• Посилання скопійовано

Головний бухгалтер в декретній відпустці: хто виконує його обов'язки?

Головний бухгалтер ТОВ приніс оформлений лікарняний в зв'язку з вагітністю і пологами. На час його відсутності на підприємстві планують призначити виконуючим обов'язки головного бухгалтера іншого штатного бухгалтера. Що робити з ключами та сертифікатами ЕЦП та як юридично правильно оформити цю ситуацію?

Норми чинного законодавства в цьому випадку досить прості і зрозумілі. Але щоб оформити таку заміну, треба буде скласти купу документів.

Перш за все, треба буде скласти наказ керівника підприємства про таку заміну. Його можна буде оформити як окремо, так і внести розпорядження про таку заміну у наказ про надання головному бухгалтеру відпустки у зв’язку із вагітністю та пологами.

Тут є важливий момент: примусити працівника виконувати обов’язки іншого роботодавець не може. Отже, або обов’язок замінювати головного бухгалтера повинен бути прописаний у посадовій інструкції такого бухгалтера-замісника, або він має надати згоду на таку заміну. Як правило, для  засвідчення такої згоди достатньо рядка на наказі про ознайомлення із ним працівника-замісника (наприклад, із формулюванням «З наказом ознайомлений і не заперечую»).

В такому наказі обов’язково потрібно зазначити причину заміни (на час відпустки по вагітності та пологах), очікуваний термін такої заміни (зазначити строки такої відпустки), і порядок оплати праці працівника, який замінює головного бухгалтера (доплата у розмірі різниці в окладах або в іншому розмірі, на який домовиться роботодавець та працівник, чи без будь-якої доплати). При визначенні, скільки потрібно платити працівнику за таку заміну, слід користуватися роз’ясненням «Про порядок оплати тимчасового замісництва».

Період тимчасового замісництва не зазначається у трудовій книжці працівника-замісника.

Отже, після оформлення такого наказу, в строки, ним зазначені, працівник починає виконувати обов’язки головного бухгалтера на підприємстві.

Але, крім цього, він має виконувати обов’язки головного бухгалтера, представляючи інтереси підприємства за його межами. Тож, треба повідомити про заміну головного бухгалтера усі контролюючі органи та контрагентів, із якими такий замісник буде працювати протягом декретної відпустки головного бухгалтера.

Пакет документів, які треба оформити в кожному такому випадку, є різним (спільним в усіх цих випадках буде надання копії наказу про заміну).

Так, для банку,  у якому відкрито рахунок підприємства, потрібно буде переоформити картку підписів (а вона нотаріально засвідчується). Інші документи (заяву тощо) слід буде надавати згідно із договором про відкриття рахунку.

Повідомити про заміну головного бухгалтера доведеться і податківців (для цього в десятиденний строк з дати заміни подається форма №1-ОПП) (Див.: Зміна керівника або головного бухгалтера: як внести зміни до облікових даних?).

А ось держреєстратору повідомляти не треба, адже в даних підприємства в ЄДР немає відомостей про головного бухгалтера.

Оскільки такий замісник буде складати і підписувати звітність підприємства, треба буде оформити на нього ключ та сертифікат ЕЦП. Для цього слід звернутися до сертифікованого центру, з яким співпрацює підприємство і подати пакет документів згідно із його вимогами. При цьому раніше створений ключ для головного бухгалтера не втрачає дії (до закінчення дії сертифікату або знищення такого ключа), але користуватися ним інша людина для підпису складених під час відсутності головного бухгалтера на роботі, звісно, не може.

Зробити це треба якнайшвидше, адже, оскільки підписуватися електронні документи, які надсилаються до контролюючих органів, будуть вже іншою людиною, треба буде, після оформлення ключа і сертифікату ЕЦП переукласти в електронному вигляді договори з такими органами (ДФС, ПФУ, управлінням статистики тощо).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Застосування ПСП до зарплати після відпустки
    ФОП має працівників, які з 01.08 по 24.08 пішли у відпустку. Відпускні виплачені 31.07. У серпні закриває лише 5 робочих днів, зарплата в працівників не за ці 5 днів - 2964,29 грн, 2119,05 грн, 2047,62 грн в залежності від окладу. При розрахунку зарплати ФОП має право застосувати соцпільгу до цих сум, оскільки вони не перевищують 4250 грн - 18% (261,05 грн; 108,91 грн; 96,05 грн). У нього виходить прибутковий. Чи має він право застосувати соцпільгу в такому випадку?
    Сьогодні 10:0557
  • Встановлення неповного робочого дня за заявою працівника
    Працівник ТОВ надав заяву з проханням перевести його на неповний робочий день у зв'язку з сімейними обставинами. Чи достатньо такої підстави для видання наказу про переведення працівника на 0,5 ставки? У заяві є дата початку, але не вказано, на який період заплановано переведення
    Сьогодні 09:50145
  • Повідомлення в податкову при укладенні договору ЦПХ
    Чи виникає у суб'єкта господарювання обов'язок подавати до органів ДПС повідомлення про прийняття на роботу при укладенні з фізичною особою договору цивільно-правового характеру (ЦПХ) на виконання робіт або надання послуг?
    Сьогодні 09:10399
  • Максимальний розмір та оподаткування матеріальної допомоги засновнику-працівнику
    Який максимальний розмір матеріальної допомоги може надати приватне підприємство своєму засновнику, який одночасно є найманим працівником цього підприємства, та як така допомога оподатковується?
    Сьогодні 08:0438
  • Нові вимоги до зарплати для роздрібної торгівлі з 1 жовтня 2025 року
    У юрособи магазини знаходяться поза межами міста. В кожному магазині оформлений один працівник, всього працівників 8. Який розмір заробітної плати повинен бути в працівника згідно з Законом від 16.07.2025 р. №4536-IX?
    09.09.20254713