• Посилання скопійовано

Чи можна продати списані основні засоби...

На протязі декількох років з балансу підприємства списувалися основні засоби (електроінструменти, електрообладнання тощо), які стали непридатними. Чи можна продати залишки основних засобів та отриманих комплектуючих?

Залишки ОЗ, які залишились на балансі можна також списати з балансу внаслідок: продажу, ліквідації, безоплатної передачі, остаточного псування або інших причин невідповідності критеріям визнання активом. 

Якщо об'єкт основних засобів не відповідає критеріям визнання активом, він підлягає списанню. Вибуття основних засобів оформлюються підприємствами первинними документами, зокрема за формою №ОЗ-3 “Акт на списання основних засобів”. Тож після списання ОЗ вже не обліковується. Тож продати його не можна, оскільки він вже не знаходиться на балансі та не має вартісного показника. Вважаємо за доцільне проводити продаж ОЗ до їх ліквідації.

Якщо підприємство є платником ПДВ потрібно звернути увагу на ряд моментів. У разі якщо ліквідація ОЗ здійснюється за власним бажанням платника податку, тоді така операція розцінюється як постачання товару (абз. «д» пп. 14.1.191 ПКУ) і, відповідно, підлягає обкладенню ПДВ за звичайними цінами, але не нижче за балансову вартість на момент ліквідації (п. 189.9 ПКУ). Проте, у пп. 14.1.191 ПКУ зазначено, що не є постачанням товарів випадки, коли основні виробничі засоби або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з:

  • їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили,
  • в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення необоротних активів, 

коли платник податку надає органу державної податкової служби відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення необоротних активів в інший спосіб, внаслідок чого необоротний актив не може використовуватися за первісним призначенням. 

Якщо під час ліквідації ОЗ отримані матеріали, відповідно до п. 44 Методрекомендацій ОЗ, такі активи оприбутковуються з визнанням іншого доходу і зарахуванням на рахунки обліку матеріальних запасів: Д-т 209 (207) К-т 718.

У разі продажу таких активів потрібно буде зробити проведення: Д-т 943 К-т 209 (207) – списати собівартість таких комплектуючих. Д-т 36 К-т 712 – нарахований дохід від реалізації інших оборотних активів, Д-т 712 К-т 641 – нарахування ПДВ

А от що стосується ПДВ, то згідно з п. 189.10 ПКУ у разі, якщо внаслідок ліквідації необоротних активів отримуються комплектувальні вироби, складові частини, компоненти або інші відходи, які оприбутковуються на матеріальних рахунках з метою їх використання в господарській діяльності платника, на такі операції не нараховуються податкові зобов'язання. В подальшому у випадку реалізації таких матеріалів, ПЗ будуть нараховуватись за загальними правилами.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік ремонту авто через страхову з франшизою
    Автомобіль обліковується на балансі ТОВ. Після страхового випадку ТОВ сплатило 3100 грн франшизи на рахунок СТО (неплатник ПДВ), решту вартості ремонту (загальна сума - 58 000 грн) сплатила страхова компанія. Як відобразити ці операції в бухобліку? На яку суму має бути складений акт виконаних робіт СТО: на 3100 грн чи на повну суму - 58 000 грн?
    11.12.202520
  • Облік ліквідації зруйнованого зерноскладу
    Зерносклад (1964 р. введення в експлуатацію, залишкова вартість 150 тис. грн) зруйнувався внаслідок обвалення перекриття. Керівництво прийняло рішення про ліквідацію об'єкта. Які дії має виконати бухгалтер у цій ситуації та як правильно відобразити операції в обліку?
    11.12.202513
  • Перенесення податкового кредиту при реорганізації: алгоритм дій та бухоблік
    У зв’язку з припиненням ТОВ «Б» шляхом приєднання до ТОВ «А» було складено передавальний акт від 01.02.2022 р. Рішенням про припинення передбачено перехід усіх активів та зобов’язань до правонаступника, у тому числі сальдо за дебетом субрахунку 641, що включає від’ємне значення з ПДВ. Як перенести цей податковий кредит (ПК) та відобразити операцію у звітності?
    11.12.202516
  • Повернення помилково виплаченої зарплати: які проведення?
    Працівник повертає на розрахунковий рахунок підприємства помилково перераховану йому заробітну плату. Які бухгалтерські проведення необхідно відобразити в обліку при поверненні зайво виплачених коштів?
    11.12.202544
  • Встановлення вартісного критерію ОЗ 70 000 грн у обліковій політиці ТОВ
    Чи може ТОВ на загальній системі оподаткування (малодохідник з ПДВ) встановити в обліковій політиці вартісний критерій основних засобів 70 000 грн та списувати всі ОЗ вартістю до 70 000 грн на витрати у розмірі 100%? Які податкові ризики виникають при застосуванні такого критерію?
    10.12.2025386