• Посилання скопійовано

Відрядження: документи, які підтверджують зв'язок із госпдіяльністю

Підприємство регулярно направляє у відрядження менеджерів з продажу з метою презентації обладнання (пошук потенційних клієнтів). Менеджерів та поїздок багато, результатів поїздки відразу немає, тобто укласти неможливо відразу договори, які не підписуватися договори-намірів. Як оформляти такі відрядження та які потрібні документи, щоб підтвердити зв'язок з госпдіяльністю та мати витрати - 100%?

Перш за все відзначимо, що із 01.01.2015 р. об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається за правилами бухобліку із коригуванням на податкові різниці, визначені ПКУ.

Різниці на негосподарські витрати у ПКУ немає. Отже, усі понесені витрати підприємством, які відповідають витратам згідно із П(С)БО 16 на підставі первинних документів відображаються в обліку як витрати.

Нагадаємо, що згідно з п. 6 П(С)БО 16 витратами   звітного   періоду  визнаються  або  зменшення активів,  або збільшення зобов'язань,  що призводить до  зменшення власного капіталу  підприємства  (за  винятком  зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками),  за умови,  що ці витрати можуть бути достовірно оцінені.

Витрати, які неможливо  прямо  пов'язати  з  доходом  певного періоду,  відображаються у складі витрат того звітного періоду,  в якому вони були здійснені. У питанні, описаному вище, мова йде про витрати на збут (рахунок 93).

Згідно із ст. 9 Закону про бухоблік, підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи. Авансовий звіт є таким документом. 

Необхідність зв’язку витрат із госпдіяльністю потрібен лише для цілей ПДВ (якщо придбаваються товари, послуги для підприємства) та ПДФО/ВЗ – з огляду на компенсація витрат відрядженого працівника.

Перелік витрат, які понесені у відрядженні та відшкодовуються працівникам (без оподаткування), містить пп. 170.9.1 ПКУ. Для відшкодування таких витрат потрібно надати підтвердні (розрахункові) документи. Однією з обов’язкових умов для їх звільнення від оподаткування є зв’язок відрядження з господарською діяльністю роботодавця.

Зв’язок відрядження з господарською діяльністю роботодавця/сторони, що відряджає, можна підтвердити такими документами (абз. 16 пп. «а» пп. 170.9.1 ПКУ):

  • запрошенням сторони, що приймає, діяльність якої збігається з діяльністю роботодавця/сторони, що відряджає;
  • укладеним договором або контрактом;
  • іншим документом, який установлює чи засвідчує бажання встановити цивільно-правові відносини;
  • документами, що засвідчують участь відрядженої особи в переговорах, конференціях або симпозіумах, інших заходах, які проводять за тематикою, що збігається з господарською діяльністю роботодавця/сторони, що відряджає (цей останній момент також був прописаний ДПС у листі від 02.02.2017 р. №1945/6/99-99-13-02-03-15). 

Теж саме по суті сказано й в Інструкції №59, яка носить довідковий характер для госпрозрахункових підприємств, і на основі якої зазвичай й складається наказ про відрядження по підприємству.

Але зазначимо, що це не виключний перелік, адже у нормі використано фразу «зокрема (але не виключно)». Так, необхідний перелік документів можна закріпити в наказі по підприємству.

Тож судячи із переліку, наведеного у ПКУ чи Інструкції №59, можна використовувати як підтвердження зв’язку із госпдіяльністю щонайменше один із вищевказаних документів. Звісно, заради спокою бажано зібрати якомога більше документів. Як варіант, можна передбачити встановлення внутрішнього документу – як звіт після переговорів, із якого випливатиме яке рішення по перемовинам та/або звіт про укладені договору за певний період (квартал, півріччя, рік).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    Сьогодні 11:0372
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202448
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202433
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024363
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202426