• Посилання скопійовано

Оприбуткування трансформаторної підстанції керуючою компанією

Житлово-експлуатаційне підприємство (ТОВ) безоплатно отримує у власність трансформаторну підстанцію. Які особливості її обліку?

Якщо ТОВ не належить до бюджетних установ, то бухгалтерський облік воно має проводити за П(С)БО або МСФО (але затвердженими не для бюджетних підприємств).

 

Оприбуткування трансформаторної підстанції як ОЗ

Згідно із листом Мінфіну від 28.03.2014 р. №31-08410-07-21/6647 аналітичний облік основних засобів в розрізі груп, визначених п. 5 П(С)БО 7 «Основні засоби», здійснюється з використанням Державного класифікатора України ДК 013-97 «Класифікація основних фондів», затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 19.08.1997 р. №507.

Фахівці Мінфіну зауважують, що при визначенні групи, до якої відноситься об'єкт основних засобів, здійснюється його класифікація за класами або типами основних засобів, наведеним у вказаному державному класифікаторі, з урахуванням функціонального призначення, технічних характеристик, умов використання при виконанні певної роботи об'єктів основних засобів тощо.

Також вважаємо, що Державний класифікатор України ДК 013-97 слід застосовувати, зокрема, разом із Державним класифікатором будівель і споруд ДК 018-2000, затвердженим наказом Держстандарту України від 17.08.2000 №507. Так, згідно із останнім:

  • споруди - це будівельні системи, пов'язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт;
  • будівлі - це споруди, що складаються з несучих та огороджувальних або сполучених (несучеогороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для проживання або перебування людей, розміщення устатковання, тварин, рослин, а також предметів.

Проте зрозуміти чи можна трансформаторну підстанцію віднести до будівель і споруд може лише приймальна комісія, яка призначена розпорядженням (наказом) керівника підприємства (організації) при оприбуткуванні об’єкта до складу ОЗ.

Для того, аби така підстанція обліковувалась на субрахунку 103 «Будинки й споруди», вважаємо, що вона, перш за все, має відповідати визначенню будівлі або споруди, наведеному вище у Державному класифікаторі будівель і споруд ДК 018-2000, тобто підстанція є «капітальним будиночок із цегли», в якому розміщене відповідне обладнання.

В протилежному випадку, вважаємо, що таку підстанцію слід обліковувати на субрахунку 104 «Машини та обладнання».

 

Документальне оформлення оприбуткування

Оприбуткування трансформаторної підстанції слід оформити актом про приймання-передачі ОЗ і зробити проведення Д-т 10 «Основні засоби» та К-т 40 «Власний капітал» — за справедливою вартістю, з урахуванням витрат, передбачених п. 8 П(С)БО 7 (п.10 П(С)БО 7).

Амортизацію на отриману підстанцію нараховують протягом строку корисної експлуатації, який визначається під час введення її в експлуатацію, за одним з методів, наведених в п. 26 П(С)БО 7.

Причому відповідно до п. 30 П(С)БО 7 нарахування амортизації збільшує витрати керуючої організації на суму зносу основного засобу (за дебетом субрахунку 962 «Амортизація житлового комплексу» та кредитом рахунку 13 «Знос необоротних активів»). Одночасно робимо запис про збільшення доходів організації та зменшення її додаткового капіталу (за дебетом рахунку 40 «Власний капітал» та кредитом рахунку 74 «Інші доходи»).

 

Податок на нерухомість

Відмітимо, що згідно з пп. «е» пп. 14.1.129 прим. 1 ПКУ трансформаторні підстанції є одним із видів господарських (присадибних) будівель. Останні є складовими об’єктів нежитлової нерухомості. Тоді як відповідно до пп. 266.1.1 ПКУ платниками податку на нерухомість є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Тож, якщо трансформаторна підстанція відноситься до споруд, тобто обліковується на субрахунку 103 «Будинки та споруди», то виходячи із вищенаведеного, керуюча компанія - власник такої підстанції є платником податку на нерухомість.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442