• Посилання скопійовано

Комісія банку за рахунок покупців: як облікувати?

Підприємство займається хостингом та отримує оплату від покупців через різні платіжні системи. За зарахування коштів з підприємства стягується комісія платіжних систем або банківська комісія у випадку зарахування коштів на рахунок. Як обліковувати надходження коштів?

Відповідно до ст. 9 Закону про бухоблік підставою   для   бухобліку господарських операцій  є  первинні  документи. То ж в даному випадку облік надходження грошових коштів від покупців визначається договором між постачальник та банківською установою (платіжною системою) та між постачальником і покупцем. Документом за яким відбувається відображення операції з зарахування грошових коштів від покупців є банківська виписка. Правомірність використання банківської виписки як первинного документа міститься у листі ДФС від 10.02.2016 р. №2673/6/99-99-19-02-02-15: «виписка з особового рахунка клієнта банку може слугувати як документ, що підтверджує суму витрат на оплату банківських послуг з розрахунково-касового обслуговування, за умови зазначення в ній інформації про надання банком таких послуг, сум операцій та заповнення обов’язкових реквізитів.».

Так банківська виписка містить інформацію про суму зарахованих на поточний рахунок коштів та про розмір утриманої з них комісії.

Якщо договором з банківською установою (платіжною системою) визначено, що комісію за надходження коштів сплачує отримувач таких коштів, то відповідно повна сума оплати без вирахування комісії зараховується як оплата від покупця (Дт 311 Кт 361), а комісія банку відповідно відноситься на рахунок адміністративних витрат (проводкою Дт 92 Кт 311). В даному випадку має місце так зване договірне списання – це списання банком з рахунку клієнта коштів без подання клієнтом платіжного доручення, що здійснюється банком у порядку передбаченому в договорі укладеному між ним і клієнтом.

Однак, у тому випадку, якщо комісія стягується безпосередньо з платників і на рахунок підприємства надходить сума коштів з вирахуванням комісії і без зазначення її розміру у банківській виписці чи договорі з платіжною системою, то відповідно така сума і буде зараховуватись як оплата від покупців і цілком логічним буде вимагання перерахування покупцями суми, що збільшена на розмір такої комісії.

Це ж стосується і податкової накладної. Згідно з п. 201.7 ПКУ податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). Тож, варто зважати, що у випадку, якщо здійснюється передплата за товар, ПН повинна бути складена на повну суму оплати без вирахування комісії (за умови, що комісія сплачується отримувачем коштів). 

Ціна послуг, які надає їх постачальник, визначається договором між ним та одержувачем послуг. Як зазначає ст. 188 ГКУ, зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

Таким чином, якщо ви оплачуєте комісію банку за банківське обслуговування платежів, які вам надходять від покупців, і бажаєте збільшити ціну послуг на вартість такої комісії, ви маєте запропонувати покупцям зміну вже існуючих умов договору про надання послуг. І тільки в разі згоди покупців, вони будуть оплачувати вам суму такої комісії (або у розмірі, встановленому в додатковій угоді до договору, або у розмірі, про який ви їх сповіщатимете у порядку, встановленому такою додатковою угодою). 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік рахунку 704 при розрахунку сільгоспчастки
    При розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва для платника єдиного податку IV групи враховуються кредитові обороти за визначеним переліком рахунків доходів. Чи слід зменшувати дохід на суму оборотів за дебетом рахунку 704 «Вирахування з доходу» (повернення продукції власного виробництва) при заповненні Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    12.12.202528
  • Критерії ОЗ для ПДВ при ліквідації МНМА
    Які критерії (бухгалтерські чи податкові) застосовуються для визначення основних засобів при списанні МНМА (рахунок 112) з метою уникнення нарахування податкових зобов'язань з ПДВ при ліквідації? Чи враховується вартісний критерій 20 000 грн за ПКУ, якщо у бухобліку встановлено інший критерій віднесення до МНМА?
    12.12.2025343
  • Облік ремонту авто через страхову з франшизою
    Автомобіль обліковується на балансі ТОВ. Після страхового випадку ТОВ сплатило 3100 грн франшизи на рахунок СТО (неплатник ПДВ), решту вартості ремонту (загальна сума - 58 000 грн) сплатила страхова компанія. Як відобразити ці операції в бухобліку? На яку суму має бути складений акт виконаних робіт СТО: на 3100 грн чи на повну суму - 58 000 грн?
    11.12.202533
  • Облік ліквідації зруйнованого зерноскладу
    Зерносклад (1964 р. введення в експлуатацію, залишкова вартість 150 тис. грн) зруйнувався внаслідок обвалення перекриття. Керівництво прийняло рішення про ліквідацію об'єкта. Які дії має виконати бухгалтер у цій ситуації та як правильно відобразити операції в обліку?
    11.12.202518
  • Перенесення податкового кредиту при реорганізації: алгоритм дій та бухоблік
    У зв’язку з припиненням ТОВ «Б» шляхом приєднання до ТОВ «А» було складено передавальний акт від 01.02.2022 р. Рішенням про припинення передбачено перехід усіх активів та зобов’язань до правонаступника, у тому числі сальдо за дебетом субрахунку 641, що включає від’ємне значення з ПДВ. Як перенести цей податковий кредит (ПК) та відобразити операцію у звітності?
    11.12.202523