• Посилання скопійовано

Придбання запчастини для авто у закордонному відрядженні: як оформити в бухобліку?

При перебуванні працівника у закордонному відрядженні на службове авто за готівку встановили пристрій, що контролює пересування автомобіля по дорогах ЄС. Як це оформити в бухобліку?

Перш за все, варто зазначити, що відповідно до ст. 7 Декрету №15-93, у розрахунках між резидентами і нерезидентами в межах торговельного обороту використовується як засіб платежу іноземна валюта та грошова одиниця України — гривня. При цьому такі розрахунки здійснюються лише через уповноважені банки. Тобто розрахунок з нерезидентом за допомогою готівки заборонено. Підприємство не може уповноважити працівника на придбання ТМЦ за кордоном ані за кошти підприємства, ані за власні кошти. Таку ж думку озвучують і податківці у сервісі "ЗІР" у підкатегорії 109.13.

НБУ у листі від 17.06.2016 р.  №25-0004/51559  зазначає про подвійні правила здійснення операцій з оплати ремонту та технічного обслуговування автомобілів за кордоном. 

Якщо такі операції не є імпортом товарів у розумінні ст. 1 Закону №959 (тобто йдеться про оплату фізособою, яка не є суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності, від свого імені та для власного споживання послуг з ремонту і технічного обслуговування автотранспорту), то відповідні розрахунки за межами України не є розрахунками в межах торговельного обороту (до яких згідно з постановою №209 належать саме розрахунки за експорт, імпорт товару).

Такі операції здійснюються без укладання ЗЕД-договору і на них не поширюється обмеження ст. 7 Декрету щодо здійснення розрахунків між резидентами і нерезидентами в межах торговельного обороту через уповноважені банки.

Якщо ж зазначені розрахунки є імпортом товарів у розумінні Закону №959 (тобто йдеться про оплату послуг нерезидента від імені та за дорученням юрособи - резидента як українського суб'єкта ЗЕД), то вони є розрахунками в межах торговельного обороту згідно з постановою №209. Такі операції мають здійснюватися з укладанням зовнішньоекономічного (імпортного) договору і, крім того, на них поширюються усі вимоги, встановлені валютним законодавством України для розрахунків у межах торговельного обороту, у тому числі, і ст. 7 Декрету. Аналогічний підхід буде застосовуватися і до придбаної працівником запчастини. 

Тому, щоб не потрапити під відповідальність за порушення валютного законодавства, радимо понесені працівником витрати на придбання такої запчастини у його авансовому звіті не зазначати і не відображати як витрати на відрядження (в тому числі, у наказі про відрядження).

Для того, щоб компенсувати працівнику понесені ним витрати, є можливість оформлення купівлі-продажу цієї запчастини у працівника, як у звичайної фізособи. При цьому, оскільки дохід від такого продажу є оподаткованим ПДФО (податківці наполягають на ставці 18% та військовим збором (1,5%), варто це врахувати при встановленні ціни, за якою запчастина придбаватиметься.

Про порядок придбання ТМЦ у фізособи ми писали тут>>> 

Первинне оприбуткування такого пристрою відбувається або на рахунок 1521 з подальшим вводом в експлуатацію як основний засіб (рахунок 10), або на рахунок 1531 з подальшим вводом в експлуатацію як об’єкт інших необоротних матеріальних активів (рахунок 11).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік пального при продажу автомобіля
    Як документально оформити та відобразити в бухобліку залишки пального, що знаходяться в паливному баку автомобіля, який реалізується?
    Сьогодні 12:1212
  • Куди в бухобліку віднести витрати на демонтаж старих будівель?
    Підприємство вирішило знести складські приміщення, які раніше здавались в оренду, і побудувати на їх місці торгове приміщення. Демонтаж та будівництво здійснює підрядна організація. На який рахунок бухобліку відносити витрати на демонтаж, а також поточні витрати: зарплата сторожів (охороняють будівельний майданчик), зарплата директора, електроенергія, вода (використовуються на будівельному майданчику), податки на землю, нерухомість? Іншої діяльності підприємство не здійснює
    Сьогодні 10:1043
  • Облік заборгованості за договором поруки
    Підприємство-поручитель, чиє майно було реалізовано для погашення боргу іншої компанії, обліковує дебіторську заборгованість первісного боржника. Яким документом оформити право вимоги? Чи можна створити резерв сумнівних боргів, якщо відкрито провадження про банкрутство первісного боржника? Як відобразити таку заборгованість у декларації з податку на прибуток, якщо не застосовуються податкові різниці?
    29.09.202524
  • Чи обов’язково визначати ліквідаційну вартість основних засобів?
    Чи є обов'язковим визначення ліквідаційної вартості основних засобів під час їх введення в експлуатацію відповідно до національних стандартів бухгалтерського обліку?
    29.09.2025122
  • Бухгалтерський облік витрат на усунення недоліків робіт
    Підприємство-підрядник усуває недоліки в раніше виконаних роботах з монтажу вентиляції за власний кошт згідно з умовами договору. Як документально оформити такі роботи та на якому бухгалтерському рахунку правильно відобразити понесені витрати, що пов'язані з гарантійним ремонтом?
    29.09.202546