов'язання створити комісію із соціального страхування підприємства, такий уповноважений буде виконувати покладені на нього обов'язки до моменту створення такої комісії.
Згідно з п. 1.3 Положення організація роботи комісії із соціального страхування підприємства здійснюється на паритетних засадах її членами, делегованими до неї роботодавцем та представником застрахованих осіб (представницькими сторонами). Представником застрахованих осіб є профспілкова організація підприємства, а за її відсутності - інший уповноважений орган, який представляє інтереси застрахованих осіб (представник).
Члени комісії делегуються кожною представницькою стороною самостійно у рівній кількості залежно від чисельності застрахованих осіб на підприємстві. Таким чином, про половину складу комісії має подбати керівник підприємства, а решту – обирає трудовий колектив (і на її наявність, виходячи з норм Положення, керівник вплинути не може).
Основною формою роботи комісії є засідання, які проводяться відповідно до затвердженого нею плану, але не рідше двох разів на місяць. Члени комісії беруть участь у її засіданнях особисто без права передання своїх повноважень іншим посадовим особам.
Комісія правомочна приймати рішення за наявності на засіданні більше половини її членів за наявності представника кожної сторони. Засідання комісії протоколюється. Рішення комісії вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість присутніх на засіданні членів комісії. У разі рівного розподілу голосів голос голови є вирішальним (п. 4.1 Положення).
Отже, в разі, якщо на підприємстві працює комісія з соціального страхування, то відсутність одного з її членів, скоріш за все, не призведе до неможливості роботи такої комісії (хіба що комісія складається усього із двох членів, в такому разі зацікавлена сторона має подбати про заміну).
В свою чергу, уповноважений із соціального страхування підприємства відповідно до п. 4.2 Положення розглядає питання матеріального забезпечення і надання соціальних послуг застрахованим особам у міру надходження відповідних звернень і подання необхідних для їх вирішення документів і приймає відповідні рішення. Він працює самостійно, тож, на період його відсутності слід його замінити.
Зверніть увагу на те, що свої обов'язки члени комісії (уповноважений) виконують, як правило, на громадських засадах. Однак у Положенні зазначено, що роботодавець та представник застрахованих осіб сприяють роботі комісії (уповноваженому) із соціального страхування підприємства, створюючи для цього необхідні умови шляхом надання приміщення з відповідним обладнанням для проведення її засідань та узгодження питань про їх проведення у зручний для членів комісії час з додержанням умов оплати праці за їх місцем роботи.
Отже, якщо члени комісії (уповноважений) це працівники підприємства, то під час виконання обов’язків із соцстрахування за ними зберігатиметься робоче місце, посада і зарплата. Якщо ж вони не працівники (заборони цьому немає), то питання оплати за виконання ними обов’язків вирішується при створенні комісії (призначенні уповноваженого), зокрема, на підставі цивільно-правого договору між членом комісії (уповноваженим) та зацікавленими сторонами (роботодавцем та/або трудовим колективом).
Докладно про роботу таких комісій (уповноваженого) читайте тут>>>
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити