• Посилання скопійовано

Розрахунки, пов'язані з управлінням майном, здійснюються на окремому банківському рахунку

Фізособа передає в управління частку корпоративних прав госптовариства (без передачі прав власності) іншій юрособі. Управління буде оплачуватися фізособою щомісячними платежами. Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку дану передачу частки корпоративних прав. Чи потрібно обліковувати цю частку на окремому балансі? Чи потрібно здавати звіти і в які органи?

Відносини управління майном регулюються главою 70 Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ). За договором управління майном одна сторона (установник управління) передає другій стороні (управителеві) на певний строк майно в управління, а друга сторона зобов'язується за плату здійснювати від свого імені управління цим майном в інтересах установника управління або вказаної ним особи (вигодонабувача). Але оскільки право власності за вашим договором до вас, як до управителя, не перейшло, то оприбутковувати на балансі зазначену частку корпоративних прав немає підстав.  Це зазначено, зокрема, і в ч. 3-4 ст. 1030 ЦКУ: 


 

„Майно, передане в управління, має бути відокремлене від іншого майна установника управління та від майна управителя.

Майно, передане в управління, має обліковуватися в управителя на окремому балансі, і щодо нього ведеться окремий облік.

Розрахунки, пов'язані з управлінням майном, здійснюються на окремому банківському рахунку.

Майно, набуте управителем у результаті управління майном, включається до складу отриманого в управління майна”.

Тому, отримані вами корпоративні права мають обліковуватися на позабалансовому рахунку 02 „Активи на відповідальному зберіганні”. 

Оскільки передається в управління не усе підприємство як цілісний майновий комплекс, а тільки його частка, то по суті ви як управитель, будете  вчиняти від свого імені певні юридичні дії, пов’язані із управлінням таким підприємством, право на які має власник такої частки відповідно до засновницького договору та протоколів зборів засновників/учасників. При цьому важливо зазначати, що ви в таких діях приймаєте участь як управитель, а не як власник корпоративних прав, інакше, згідно із ч. 3 ст. 1038 ЦКУ,  управитель зобов'язується перед третіми особами особисто.

Можливі і певні витрати, пов’язані із таким управлінням, зокрема, на проїзд працівників, які від вашого імені (але в інтересах установника) будуть присутні на зборах засновників/учасників, тощо. Ось такі витрати, а також розрахунки у безготівковій формі, проведені за зазначене підприємство слід не тільки здійснювати через окремий банківський рахунок, а і обліковувати на окремому субрахунку підприємства. Слід пам’ятати, що за ч. 1 ст. 1042 ЦКУ, управитель має право на плату, встановлену договором, а також на відшкодування необхідних витрат, зроблених ним у зв'язку з управлінням майном.

Загалом коло ваших обов’язків і прав як управителя встановлюється виключно договором із установником. Якщо таким договором буде передбачено, що ви маєте не тільки приймати участь у зборах і вирішувати долю чистого прибутку підприємства, призначати керівника підприємства тощо, а і безпосередньо вести бухгалтерський та податковий облік на такому підприємстві, то тоді треба буде вести цей облік та подавати відповідну звітність за таке підприємство. Якщо ж ні, на цьому підприємстві мають бути передбачені органи (або укладена угода із іншим СГД), який веде такий облік, і вам нічого складати не доведеться. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202559
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202529
  • Облік неповоротної тари: списання та договірні умови
    Виробник паливних гранул (платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах, високодохідник) використовує для затарювання продукції безпосередньо в процесі виробництва поліпропіленові мішки (біг-беги). Вартість мішків в договорі планується включати до ціни гранул, не виділяючи її окремо. В обліку вартість мішків списується на рахунок 93 «Витрати на збут» у момент виробництва. Чи є такий підхід правильним та як коректно прописати відповідні умови в договорі?
    14.08.202519
  • Заміна лізингоодержувача: облік та оподаткування у першого лізингоотрумувача
    Компанія "А" (первісний лізингоодержувач) за тристороннім договором з лізингодавцем та Компанією "Б" (новий лізингоодержувач) передає право користування автомобілями, отриманими у фінансовий лізинг. Виникають питання щодо документального оформлення, податкових наслідків (зокрема, ПДВ) та порядку відображення операції в бухобліку первісного лізингоодержувача – Компанії "А"
    14.08.202510
  • База розподілу ЗВВ між послугами та сільгоспвиробництвом
    ТОВ виконує роботи на сторону (обробка земель) та вирощує зернові. Яку базу розподілу взяти для загальновиробничих витрат?
    14.08.202533