• Посилання скопійовано

Придбаваємо торговий причіп та передаємо його в операційну оренду

Підприємство планує придбати торговий причіп і здати його в операційну оренду. Як його обліковувати, до якої групи основних засобів віднести? Як відобразити в обліку таку оренду?

Придбання та введення в експлуатацію. Почнімо з того, що відповідно до Закону про автомобільний транспорт причіп - транспортний засіб  без  власного  джерела  енергії, пристосований для буксирування автомобілем. Торговий причіп відноситься до причіпів. Тож в обліку причіп потрібно відображати у складі транспортних засобів.

Придбаний причіп має оприбутковуватися на балансі спочатку у складі капітальних інвестицій (на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів»), а після введення його в експлуатацію у складі основних засобів - на субрахунку 105 «Транспортні засоби». Введення в експлуатацію оформляється актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (ф. №ОЗ-1), а потім за одним з передбачених п. 26 ПСБО 7 методів починає нараховуватися амортизація на такий причіп.

Передача причепу в оренду. Передача в оренду та повернення з оренди також оформляються окремими актами приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (ф. №ОЗ-1). Слід зазначити, що договір оренди транспортного засобу укладається у письмовій формі. Це встановлено п. 1 ст. 799 ЦКУ.

Якщо орендарем буде фізособа, то на підставі п. 2 чт. 799 ЦКУ такий договір оренди причепу підлягає нотаріальному посвідченню. 

Бухгалтерський облік. Облік орендних операцій проводиться відповідно до ПСБО 14 «Оренда». Переданий в операційну оренду причіп залишається на балансі орендодавця, саме тому орендодавець і надалі продовжує нараховувати на нього амортизацію. Отримані орендні доходи визнаються іншими операційними доходами й відображаються за кредитом рахунку 713  «Дохід від операційної оренди активів» (якщо тільки надання майна в оренду не є основною діяльністю підприємства).  Доходи визнаються на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигід, пов'язаних з використанням об'єкта операційної оренди.

Якщо у зв'язку з укладанням договору орендодавець мав якісь витрати (юридичні, комісійні тощо), вони визнаються іншими операційними витратами орендодавця й відображаються за дебетом рахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності» (якщо тільки надання майна в оренду не є основною діяльністю підприємства). Те саме стосується суми нарахованої амортизації. 

Зауважимо, що, якщо надання майна в оренду - основний (єдиний) вид діяльності підприємства, доходи обліковуються в складі «Доходу від реалізації робіт і послуг» (рахунок 703).

У такому разі витрати будуть складатися з: 

  • амортизаційних відрахувань;
  • зарплати та нарахувань на зарплату працівників, безпосередньо пов’язаних з наданням послуг з оренди; 
  • вартості матеріалів, які використовуються для підтримання майна в належному функціональному стані (звичайно, якщо такі витрати згідно з договором оренди несе орендодавець); 
  • інших витрат, пов’язаних з отриманням доходу від надання майна в операційну оренду. 

Якщо оренда є основним видом діяльності підприємства, то понесені витрати обліковуються на рахунку 23 «Виробництво». 

Наприкінці місяця визначаються витрати (Д-т 903 К-т 23) разом з визнанням доходу (нарахування орендної плати Д-т 377 К-т 703) та сформувати фінансовий результат: 

Д-т 791 К-т 903 

Д-т 703 К-т 791 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік ремонту авто через страхову з франшизою
    Автомобіль обліковується на балансі ТОВ. Після страхового випадку ТОВ сплатило 3100 грн франшизи на рахунок СТО (неплатник ПДВ), решту вартості ремонту (загальна сума - 58 000 грн) сплатила страхова компанія. Як відобразити ці операції в бухобліку? На яку суму має бути складений акт виконаних робіт СТО: на 3100 грн чи на повну суму - 58 000 грн?
    11.12.202520
  • Облік ліквідації зруйнованого зерноскладу
    Зерносклад (1964 р. введення в експлуатацію, залишкова вартість 150 тис. грн) зруйнувався внаслідок обвалення перекриття. Керівництво прийняло рішення про ліквідацію об'єкта. Які дії має виконати бухгалтер у цій ситуації та як правильно відобразити операції в обліку?
    11.12.202513
  • Перенесення податкового кредиту при реорганізації: алгоритм дій та бухоблік
    У зв’язку з припиненням ТОВ «Б» шляхом приєднання до ТОВ «А» було складено передавальний акт від 01.02.2022 р. Рішенням про припинення передбачено перехід усіх активів та зобов’язань до правонаступника, у тому числі сальдо за дебетом субрахунку 641, що включає від’ємне значення з ПДВ. Як перенести цей податковий кредит (ПК) та відобразити операцію у звітності?
    11.12.202516
  • Повернення помилково виплаченої зарплати: які проведення?
    Працівник повертає на розрахунковий рахунок підприємства помилково перераховану йому заробітну плату. Які бухгалтерські проведення необхідно відобразити в обліку при поверненні зайво виплачених коштів?
    11.12.202544
  • Встановлення вартісного критерію ОЗ 70 000 грн у обліковій політиці ТОВ
    Чи може ТОВ на загальній системі оподаткування (малодохідник з ПДВ) встановити в обліковій політиці вартісний критерій основних засобів 70 000 грн та списувати всі ОЗ вартістю до 70 000 грн на витрати у розмірі 100%? Які податкові ризики виникають при застосуванні такого критерію?
    10.12.2025386