• Посилання скопійовано

Придбаваємо торговий причіп та передаємо його в операційну оренду

Підприємство планує придбати торговий причіп і здати його в операційну оренду. Як його обліковувати, до якої групи основних засобів віднести? Як відобразити в обліку таку оренду?

Придбання та введення в експлуатацію. Почнімо з того, що відповідно до Закону про автомобільний транспорт причіп - транспортний засіб  без  власного  джерела  енергії, пристосований для буксирування автомобілем. Торговий причіп відноситься до причіпів. Тож в обліку причіп потрібно відображати у складі транспортних засобів.

Придбаний причіп має оприбутковуватися на балансі спочатку у складі капітальних інвестицій (на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів»), а після введення його в експлуатацію у складі основних засобів - на субрахунку 105 «Транспортні засоби». Введення в експлуатацію оформляється актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (ф. №ОЗ-1), а потім за одним з передбачених п. 26 ПСБО 7 методів починає нараховуватися амортизація на такий причіп.

Передача причепу в оренду. Передача в оренду та повернення з оренди також оформляються окремими актами приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (ф. №ОЗ-1). Слід зазначити, що договір оренди транспортного засобу укладається у письмовій формі. Це встановлено п. 1 ст. 799 ЦКУ.

Якщо орендарем буде фізособа, то на підставі п. 2 чт. 799 ЦКУ такий договір оренди причепу підлягає нотаріальному посвідченню. 

Бухгалтерський облік. Облік орендних операцій проводиться відповідно до ПСБО 14 «Оренда». Переданий в операційну оренду причіп залишається на балансі орендодавця, саме тому орендодавець і надалі продовжує нараховувати на нього амортизацію. Отримані орендні доходи визнаються іншими операційними доходами й відображаються за кредитом рахунку 713  «Дохід від операційної оренди активів» (якщо тільки надання майна в оренду не є основною діяльністю підприємства).  Доходи визнаються на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигід, пов'язаних з використанням об'єкта операційної оренди.

Якщо у зв'язку з укладанням договору орендодавець мав якісь витрати (юридичні, комісійні тощо), вони визнаються іншими операційними витратами орендодавця й відображаються за дебетом рахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності» (якщо тільки надання майна в оренду не є основною діяльністю підприємства). Те саме стосується суми нарахованої амортизації. 

Зауважимо, що, якщо надання майна в оренду - основний (єдиний) вид діяльності підприємства, доходи обліковуються в складі «Доходу від реалізації робіт і послуг» (рахунок 703).

У такому разі витрати будуть складатися з: 

  • амортизаційних відрахувань;
  • зарплати та нарахувань на зарплату працівників, безпосередньо пов’язаних з наданням послуг з оренди; 
  • вартості матеріалів, які використовуються для підтримання майна в належному функціональному стані (звичайно, якщо такі витрати згідно з договором оренди несе орендодавець); 
  • інших витрат, пов’язаних з отриманням доходу від надання майна в операційну оренду. 

Якщо оренда є основним видом діяльності підприємства, то понесені витрати обліковуються на рахунку 23 «Виробництво». 

Наприкінці місяця визначаються витрати (Д-т 903 К-т 23) разом з визнанням доходу (нарахування орендної плати Д-т 377 К-т 703) та сформувати фінансовий результат: 

Д-т 791 К-т 903 

Д-т 703 К-т 791 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Акт за вересень оформлено у жовтні: коли проводити в бухобліку?
    Отримали акт наданих послуг від Booking, який датовано 03.10.2025 р. В акті відображена вартість послуг за вересень 2025 р. Якою даток коректно проводити акт наданих послуг в бухобліку - 30.09.2025 р. чи 03.10.2025 р.?
    Сьогодні 11:07269
  • Облік продажу автомобіля юрособою фізособі
    Який порядок бухгалтерського та податкового обліку (ПДВ, податок на прибуток, ПДФО, ВЗ) операції продажу основного засобу (автомобіля) юридичною особою на загальній системі фізичній особі? Які первинні документи необхідно оформити?
    Сьогодні 09:4353
  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202525
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202551
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202578