• Посилання скопійовано

Відображаємо в обліку збільшення ціни проданих товарів

Як відобразити в обліку збільшення ціни продажу товару після їх відвантаження?

У разі зміни ціни на товари, якщо умови договору на поставку товарів передбачають зміну ціни за домовленістю сторін, за встановленою договором процедурою сторони мають узгодити нову ціну. 

Всі питання, які стосуються відображення в бухгалтерському обліку різних видів доходу підприємств, визначено нормами П(С)БО 15 «Дохід»

Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) - загальний дохід (виручка) від реалізації продукції, товарів, робіт або послуг без вирахування наданих знижок, повернення раніше проданих товарів та непрямих податків і зборів (податку на додану вартість, акцизного збору тощо).

Відповідно до п. 6 П(С)БО 15 аванс оплати продукції (товарів, робіт, послуг) не визнається доходом. Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, інших активів) визнається в разі наявності всіх наведених нижче умов:

  • покупцеві передані ризики й вигоди, пов'язані з правом власності на продукцію (товар, інший актив);
  • підприємство не здійснює надалі управління та контроль за реалізованою продукцією (товарами, іншими активами);
  • сума доходу (виручка) може бути достовірно визначена;
  • є впевненість, що в результаті операції відбудеться збільшення економічних вигод підприємства, а витрати, пов'язані з цією операцією, можуть бути достовірно визначені (п. 8 П(С)БО 15).

Тож, якщо ціна змінилася й відповідно є додаткова згода до договору з цього приводу, то підприємство має в бухгалтерському обліку показати збільшення нарахованого доходу у вигляді виручки за товар: Д-т 361 К-т 701,702. Але для відображення в обліку збільшення ціни товару додаткової угоди буде не достатньо, оскільки господарські операції в обліку відображаються на підставі первинних документів.

Мінфін у своєму листі від 13.01.2015 р. №31-11410-08-10/699 доводить, що зміна ціни товару є окремою подією, яка потребує оформлення відповідним первинним документом. Фахівці міністерства наголосили: «Таким первинним документом може бути акт про встановлення нової ціни, що на підставі змін до договору (або інших підстав зміни ціни) складається комісією підприємства і затверджується його керівником. Також підставою для відображення зміни ціни активів у регістрах бухгалтерського обліку може бути розпорядчий акт керівника підприємства, виданий у межах компетенції та відповідно до законодавства».

Звертаємо увагу, що форма такого первинного документа, розроблена підприємством, має містити всі обов’язкові реквізити, які встановлено ст. 9 Закону про бухоблік та Положенням №88

У ситуації, коли товар уже відвантажили покупцю, коригувати складені під час відвантаження видаткові накладні не потрібно. Оскільки відпуск товарів здійснювався за діючими на момент їх відвантаження цінами, про що свідчить складена видаткова накладна. На сьогоднішній день діючим законодавством не передбачено коригувальних відомостей, за допомогою яких суб’єкту господарювання можна було б скоригувати дані в раніше сформованих первинних документах. 

Тож, якщо після відпуску товарів сторони дійшли згоди про перегляд ціни на вже відвантажені товари, то підставою, аби внести зміни до відображених в обліку господарських операцій, як покупця так і постачальника, буде безпосередньо підписана додаткова угода з протоколом узгодження ціни. На її підставі повинен бути сформований відповідний первинний документ. Ним може бути або, як зазначав Мінфін, акт про встановлення нової ціни, або, на наш погляд, може бути оформлена відповідна бухгалтерська довідка.

При цьому відповідно до ст. 192 ПКУ постачальнику-платнику ПДВ потрібно збільшити нараховані податкові зобов’язання з ПДВ шляхом складання РК до ПН на поставлений товар за старою ціною. Тож в бухобліку потрібно буде одночасно провести донарахування податкових зобов’язань з ПДВ: Д-т 701,702 К-т 641.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    Сьогодні 16:1613
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    Сьогодні 15:177
  • Облік неповоротної тари: списання та договірні умови
    Виробник паливних гранул (платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах, високодохідник) використовує для затарювання продукції безпосередньо в процесі виробництва поліпропіленові мішки (біг-беги). Вартість мішків в договорі планується включати до ціни гранул, не виділяючи її окремо. В обліку вартість мішків списується на рахунок 93 «Витрати на збут» у момент виробництва. Чи є такий підхід правильним та як коректно прописати відповідні умови в договорі?
    14.08.202515
  • Заміна лізингоодержувача: облік та оподаткування у першого лізингоотрумувача
    Компанія "А" (первісний лізингоодержувач) за тристороннім договором з лізингодавцем та Компанією "Б" (новий лізингоодержувач) передає право користування автомобілями, отриманими у фінансовий лізинг. Виникають питання щодо документального оформлення, податкових наслідків (зокрема, ПДВ) та порядку відображення операції в бухобліку первісного лізингоодержувача – Компанії "А"
    14.08.20259
  • База розподілу ЗВВ між послугами та сільгоспвиробництвом
    ТОВ виконує роботи на сторону (обробка земель) та вирощує зернові. Яку базу розподілу взяти для загальновиробничих витрат?
    14.08.202529