• Посилання скопійовано

Заповнення реквізиту «підпис» у первинних документах

ДФС під час позапланової перевірки щодо ПДВ у ФОП-«єдинника» виявила договори-заявки від фізосіб та акти виконаних робіт, складені підприємцем на фізосіб без ідентифікації (за словами ДФС) їх даних (були вписані тільки ПІП і підпис). Оплата пройшла після надання послуг. Чи правомірні претензії ДФС щодо часткової відсутності даних про фізосіб?

Відповідно до п. 44.1 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухобліку, фінзвітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків та зборів, ведення яких передбачено законодавством. 

Вимоги до обов’язкових реквізитів первинних документів містить ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік, а саме: первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов'язкові реквізити: 

  • назву документа (форми);
  • дату складання; 
  • назву підприємства, від імені якого складено документ;
  • зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
  • посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Як бачимо, Закон про бухоблік вимагає лише наявність особистого підпису для ідентифікації особи, що брала участь у здійсненні господарської операції, наявності інших ідентифікаційних даних норми закону не вимагають. Незважаючи на те, що на фізосіб дія Закону про бухоблік не поширюється, в даному випадку його норми можна взяти до уваги з метою оподаткування, адже норма п. 44.1 ПКУ поширюється на всіх платників податків.

Первинний документ має бути підписаний особисто особою, котра брала участь у здійсненні господарської операції (п. 2.5 Положення №88).

Закон про бухоблік та Положення №88 передбачають альтернативу особистому підпису особи, яка брала участь у здійснення госпдіяльності -  це «інші дані, що дозволяють ідентифікувати особу», не уточнюючи, що це за дані. 

ВГСУ в постанові від 09.04.2013 р. у справі №5023/5085/12 зазначив, що «вимоги наведених норм чинного законодавства щодо правильності оформлення первинних документів, передбачають наявність в документах такого реквізиту, як «інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції» лише альтернативно такому обов’язковому реквізиту, як особистий підпис особи, яка брала участь у здійсненні господарської операції».

Разом з цим  ВГСУ в постановах від 07.06.2011 р. у справі № 17/91-9/107, від 27.02.2013 р. у справі №5008/567/2012 та ВАСУ в ухвалі від 15.11.2012 р. у справі №14/23 (рішення №К-21310/10) зазначають про те, що у документі має бути зазначено прізвище особи, яка поставила підпис. Відсутність цих даних про особу, яка брала участь у здійсненні госпдіяльності (прізвища й ініціалів), в окремих випадках унеможливлює порядок її ідентифікації (див., наприклад, постанову ВГСУ від 14.08.2012 р. у справі №5016/759/2011(17/38)).

Також ГСУ в постанові від 15.07.2014 р. у справі №904/7908/13 зазначив, що «відсутність на видатковій накладній посади особи, особистий підпис якої міститься на цій видатковій накладній, не спростовує сам факт здійснення позивачем поставки».

У Національному стандарті України «Вимоги до оформлювання документів» ДСТУ 4163-2003 наведено вимоги до реквізиту «Підпис».

Так, реквізит 23 - підпис - це обов'язковий реквізит службового документа, що надає йому юридичної сили. Посадові особи підписують документи в межах своїх повноважень. Підпис складається з назви посади особи, яка підписує документ (повної, якщо документ надрукований не на бланку, скороченої - на документі, надрукованому на бланку), особистого підпису, ініціала(ів) і прізвища. В даному випадку, оскільки фізособи не є посадовими особами, до реквізиту «підпис» включається лише особистий підпис, ініціали та прізвище.

З огляду на вищевикладене, доходимо висновку, що претензії перевіряючих до ідентифікації сторін договорів у первинних документів є безпідставними.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?
    Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?
    16.02.2024283
  • Винаймання будинку у фізособи для проживання у відрядженні: підтвердні документи
    Працівники, перебуваючи у довготривалому відрядженні, орендують будинок для проживання у приватної особи (не готель, не ФОП). Які необхідно отримати документи, що підтвердять факт проживання?
    14.02.2024562
  • Оформлення CMR при мультимодальних перевезеннях
    ФОП-перевізник отримав від замовника вантаж із залізничного вагону у Львові і перевіз до Житомира. Вантаж розмитнюватиметься у Києві. Замовник оформив перевезення CMR, а не ТТН, де завантаження і розвантаження в Україні. На його погляд, це мультимодальне перевезення, яке оформляється CMR, а не ТТН. Це правильно? Як оформляти CMR?
    13.02.202484
  • Виправлення помилок в первинних документах, створених в паперовій формі
    Благодійна організація надала благодійну допомогу (генератори) бюджетній установі. В акті приймання-передачі виявлено невідповідність, зокрема, неправильно вказано ціну. Бюджетна установа вже відзвітувала. Як виправити помилку в первинному документі? Які дані відобразити у звіті: з урахуванням виявленої помилки чи без?
    31.01.2024103
  • Starlink для військового підрозділу: документальне оформлення
    Для працівника, який воює, і його підрозділу компанія придбала систему Starlink. Як документально правильно оформити передачу і передати право користування (щомісячна абонплата за користування системи)?
    25.10.2023122