Витрати чи актив
Згідно з п. 6 П(С)БО 16 «Витрати» витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов'язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені.
Серед витрат звітного періоду, а саме на збут, п. 19 П(С)БО 16 передбачає витрати на рекламу. Однак, чи є вивіска – рекламою?
Відповідно до п. 6 ст. 9 Закону України «Про рекламу» від 03.07.1996 №270/96-ВР вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою.
Тому перейдемо до визначення активу. Згідно з п. 3 НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» активи – це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигод у майбутньому.
Вважаємо, що вивіска приносить економічні вигоди у вигляді інформаційної обізнаності можливих споживачів про саме підприємство, а також про його товари/послуги/продукцію. Що, звичайно ж, сприятиме збільшенню можливих обсягів продаж.
Отже, вивіска магазину є активом підприємства.
Бухгалтерський облік
Згідно з абз. 8 п. 4 П(С)БО 7 «Основні засоби» основні засоби - матеріальні активи, які підприємство/установа утримує з метою використання їх у процесі виробництва/діяльності або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).
Об'єкт основних засобів визнається активом, якщо існує імовірність того, що підприємство/установа отримає в майбутньому економічні вигоди від його використання та вартість його може бути достовірно визначена (п. 6 П(С)БО 7).
Вартісний критерій віднесення активу до основних засобів (рахунок 10) чи до інших матеріальних необоротних активів (субрахунок 112) підприємство визначає самостійно в наказі про облікову політику.
Таким чином, оскільки вартість вивіски складає 16 667,67 грн (без ПДВ), якщо це більше, ніж встановлений підприємством вартісний критерій, то відповідно вивіска має бути оприбуткована на баланс як основні засоби (вважаємо, що найбільш підходящий для цього субрахунок 109 «Інші основні засоби»).
Підприємству потрібно самостійно визначити строк корисного використання вивіски та його ліквідаційну вартість. Також відмітимо, що амортизаційні відрахування слід відображати у витратах поточного періоду, і оскільки вивіска із назвою магазину не є рекламою, то, на нашу думку, це мають бути витрати, пов’язані з організацією діяльності, тобто, адміністративні витрати.
Податковий облік
Згідно з пп. 14.1.138 ПКУ основні засоби – це матеріальні активи, що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 6 000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).
Тож для податкових цілей вивіска також є основним засобом.
Згідно з пп. 134.1.1 ПКУ об'єктом оподаткування з податку на прибуток є прибуток, який визначається шляхом коригування фінрезультату до оподаткування, визначеного у фінзвітності відповідно до П(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до р. ІІІ ПКУ.
Якщо у підприємства річний дохід за попередній рік менше 20 млн грн, то воно може визначати об'єкт оподаткування без коригування фінрезультату до оподаткування на усі податкові різниці (крім від'ємного значення об'єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років).
В протилежному випадку підприємству протягом періоді використання вивіски слід буде застосовувати наступні податкові різниці:
- збільшувати фінрезультат до оподаткування на суму бухгалтерської амортизації основних засобів (п. 138.1 ПКУ);
- зменшувати фінрезультат до оподаткування на суму податкової амортизації, визначеної за правилами п. 138.3 ПКУ (п.138.2 ПКУ).
Також під час використання вивіски можливі додаткові податкові різниці у разі уцінки/дооцінки чи зменшення корисності/відновлення корисності основних засобів (п. 138.1, п.138.2 ПКУ).
Відмітимо, що згідно з пп. 138.3.1 ПКУ розрахунок податкової амортизації основних засобів здійснюється відповідно до правил П(С)БО, втім з урахуванням обмежень, встановлених:
- пп. 14.1.138 ПКУ: актив має відповідати визначенню «основні засоби» згідно з ПКУ – у зазначенорму випадку це виконується);
1) не підлягають податковій амортизації «невиробничі» основні засоби. Втім, як ми вище зауважили, вивіска повністю використовується у госпдільності підприємства, а тому підлягає податковій амортизації;
2) ПКУ передбачає мінімально допустимі строки корисного використання (так для групи 9 «інші основні засоби» передбачено 12 років). Втім, якщо підприємство встановило в бухобліку строк корисного використання більший, ніж передбачено в ПКУ, або такий же самий, тоді для податкової амортизації використовуються «бухгалтерський» строк, якщо ж навпаки – тоді «податковий» строк. Тобто береться той строк, який є більшим.
При розрахунку податкової амортизації застосовуються методи нарахування амортизації, передбачені П(С)БО, крім "виробничого" методу (який у випадку із вивіскою і не повинен застосовуватися).
ПДВ
Згідно з п. 198.1 ПКУ до ПК з ПДВ відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення, зокрема, таких операцій з:
а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг;
б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв'язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);
в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;
г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.
Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше (п. 198.2 ПКУ):
- дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;
- дата отримання платником податку товарів/послуг. Отримавши, зареєстровану у ЄРПН, ПН, підприємство-покупець вивіски має право на податковий кредит.
Нарахування ПК з ПДВ здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (абз. 4 п. 198.3 ПКУ).
Втім, сторнувати нарахований ПК з ПДВ на підстав пп. «г» п. 198.5 ПКУ не потрібно, адже безспірно, такий актив як вивіска використовується в госпдіяльності (про це ми писали вище).
Зауважимо, що скористатися правом на ПК можна у разі наявності правильно оформленої ПН та зареєстрованої у ЄРПН (п. 198.6 ПКУ). У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до ПК суму ПДВ на підставі отриманих ПН, зареєстрованих в ЄРПН, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення такої ПН.
Згідно з умовами запитання відобразимо оприбуткування вивіски, а також нарахування амортизації, наприклад, виходячи із строку корисного використання 5 років, метод амортизації – прямолінійний.
Таблиця
Облік придбання вивіски та нарахування амортизації
№ |
Зміст господарської операції |
Бухгалтерський облік |
Сума, грн |
Коригування фінрезультату до оподаткування |
||
Дт |
Кт |
Збільшення |
Зменшення |
|||
1. |
Оплачено наперед послуги з виготовлення і монтажу вивіски на підставі отриманого рахунка |
371 |
311 |
20 000,00 |
- |
- |
2. |
Відображено суму податкового кредиту з ПДВ |
641 |
644 |
3 333,33 |
- |
- |
3. |
Отримано об’єкт і відображено витрати у складі капітальних інвестицій |
152 |
685 |
16 667,67 |
- |
- |
4. |
Списано суму раніше відображеного податкового кредиту (отримано податкову накладну) |
644 |
685 |
3 333,33 |
- |
- |
5. |
Взаємозалік заборгованостей між виконавцем робіт та замовником |
685 |
371 |
20 000,00 |
- |
- |
6. |
Оприбутковано вивіску |
109 |
152 |
16 667,67 |
- |
- |
7. |
Нараховано квартальну амортизацію прямолінійним методом 16 667,67 грн / 5 роки / 12 міс. х 3 міс. |
92 |
131 |
833,39 |
833,39 |
347,24* |
* 16 667,67 грн / 12 років /12 міс. х 3 міс., коригування здійснюються в разі, якщо підприємство їх має або бажає робити відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити