Запитання: Фізособа-підприємець на єдиному податку перевозить товар з-за кордону на територію України. У замовника (і отримувача одночасно) є контракт з продавцем, згідно якого оплата за перевезення входить в вартість товару. Тобто замовник за перевезення не оплачує, а оплачує продавець-нерезидент(оплата проводиться на р/рах.на території України в гривнях). Які документи потрібно мати перевізнику в даному випадку для підтвердження своєї діяльності? На кого виписувати акт виконаних робіт? Чи потрібна ТТН по Україні, якщо CMR не виписувалась ,а перевезення здійснювались згідно МД та інвойса?
Відповідь: 1. Якщо ФОП здійснює міжнародне перевезення, то для підтвердження факту цього перевезення повинен мати один з таких документів:
• СМR — міжнародна транспортна накладна, яка функціонально є документом, що підтверджує укладення договору міжнародного перевезення вантажу автотранспортом. Накладна CMR діє на підставі Конвенції про договір міжнародного перевезення вантажів автомобільним транспортом від 19.05.1956 р., у якій міститься інформація про вид, зміст і правила заповнення накладної. CMR видається у трьох примірниках: перший вручається відправнику, другий додається до товарів, третій залишається в перевізника. Оформленням (внесенням даних) накладної CMR займається відправник вантажу.
• Carnet TIR (книжка МДП) — документ митного транзиту, який дає право перевозити вантажі через кордони держав в опломбованих митницею кузовах автомобілів або контейнерах зі спрощенням митних процедур. Документ покриває автомобільні та мультимодальні перевезення вантажів (здійснювані в автофургонах, трейлерах, напівтрейлерах і контейнерах) між державами, що визнали «Митну конвенцію про міжнародне перевезення вантажів із застосуванням книжки міжнародного дорожнього перевезення (МДП)» 1959 р. і 1975 р. Всі автомобільні транспортні засоби повинні мати відповідні дозволи компетентних органів на їх використання. Видається національним гарантійним об'єднанням (асоціацією), авторизованою у свою чергу компетентними органами країни. В натурі це книжка з відривними листами, що відриваються при проходженні вантажем чергової митниці. Може складатися з максимум 20 відривних сторінок, що дозволяє здійснювати перевезення через максимум 10 країн (включаючи країну відправлення та призначення). Причому заповнення TIR є обов'язком перевізника.
Слід зважати на те, що, перевезення вважається міжнародним, якщо таке перевезення здійснюється за єдиним міжнародним перевізним документом (п. «а» пп. 195.1.3 ПКУ). Оскільки в питанні Ви вказуєте на те, що CMR не складалась, то можна припустити, що складалось два окремі документи: на транспортування придбаних товарів по території іншої держави (до митниці) та документ на транспортування товарів по території України. Але не митна декларація, ні рахунок (інвойс) не є первинними документами, які підтверджують факт здійснення такого перевезення.
2. Якщо замовником перевезення виступає резидент, то й акт виконаних робіт повинен виписуватись звісно на нього. Той факт, що оплату за ці послуги здійснює третя сторона краще оформити трьохсторонньою угодою, де будуть прописані всі умови цієї оплати (термін оплати, валюта платежу і т.н.).
3. Загалом, згідно чинного українського законодавства (Закон України «Про автомобільний транспорт» та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні) водій вантажного автомобіля при перевезенні вантажів територією України (звісно за умови, якщо не CMR, ні Carnet TIR (книжка МДП) не складалися загалом на все міжнародне перевезення від відправника до отримувача), повинен при собі мати такі документи:
• Товарно-транспортну накладну. Це основний документ перевезення. ТТН виписується вантажовідправником, в нашому випадку замовником, де він в транспортному розділі повинен вказати маршрут прямування, дані автомобіля і водія. Товарний розділ повинен мати відомості про вантаж: перелік, кількість, вага, вартість і перелік додаткових документів (якщо такі є). ТТН повинні виписуватися у чотирьох примірниках і завірятися оригінальними печатками (один залишається у вантажовідправника, другий водій повинен передати вантажоодержувачу, де той розпишеться про отримання вантажу, третій залишається у перевізника, а четвертий є підставою для оплати за перевезення. Він додається до рахунку, який виставляється транспортною компанією замовнику перевезення).
• Договір на надання послуг з транспортування вантажів між вантажовласником і перевізником (або експедитором). Найчастіше у водія знаходиться ксерокопія договору, завірена однієї зі сторін. Цей документ є підставою для перевезення вантажу даним перевізником.
• Шляховий лист. Законом України від 05.07.2011 №3565, шляховий лист як документ, необхідний водієві для виконання перевізного процесу та пред'явлення контролюючим органам, був скасований. Проте використання подорожнього листа в якості підстави для бухгалтерського обліку витрати палива не забороняється. Подорожній лист - первинний документ, в якому відбивається господарська операція. У нього також ставиться печатка про проходження водієм передрейсового медичного огляду та огляду технічного стану ТЗ, які ніхто не відміняв.
• Якщо товари, які були придбані відносяться до категорії небезпечних вантажів, то перевізнику для здійснення транспортування необхідно придбати ліцензію на право надання таких послуг.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити