Придбання та введення в експлуатацію. Почнімо з того, що відповідно до Закону про автомобільний транспорт причіп - транспортний засіб без власного джерела енергії, пристосований для буксирування автомобілем. Торговий причіп відноситься до причіпів. Тож в обліку причіп потрібно відображати у складі транспортних засобів.
Придбаний причіп має оприбутковуватися на балансі спочатку у складі капітальних інвестицій (на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів»), а після введення його в експлуатацію у складі основних засобів - на субрахунку 105 «Транспортні засоби». Введення в експлуатацію оформляється актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (ф. №ОЗ-1), а потім за одним з передбачених п. 26 ПСБО 7 методів починає нараховуватися амортизація на такий причіп.
Передача причепу в оренду. Передача в оренду та повернення з оренди також оформляються окремими актами приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (ф. №ОЗ-1). Слід зазначити, що договір оренди транспортного засобу укладається у письмовій формі. Це встановлено п. 1 ст. 799 ЦКУ.
Якщо орендарем буде фізособа, то на підставі п. 2 чт. 799 ЦКУ такий договір оренди причепу підлягає нотаріальному посвідченню.
Бухгалтерський облік. Облік орендних операцій проводиться відповідно до ПСБО 14 «Оренда». Переданий в операційну оренду причіп залишається на балансі орендодавця, саме тому орендодавець і надалі продовжує нараховувати на нього амортизацію. Отримані орендні доходи визнаються іншими операційними доходами й відображаються за кредитом рахунку 713 «Дохід від операційної оренди активів» (якщо тільки надання майна в оренду не є основною діяльністю підприємства). Доходи визнаються на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигід, пов'язаних з використанням об'єкта операційної оренди.
Якщо у зв'язку з укладанням договору орендодавець мав якісь витрати (юридичні, комісійні тощо), вони визнаються іншими операційними витратами орендодавця й відображаються за дебетом рахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності» (якщо тільки надання майна в оренду не є основною діяльністю підприємства). Те саме стосується суми нарахованої амортизації.
Зауважимо, що, якщо надання майна в оренду - основний (єдиний) вид діяльності підприємства, доходи обліковуються в складі «Доходу від реалізації робіт і послуг» (рахунок 703).
У такому разі витрати будуть складатися з:
- амортизаційних відрахувань;
- зарплати та нарахувань на зарплату працівників, безпосередньо пов’язаних з наданням послуг з оренди;
- вартості матеріалів, які використовуються для підтримання майна в належному функціональному стані (звичайно, якщо такі витрати згідно з договором оренди несе орендодавець);
- інших витрат, пов’язаних з отриманням доходу від надання майна в операційну оренду.
Якщо оренда є основним видом діяльності підприємства, то понесені витрати обліковуються на рахунку 23 «Виробництво».
Наприкінці місяця визначаються витрати (Д-т 903 К-т 23) разом з визнанням доходу (нарахування орендної плати Д-т 377 К-т 703) та сформувати фінансовий результат:
Д-т 791 К-т 903
Д-т 703 К-т 791
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити