• Посилання скопійовано

Капітальні інвестиції: облік

Підприємство розпочало будівництво складу. Як правильно вести облік витрат на будівництво, якщо документи і дозволи в процесі виготовлення? Чи можна ці витрати обліковувати на рахунку 151?

Запитання: Підприємство розпочало будівництво складу. Як правильно вести облік витрат на будівництво, якщо документи і дозволи в процесі виготовлення? Чи можна ці витрати обліковувати на рахунку 151? І чи взагалі ми можемо розпочинати будівництво і скуповувати будівельні матеріали і вести по них облік? І як потім ці витрати вказувати в річній фінансовій звітності?

Відповідь: Відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів капіталу зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій для обліку капітальних інвестицій передбачено активний рахунок 15 «Капітальні інвестиції». 

За дебетом рахунку 15 "Капітальні інвестиції" відображається збільшення зазнаних витрат на придбання або створення матеріальних та нематеріальних необоротних активів, за кредитом - їх зменшення (введення в дію, прийняття в експлуатацію придбаних або створених нематеріальних активів тощо).


На субрахунку 151 "Капітальне будівництво" відображаються витрати на будівництво, що здійснюється як господарським, так і підрядним способом для власних потреб підприємства. На цьому субрахунку також ведеться облік устаткування, що підлягає монтажу в процесі будівництва.

Треба зауважити, що аналітичний облік капітальних інвестицій ведеться відповідно за видами основних засобів та інших необоротних матеріальних активів або нематеріальних активів, а також за окремими об'єктами капітальних інвестицій та за інвентарними об’єктами.

Таким чином, якщо підприємство будує склад господарським способом, то аналітичний склад витрат по такому будівництву може мати наступний вигляд:

1. Сировина, матеріали та МШП, які використовуються для будівництва.

2. Амортизація власного обладнання та устаткування, яке використовується для будівництва.

3. Зарплата та податки на неї, співробітників, які задіяні на будівництві.

4. Вартість дозвільних та проектних документів, які оформлювались чи плануються оформлюватись при веденні будівництва та вводу в експлуатацію цієї будівлі.

На момент вводу об’єкту ОЗ в експлуатації всі витрати, які було понесено в процесі здійснення будівництва повинні бути акумульовані в дебеті рахунку 151 «Капітальне будівництво». Саме вони визначать первісну (балансову) вартість майбутнього об’єкту ОЗ.

Відповідно до п. 10 Методичних рекомендацій по бухгалтерському обліку ОЗ №561, підставою для зарахування на баланс ОЗ є «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів» (форма №ОЗ-1), затверджений наказом Мінстату від 29.12.95 р. №352. При цьому у бухгалтерському обліку одночасно робиться проведення Дт 103 «Будівлі та споруди» Кт 151 «Капітальне будівництво». При заповненні цього акту також визначають строк корисного використання цієї будівлі, вибере спосіб амортизації та визначить ліквідаційну вартість майбутнього об’єкту ОЗ.

До завершення будівництва (до введення в експлуатацію об’єкту ОЗ) усі витрати, які несе підприємство в процесі ведення будівництва Ви акумулюєте в дебеті рахунку 151 «Капітальне будівництво». Якщо на дату складання фінансової звітності у Вас буде присутнє дебетове сальдо по рахунку 151 (тобто будівництво об’єкту ОЗ ведеться, але не завершено), то воно повинно знайти своє відображення у І розділі «Необоротні активи» активу балансу в строчці 1005 «Незавершені капітальні інвестиції».     

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Дрючин Дмитро

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік ремонту авто через страхову з франшизою
    Автомобіль обліковується на балансі ТОВ. Після страхового випадку ТОВ сплатило 3100 грн франшизи на рахунок СТО (неплатник ПДВ), решту вартості ремонту (загальна сума - 58 000 грн) сплатила страхова компанія. Як відобразити ці операції в бухобліку? На яку суму має бути складений акт виконаних робіт СТО: на 3100 грн чи на повну суму - 58 000 грн?
    11.12.202520
  • Облік ліквідації зруйнованого зерноскладу
    Зерносклад (1964 р. введення в експлуатацію, залишкова вартість 150 тис. грн) зруйнувався внаслідок обвалення перекриття. Керівництво прийняло рішення про ліквідацію об'єкта. Які дії має виконати бухгалтер у цій ситуації та як правильно відобразити операції в обліку?
    11.12.202513
  • Перенесення податкового кредиту при реорганізації: алгоритм дій та бухоблік
    У зв’язку з припиненням ТОВ «Б» шляхом приєднання до ТОВ «А» було складено передавальний акт від 01.02.2022 р. Рішенням про припинення передбачено перехід усіх активів та зобов’язань до правонаступника, у тому числі сальдо за дебетом субрахунку 641, що включає від’ємне значення з ПДВ. Як перенести цей податковий кредит (ПК) та відобразити операцію у звітності?
    11.12.202516
  • Повернення помилково виплаченої зарплати: які проведення?
    Працівник повертає на розрахунковий рахунок підприємства помилково перераховану йому заробітну плату. Які бухгалтерські проведення необхідно відобразити в обліку при поверненні зайво виплачених коштів?
    11.12.202544
  • Встановлення вартісного критерію ОЗ 70 000 грн у обліковій політиці ТОВ
    Чи може ТОВ на загальній системі оподаткування (малодохідник з ПДВ) встановити в обліковій політиці вартісний критерій основних засобів 70 000 грн та списувати всі ОЗ вартістю до 70 000 грн на витрати у розмірі 100%? Які податкові ризики виникають при застосуванні такого критерію?
    10.12.2025385