• Посилання скопійовано

Мито та ПДВ нарахували через рік після імпорту: що в обліку?

У квітні 2024 р. підприємство імпортувало вантажний напівпричіп – основний засіб, який тоді ж і ввело в експлуатацію. При його розмитненні не були сплачені ПДВ та мито через застосування пільг. Однак у червні 2025 року була проведена перевірка, за результатами якої застосування пільг було визнано неправомірним. На підставі ППР підприємству було нараховано ПДВ та мито. Як відобразити в бухобліку такі операції? Чи можна включити сплачену сум ПДВ до податкового кредиту?

Облік операцій із придбання ОЗ регулюється НП(С)БО 7 та Методичними рекомендаціями №561. Так, згідно з пп. 7 НП(С)БО 7 об'єкти ОЗ зараховуються на баланс за первісною вартістю, яка включає в себе у т.ч. й суму ввізного мита (пп. 8 НП(С)БО 7).

Тобто сума ввізного мита мала б збільшити первісну вартість ОЗ. Однак, у наведеній ситуації на момент придбання та оприбуткування ОЗ (тобто визначення його первісної вартості) мито не було нараховано митним органом.

Якби неврахування мита в складі вартості ОЗ сталося через бухгалтерську помилку, то її слід було б виправити і відповідно збільшити первісну вартість ОЗ. 

При чому оскільки виправляти довелося б показники минулого року, то згідно з пп. 4 НП(С)БО 6 це слід було б робити шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року, в якому помилка виявлена і виправляється.

Однак в нас дещо інша ситуація. Помилки не було. Точніше помилка вочевидь була допущена при застосуванні пільги, яку потім скасували. Але ми говоримо саме про бухгалтерську помилку, а її не було – бухгалтер оприбуткував в бухобліку ОЗ виходячи із отриманих з митниці документів, а саме – митної декларації (МД). Тобто для застосування механізму виправлення помилки у даному випадку, на наш погляд, немає підстав.

То чи потрібно тепер збільшувати вартість ОЗ на суму мита? Вважаємо, що ні. Адже згідно з пп. 14 НП(С)БО 7 первісна вартість ОЗ збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводить до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об'єкта.

Сплата мита жодним чином на поліпшення об’єкта ОЗ не впливає.

Отже, суму сплаченого мита, на наш погляд, слід просто віднести до витрат поточного періоду (Дт 94 - Кт 377).

Щодо ПДВ, то перш за все цікавить питання: чи можна його включити до податкового кредиту?

Згідно з пп. 198.6 ПКУ не відносяться до податкового кредиту суми ПДВ, сплаченого (нарахованого) у зв’язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН ПН/РК не підтверджені МД (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми ПДВ до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пп. 201.11 ПКУ (чеки, рахунки тощо).

Отже, включити сплачену (доплачену) суму ПДВ до податкового кредиту підприємство може тільки якщо така сума відображена в МД (аркуші коригування до МД). Якщо ж така сума ПДВ зазначена лише в ППР, то включати її до податкового кредиту немає підстав. 

В бухобліку робляться проведення: 

  • Дт 94 – Кт 641 – нарахування ПДВ за результатами перевірки;
  • Дт 641 – Кт 311 – сплата ПДВ в бюджет. 

Висновки: 

  • Сплачене за результатами перевірки мито не збільшує вартість ОЗ, а відноситься до витрат періоду;
  • Донарахована сума ПДВ (якщо вона не відображена в МД) не включається до податкового кредиту.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Іваненко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік консультаційних послуг із суборенди нерухомості
    ТОВ-великодохідник, платник ПДВ, що займається суборендою нерухомості, отримує консультаційні послуги (КВЕД 68.31) щодо організації орендних відносин за фіксованою вартістю 60 000 грн/міс. Чи правомірне віднесення таких витрат за наявності власних менеджерів і бухгалтерів? Чи є ризик претензій податкової через відсутність деталізації послуг та однакову щомісячну суму? До якої категорії витрат відносити: адміністративні чи собівартість?
    Сьогодні 10:1322
  • Як розрахувати собівартість послуг із переробки давальницької сировини?
    ТОВ - платник ЄП надає послуги з переробки давальницької сировини, але щомісяця обсяги робіт відрізняються. Як правильно розрахувати собівартість наданих послуг і встановити їхню вартість? Чи потрібно розділяти виробничі та адміністративні витрати? Чи обмежується розмір прибутку? Як враховувати тару?
    16.12.202533
  • Період визнання банківської комісії за РКО
    Банк стягує комісію за розрахунково-касове обслуговування 1-го числа наступного місяця (наприклад, 01.10.2025 р. стягнуто 400 грн за вересень 2025 р.). Чи правильно відображати витрати за фактом сплати (Дт 92 Кт 311 у жовтні), чи необхідно нараховувати витрати у періоді надання послуги (Дт 92 Кт377 у вересні, Дт 377 Кт 311 у жовтні)?
    15.12.202530
  • Оприбуткування безоплатно отриманих комплектуючих: що в обліку?
    Які бухгалтерські проведення застосовуються при оприбуткуванні безоплатно отриманих запасів (комплектуючих виробів)?
    15.12.202526
  • Проведення з обліку послуг доставки товарів
    Які бухгалтерські проведення застосовуються під час отримання послуг з доставки товарів?
    15.12.202538