• Посилання скопійовано

ТТН замість видаткової накладної: чи є ризик визнання операції нереальною?

Постачальник надав лише ТТН з переліком товару без видаткової накладної. Чи є ризик визнання такої операції нереальною?

Відповідно до п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік, підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинний документ повинен містити обов’язкові реквізити, зокрема, зміст та обсяг господарської операції, а також посади, особисті підписи або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь у здійсненні господарської операції й відповідають за її здійснення, правильність оформлення та достовірність (ч. 2 і 8 ст. 9 Закону про бухоблік).

Відповідно до Правил №363, товарно-транспортна документація – комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу.

Товарно-транспортна накладна – єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов’язкові реквізити, передбачені Правилами №363.

Таким чином вважаємо, що ТТН може бути підставою для оприбуткування товарів від постачальника за умови наявності всіх обов’язкових реквізитів для первинного документу, а також інформації, що дає змогу ідентифікувати здійснену операцію та визначити вартість такого товару.

Однак позиція податківців з цього питання не зовсім однозначна. Так, у ІПК від 19.02.2018 р. №654/6/99-99-14-03-03-15/ІПК та від 17.04.2019 р. №1637/6/99-99-15-03-02-15/ІПК вони зазначали, що товарно-транспортна накладна:

  • підтверджує факт надання послуг з перевезення товарів;
  • є одним із додаткових документальних свідчень реальності здійснення господарської операції з поставки товарів.

Хоча у «Віснику» раніше було наведено інший підхід, за яким товарно-транспортна накладна є первинним документом, який дає право на врахування вартості ТМЦ у складі витрат.

Зважаючи на те, що роз’яснення податківців з цього питання не однозначні вважаємо, що ризик визнання податківцями такої операції як нереально все ж таки є і платнику податків необхідно:

  • або вимагати від постачальника видаткову накладну;
  • або отримати у податківців власну ІПК з цього питання і діяти вже за нею.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Яким первинним документом списувати використані канцтовари?
    Який первинний документ найкраще підходить для оформлення списання канцелярських товарів за місяць на підприємстві?
    15.09.20251 962
  • Визначення виду перевезення в ТТН
    Який вид перевезення необхідно вказувати у верхній частині товарно-транспортної накладної, якщо вантаж доставляється з одного міста в інше в межах України автомобільним транспортом? Які особливості заповнення цього реквізиту?
    12.09.2025543
  • Первинні документи для обліку експлуатації легкового автомобіля
    Підприємство придбаває легковий автомобіль. Які первинні документи потрібні для бухобліку експлуатації автомобіля підприємством?
    11.09.2025949
  • Зміна назви вулиці в договорах
    Яку назву вулиці (стару чи нову) слід зазначати в договорах та інших первинних документах, якщо відбулася зміна назви вулиці, але дані в Єдиному державному реєстрі (ЄДР) ще не оновлені?
    11.09.202559
  • Підписання первинних документів минулого періоду в електронній формі
    Підприємство, що веде паперовий документообіг, виявило відсутність оригіналів актів та видаткових накладних за минулий звітний період. Договором передбачено е-документообіг. Чи є порушенням законодавства підписання цих документів в електронній формі в поточному періоді з датою документа, що відповідає даті госпоперації, та як це впливає на податковий облік?
    03.09.20253 466