• Посилання скопійовано

Відображаємо в бухобліку витрати на ремонт орендованого майна

Як у бухгалтерському обліку відображаються витрати на ремонт орендованого майна?

Бухгалтерський облік орендованих основних засобів регламентується П(С)БО 14 «Оренда» і Методрекомендаціями №561. Нагадаємо: п. 8 П(С)БО 14 і п. 20 Методрекомендацій №561 говорять, що об'єкт операційної оренди відображається орендарем на позабалансовому рахунку обліку орендованих основних засобів за вартістю, зазначеною в угоді про оренду.

При відображенні витрат на ремонт у бухобліку керуємось висновком керівника про те, збільшаться очікувані вигоди від використання відремонтованих об'єктів ОЗ чи ні (п. 29 Методрекомендацій №561). Якщо очікувані економічні вигоди від використання відремонтованих ОЗ не збільшуються, то ремонтні витрати визнаються витратами звітного періоду. Тобто витрати відобразяться в дебеті витратних рахунків (91, 92, 93) залежно від використання ОЗ.


 

Відповідно до п. 8 П(С)БО 14 і п. 21 Методрекомендацій №561, витрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що спричинюють збільшення майбутніх економічних вигід, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.

Такі витрати орендар повинен акумулювати за дебетом рахунка 15 «Капітальні інвестиції» на окремих субрахунках, а після закінчення всіх робіт списувати з кредиту рахунка 15 у дебет рахунка 117 «Інші необоротні матеріальні активи». Оскільки очікується зростання економічної вигоди від використання поліпшеного об'єкта ОЗ, то вартість поліпшень (ремонту) орендованого майна в обліку орендаря капіталізується:

1) спочатку ремонтні витрати накопичуються на субрахунку 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних матеріальних активів», формуючи первісну вартість об'єкта ОЗ;

2) відтак списуються на субрахунок 117 «Інші необоротні матеріальні активи».

З місяця, наступного за місяцем введення в експлуатацію, об'єкт «Поліпшення орендованого майна» може амортизуватися згідно з прийнятою обліковою політикою підприємства. Пункт 23 П(С)БО 7 говорить: амортизацію нараховують протягом строку корисного використання об'єкта, а п. 24 зазначає: при визначенні строку корисного використання враховують обмеження щодо строків використання об'єкта. Це означає: у разі якщо, наприклад, проведено капітальний ремонт в орендованому офісі, при визначенні строку, протягом якого витрати на такий ремонт будуть амортизуватися у бухгалтерському обліку, треба враховувати термін оренди приміщення. Наприклад, договір укладено на 5 років (60 місяців); термін корисного використання за умови, що ремонт проведено у перший місяць оренди: 60 - 1 = 59 місяців. Сума нарахованої амортизації збільшує кредит субрахунка 132 з віднесенням залежно від сфери використання орендованих ОЗ у дебет рахунків:

1) 91 «Загальновиробничі витрати»;

2) 92 «Адміністративні витрати»;

3) 93 «Витрати на збут».

Якщо капіталізовані поліпшення відшкодовуються орендодавцем, то вартість таких поліпшень переводитиметься з кредиту субрахунка 117 до дебету субрахунка 286 «Необоротні активи та групи вибуття, утримувані для продажу», з подальшим відображенням операцій з продажу.

Приклад 4.

Новостворене підприємство — платник податку на прибуток та ПДВ, яке не має власного приміщення для ведення діяльності, уклало договір оренди приміщення строком на 5 років. Балансова вартість основних засобів станом на 1 січня 2014 року нульова. Підприємство з дозволу орендодавця, що зазначено у договорі, в перший місяць укладення договору оренди замінило в орендованому приміщенні вікна і двері та встановило пожежну й охоронну сигналізацію (ці роботи є поліпшенням), зробило побілку, поклало лінолеум. Вартість робіт — 60000,00 грн. (з ПДВ). Бухгалтерський та податковий облік див. у таблиці 3.

Таблиця 3

Відображення витрат на поліпшення орендованого приміщення в обліку орендаря

 

 


з/п
Дата Зміст операції Бухгалтерський облік Сума, грн. Податковий облік
Д-т К-т Доходи Витрати
1. 01.02.2014 Отримано акти виконаних робіт про заміну вікон, дверей, побілку та настилання лінолеуму в офісі, встановлення охоронної та пожежної сигналізації без ПДВ 153 631 50000,00
Відображаємо ПК з ПДВ з отриманих послуг 641/ПДВ 631 10000,00
2. 29.02.2014 Сплачено за отримані послуги 631 311 60000,00
3. 29.02.2014 Відображено вартість завершених капітальних інвестицій в об'єкти операційної оренди (поліпшення орендованого майна) 117 153 50000,00
4. 31.03.2014 Нараховано амортизацію об'єкта операційної оренди за перший місяць експлуатації 93 132 847,46* 208,33**
* У бухобліку амортизація нарахована прямолінійним методом (термін договору оренди — 5 років = 60 місяців, ремонт проведено в першому місяці, до закінчення терміну оренди 59 місяців (60 - 1), місячна сума амортизації — 50000 : 59 = 847,46 грн.).
** У податковому обліку амортизація нарахована прямолінійним методом (будівля — ОЗ 3-ї групи, мінімальний строк користування — 20 років, тож місячна сума амортизації — 50000 : 20 : 12 = 208,33 грн.). Строк амортизації відраховується з місяця, наступного за місяцем введення об'єкта основних засобів в експлуатацію. Після закінчення строку оренди незамортизована вартість списується на витрати за п. 146.20 ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202519
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202540
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202566
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202518
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202518