• Посилання скопійовано

Комісія банку за рахунок покупців: як облікувати?

Підприємство займається хостингом та отримує оплату від покупців через різні платіжні системи. За зарахування коштів з підприємства стягується комісія платіжних систем або банківська комісія у випадку зарахування коштів на рахунок. Як обліковувати надходження коштів?

Відповідно до ст. 9 Закону про бухоблік підставою   для   бухобліку господарських операцій  є  первинні  документи. То ж в даному випадку облік надходження грошових коштів від покупців визначається договором між постачальник та банківською установою (платіжною системою) та між постачальником і покупцем. Документом за яким відбувається відображення операції з зарахування грошових коштів від покупців є банківська виписка. Правомірність використання банківської виписки як первинного документа міститься у листі ДФС від 10.02.2016 р. №2673/6/99-99-19-02-02-15: «виписка з особового рахунка клієнта банку може слугувати як документ, що підтверджує суму витрат на оплату банківських послуг з розрахунково-касового обслуговування, за умови зазначення в ній інформації про надання банком таких послуг, сум операцій та заповнення обов’язкових реквізитів.».

Так банківська виписка містить інформацію про суму зарахованих на поточний рахунок коштів та про розмір утриманої з них комісії.

Якщо договором з банківською установою (платіжною системою) визначено, що комісію за надходження коштів сплачує отримувач таких коштів, то відповідно повна сума оплати без вирахування комісії зараховується як оплата від покупця (Дт 311 Кт 361), а комісія банку відповідно відноситься на рахунок адміністративних витрат (проводкою Дт 92 Кт 311). В даному випадку має місце так зване договірне списання – це списання банком з рахунку клієнта коштів без подання клієнтом платіжного доручення, що здійснюється банком у порядку передбаченому в договорі укладеному між ним і клієнтом.

Однак, у тому випадку, якщо комісія стягується безпосередньо з платників і на рахунок підприємства надходить сума коштів з вирахуванням комісії і без зазначення її розміру у банківській виписці чи договорі з платіжною системою, то відповідно така сума і буде зараховуватись як оплата від покупців і цілком логічним буде вимагання перерахування покупцями суми, що збільшена на розмір такої комісії.

Це ж стосується і податкової накладної. Згідно з п. 201.7 ПКУ податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). Тож, варто зважати, що у випадку, якщо здійснюється передплата за товар, ПН повинна бути складена на повну суму оплати без вирахування комісії (за умови, що комісія сплачується отримувачем коштів). 

Ціна послуг, які надає їх постачальник, визначається договором між ним та одержувачем послуг. Як зазначає ст. 188 ГКУ, зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

Таким чином, якщо ви оплачуєте комісію банку за банківське обслуговування платежів, які вам надходять від покупців, і бажаєте збільшити ціну послуг на вартість такої комісії, ви маєте запропонувати покупцям зміну вже існуючих умов договору про надання послуг. І тільки в разі згоди покупців, вони будуть оплачувати вам суму такої комісії (або у розмірі, встановленому в додатковій угоді до договору, або у розмірі, про який ви їх сповіщатимете у порядку, встановленому такою додатковою угодою). 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    21.11.202412
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442