Дійсно, оскільки йдеться про рекламні матеріали, які отримані безоплатно та призначаються для безоплатної роздачі, в бухгалтерському обліку такі цінності мають назву «запаси». А отже, їх первісна вартість визначатиметься згідно з п. 12 П(С)БО 9 (якщо суб’єкт господарювання дотримується національних стандартів бухобліку), за справедливою (тобто, ринковою) вартістю, із урахуванням, тобто, не нижче первісної вартості, встановленої за п. 9 П(С)БО 9. А цей пункт додає до первісної вартості:
- суми ввізного мита;
- суми непрямих податків у зв'язку з придбанням запасів, які не відшкодовуються підприємству/установі. В даному випадку йдеться про суму ПДВ, сплачену при розмитненні;
- суми транспортно-заготівельних витрат;
- суми інших витрат, які безпосередньо пов'язані з придбанням запасів і доведенням їх до стану, в якому вони придатні для використання у запланованих цілях. До таких витрат, зокрема, належать прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці, інші прямі витрати підприємства/установи на доопрацювання і підвищення якісно технічних характеристик запасів.
Отже, при оприбуткування таких рекламних матеріалів будуть зроблені проведення:
- Дт 20 Кт 64, 63, 68 тощо.
А на суму перевищення справедливої вартості таких матеріалів над витратами, які формують їх первісну вартість, слід буде визнати дохід:
- Дт 20 Кт 718.
Далі, при безоплатній роздачі таких рекламних матеріалів, в бухгалтерському обліку підприємства виникнуть витрати. Але, оскільки йдеться про рекламні матеріали, які не рекламують таке підприємство (а його постачальника), то визнати власні витрати на збут таке підприємство-резидент не може. Отже, списати вартість таких рекламних матеріалів потрібно на інші витрати:
- Дт 949 або 977 Кт 20.
Зауважимо, що жодних коригувань щодо таких витрат в ПКУ стосовно податку на прибуток не передбачено.
ПЗ з ПДВ в такому випадку не виникне – оскільки відсутня база для оподаткування. Рекламні матеріали отримані й роздані безкоштовно, отже, за п. 188.1 ПКУ, база їх оподаткування дорівнює нулю. Якщо ставитися до обов’язків платника ПДВ прискіпливо, потрібно скласти й зареєструвати податкову накладну на таку безоплатну роздачу з нульовою ціною, об’єктом оподаткування та сумою ПЗ з ПДВ. Звісно, що в декларації з ПДВ така податкова накладна не відображатиметься.
Щодо визнання ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ (при використанні товарів не в господарській діяльності), то, на жаль, цей пункт ПКУ не містить жодних виключень. Хоча більшість фахівців на сьогодні вважає, що немає потреби нараховувати ПЗ з ПДВ і за п. 198.5 ПКУ, оскільки платник податку не скористався правом на ПК з ПДВ при імпорті таких рекламних матеріалів. Так чи інакше, оскільки база нарахування ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ для товарів визначається п. 189.1 ПКУ і це вартість придбання (яка є нульовою), в цьому випадку ПЗ з ПДВ, якщо вже йти буквально за п. 198.5 ПКУ, теж дорівнюватимуть нулю.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити