Відповідно до п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік, підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинний документ повинен містити обов’язкові реквізити, зокрема, зміст та обсяг господарської операції, а також посади, особисті підписи або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь у здійсненні господарської операції й відповідають за її здійснення, правильність оформлення та достовірність (ч. 2 і 8 ст. 9 Закону про бухоблік).
Відповідно до Правил №363, товарно-транспортна документація – комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу.
Товарно-транспортна накладна – єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов’язкові реквізити, передбачені Правилами №363.
Таким чином вважаємо, що ТТН може бути підставою для оприбуткування товарів від постачальника за умови наявності всіх обов’язкових реквізитів для первинного документу, а також інформації, що дає змогу ідентифікувати здійснену операцію та визначити вартість такого товару.
Однак позиція податківців з цього питання не зовсім однозначна. Так, у ІПК від 19.02.2018 р. №654/6/99-99-14-03-03-15/ІПК та від 17.04.2019 р. №1637/6/99-99-15-03-02-15/ІПК вони зазначали, що товарно-транспортна накладна:
- підтверджує факт надання послуг з перевезення товарів;
- є одним із додаткових документальних свідчень реальності здійснення господарської операції з поставки товарів.
Хоча у «Віснику» раніше було наведено інший підхід, за яким товарно-транспортна накладна є первинним документом, який дає право на врахування вартості ТМЦ у складі витрат.
Зважаючи на те, що роз’яснення податківців з цього питання не однозначні вважаємо, що ризик визнання податківцями такої операції як нереально все ж таки є і платнику податків необхідно:
- або вимагати від постачальника видаткову накладну;
- або отримати у податківців власну ІПК з цього питання і діяти вже за нею.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити