• Посилання скопійовано

Капітальні інвестиції: облік

Підприємство розпочало будівництво складу. Як правильно вести облік витрат на будівництво, якщо документи і дозволи в процесі виготовлення? Чи можна ці витрати обліковувати на рахунку 151?

Запитання: Підприємство розпочало будівництво складу. Як правильно вести облік витрат на будівництво, якщо документи і дозволи в процесі виготовлення? Чи можна ці витрати обліковувати на рахунку 151? І чи взагалі ми можемо розпочинати будівництво і скуповувати будівельні матеріали і вести по них облік? І як потім ці витрати вказувати в річній фінансовій звітності?

Відповідь: Відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів капіталу зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій для обліку капітальних інвестицій передбачено активний рахунок 15 «Капітальні інвестиції». 

За дебетом рахунку 15 "Капітальні інвестиції" відображається збільшення зазнаних витрат на придбання або створення матеріальних та нематеріальних необоротних активів, за кредитом - їх зменшення (введення в дію, прийняття в експлуатацію придбаних або створених нематеріальних активів тощо).


На субрахунку 151 "Капітальне будівництво" відображаються витрати на будівництво, що здійснюється як господарським, так і підрядним способом для власних потреб підприємства. На цьому субрахунку також ведеться облік устаткування, що підлягає монтажу в процесі будівництва.

Треба зауважити, що аналітичний облік капітальних інвестицій ведеться відповідно за видами основних засобів та інших необоротних матеріальних активів або нематеріальних активів, а також за окремими об'єктами капітальних інвестицій та за інвентарними об’єктами.

Таким чином, якщо підприємство будує склад господарським способом, то аналітичний склад витрат по такому будівництву може мати наступний вигляд:

1. Сировина, матеріали та МШП, які використовуються для будівництва.

2. Амортизація власного обладнання та устаткування, яке використовується для будівництва.

3. Зарплата та податки на неї, співробітників, які задіяні на будівництві.

4. Вартість дозвільних та проектних документів, які оформлювались чи плануються оформлюватись при веденні будівництва та вводу в експлуатацію цієї будівлі.

На момент вводу об’єкту ОЗ в експлуатації всі витрати, які було понесено в процесі здійснення будівництва повинні бути акумульовані в дебеті рахунку 151 «Капітальне будівництво». Саме вони визначать первісну (балансову) вартість майбутнього об’єкту ОЗ.

Відповідно до п. 10 Методичних рекомендацій по бухгалтерському обліку ОЗ №561, підставою для зарахування на баланс ОЗ є «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів» (форма №ОЗ-1), затверджений наказом Мінстату від 29.12.95 р. №352. При цьому у бухгалтерському обліку одночасно робиться проведення Дт 103 «Будівлі та споруди» Кт 151 «Капітальне будівництво». При заповненні цього акту також визначають строк корисного використання цієї будівлі, вибере спосіб амортизації та визначить ліквідаційну вартість майбутнього об’єкту ОЗ.

До завершення будівництва (до введення в експлуатацію об’єкту ОЗ) усі витрати, які несе підприємство в процесі ведення будівництва Ви акумулюєте в дебеті рахунку 151 «Капітальне будівництво». Якщо на дату складання фінансової звітності у Вас буде присутнє дебетове сальдо по рахунку 151 (тобто будівництво об’єкту ОЗ ведеться, але не завершено), то воно повинно знайти своє відображення у І розділі «Необоротні активи» активу балансу в строчці 1005 «Незавершені капітальні інвестиції».     

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Дрючин Дмитро

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.202530
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202546
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025178
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202580
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202539