• Посилання скопійовано

Як відображаються безоплатно отримані основні засоби, що надаються у безоплатне користування?

Неприбуткова організація безоплатно отримала споруду. Вподальшому ця споруда була безоплатно передана у користування іншій неприбутковій організації. Як такі операції відображаються у бухобліку? Чи потрібно нараховувати амортизацію?

У бухобліку у разі отримання безоплатних ОЗ дохід визнавати не потрібно. Але згідно з п. 13 Методрекомендацій №561, на справедливу вартість такого ОЗ слід збільшити додатковий капітал. Тож будуть проведення Дт 10 (11) — Кт 424 "Безоплатно одержані необоротні активи".

Так, п. 10 П(С)БО 7 встановлено, що первісна вартість безоплатно отриманих  основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених  п. 8 П(С)БО 7.

Саме ця вартість вподальшому буде амортизуватися протягом відповідного строку корисного використання.

Відповідно до п. 29 П(С)БО 7, нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, у якому об'єкт ОЗ став придатним для корисного використання. При цьому нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (зарахуванні на баланс), і зупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації (п. 23 П(С)БО 7). Амортизацію ОЗ (у т. ч. й безоплатно отриманих) нараховують за одним із методів, визначених у п. 26 П(С)БО 7.

Виходячи з норм, викладених у додатку до Методрекомендацій №561, при нарахуванні амортизації за безоплатно отриманими ОЗ залишок додаткового капіталу слід зменшувати на суму, пропорційну до амортизаційних відрахувань. Одночасно на цю суму слід показувати інший дохід. Відповідно проведення буде: Дт 424 — Кт 745 "Дохід від безоплатно одержаних активів".

Суб'єкти малого підприємництва, а також інші організації, діяльність яких не спрямована на ведення комерційної діяльності, для обліку витрат можуть використовувати тільки рахунки класу 8 із списанням до дебету рахунку 23 "Виробництво" щомісячно сум у частині прямих і виробничих накладних витрат (загальновиробничих витрат) та до дебету рахунку 79 "Фінансові результати" у кінці року або щомісяця сум у частині адміністративних витрат, витрат на збут, інших операційних витрат.

При наданні основних засобів у безоплатне користування (позичку), такі ОЗ продовжують обліковуватись на балансі позикодавця, відповідно позикодавець продовжує нараховувати амортизацію таких основних засобів. Передання ОЗ у позику фіксується лише у аналітичному обліку. Нагадаємо, що договір позички регулюється главою 60 ЦКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202522
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202536
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025117
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 397
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025535