• Посилання скопійовано

Комісія банку за рахунок покупців: як облікувати?

Підприємство займається хостингом та отримує оплату від покупців через різні платіжні системи. За зарахування коштів з підприємства стягується комісія платіжних систем або банківська комісія у випадку зарахування коштів на рахунок. Як обліковувати надходження коштів?

Відповідно до ст. 9 Закону про бухоблік підставою   для   бухобліку господарських операцій  є  первинні  документи. То ж в даному випадку облік надходження грошових коштів від покупців визначається договором між постачальник та банківською установою (платіжною системою) та між постачальником і покупцем. Документом за яким відбувається відображення операції з зарахування грошових коштів від покупців є банківська виписка. Правомірність використання банківської виписки як первинного документа міститься у листі ДФС від 10.02.2016 р. №2673/6/99-99-19-02-02-15: «виписка з особового рахунка клієнта банку може слугувати як документ, що підтверджує суму витрат на оплату банківських послуг з розрахунково-касового обслуговування, за умови зазначення в ній інформації про надання банком таких послуг, сум операцій та заповнення обов’язкових реквізитів.».

Так банківська виписка містить інформацію про суму зарахованих на поточний рахунок коштів та про розмір утриманої з них комісії.

Якщо договором з банківською установою (платіжною системою) визначено, що комісію за надходження коштів сплачує отримувач таких коштів, то відповідно повна сума оплати без вирахування комісії зараховується як оплата від покупця (Дт 311 Кт 361), а комісія банку відповідно відноситься на рахунок адміністративних витрат (проводкою Дт 92 Кт 311). В даному випадку має місце так зване договірне списання – це списання банком з рахунку клієнта коштів без подання клієнтом платіжного доручення, що здійснюється банком у порядку передбаченому в договорі укладеному між ним і клієнтом.

Однак, у тому випадку, якщо комісія стягується безпосередньо з платників і на рахунок підприємства надходить сума коштів з вирахуванням комісії і без зазначення її розміру у банківській виписці чи договорі з платіжною системою, то відповідно така сума і буде зараховуватись як оплата від покупців і цілком логічним буде вимагання перерахування покупцями суми, що збільшена на розмір такої комісії.

Це ж стосується і податкової накладної. Згідно з п. 201.7 ПКУ податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). Тож, варто зважати, що у випадку, якщо здійснюється передплата за товар, ПН повинна бути складена на повну суму оплати без вирахування комісії (за умови, що комісія сплачується отримувачем коштів). 

Ціна послуг, які надає їх постачальник, визначається договором між ним та одержувачем послуг. Як зазначає ст. 188 ГКУ, зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

Таким чином, якщо ви оплачуєте комісію банку за банківське обслуговування платежів, які вам надходять від покупців, і бажаєте збільшити ціну послуг на вартість такої комісії, ви маєте запропонувати покупцям зміну вже існуючих умов договору про надання послуг. І тільки в разі згоди покупців, вони будуть оплачувати вам суму такої комісії (або у розмірі, встановленому в додатковій угоді до договору, або у розмірі, про який ви їх сповіщатимете у порядку, встановленому такою додатковою угодою). 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202534
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.202560
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202576
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202533
  • Облік неповоротної тари: списання та договірні умови
    Виробник паливних гранул (платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах, високодохідник) використовує для затарювання продукції безпосередньо в процесі виробництва поліпропіленові мішки (біг-беги). Вартість мішків в договорі планується включати до ціни гранул, не виділяючи її окремо. В обліку вартість мішків списується на рахунок 93 «Витрати на збут» у момент виробництва. Чи є такий підхід правильним та як коректно прописати відповідні умови в договорі?
    14.08.202521