• Посилання скопійовано

Облік витрат при переведенні боргу: чи може боржник включити до витрат відсотки за сплатою заборгованості та курсові різниці?

Підприємство отримало банківський кредит (у валюті) під заставу власної будівлі. Укладається договір про переведення цього боргу на інше підприємство, але при цьому заставне майно залишається без змін. Чи може новий боржник включити до витрат відсотки за сплатою заборгованості та курсові різниці?

Як визначено ст. 520 ЦКУ, переведення боргу – це заміна боржника в зобов'язанні: первісний боржник вибуває з існуючого зобов'язання і передає свій борг іншій особі, тобто новому боржникові. Переведення боргу є можливим як стосовно грошових зобов'язань, так і стосовно інших боргових зобов'язань (наприклад, у разі передачі товару, надання послуги тощо). Заміна боржника в зобов'язанні допускається лише за згодою кредитора (ст. 520 ЦКУ), яка має бути виражена в письмовій формі.

При цьому згідно з ч. 2 статті 523 ЦКУ застава, встановлена первісним боржником, зберігається після заміни боржника, якщо інше не встановлено договором або законом. 

Варто зазначити, що договір про переведення боргу укладається саме на певну суму такого боргу, при цьому у нового боржника внаслідок переведення такого боргу не виникає збільшення витрат. Відсотки за користування кредитом нараховуються згідно з кредитним договором і відповідно продовжують нараховуватись на первісного боржника, з яким було укладено такий кредитний договір. В подальшому сума нарахованих відсотків також може бути переведена на нового боржника за допомогою договору переведення боргу. Тож відсотки за користування кредитом до їх переведення на нового боржника не можуть обліковуватись на витратних рахунках нового боржника.

А от, щодо курсових різниць то виникає наступна ситуація. Оскільки у нового боржника виникає заборгованість (згідно з  умовами запитання вона валютна), відповідно до П(С)БО 27, виникають курсові різниці. Відповідно такі курсові різниці впливають на фінансовий результат такого боржника.

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінрезультату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінзвітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ. Тож курсові різниці будуть враховуватись при визначені об’єкту оподаткування податком на прибуток і різниць з нарахування таких витрат не виникає.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    Сьогодні 14:438
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5523
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025208
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202551
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025215