• Посилання скопійовано

Витрати на утилізацію небезпечних відходів від ліквідації ОЗ: як облікувати?

Чи визнаються витрати на утилізацію небезпечних відходів, отриманих від ліквідації ОЗ, "витратами", пов'язаними з вибуттям ОЗ, чи вони мають визнаватися як "запаси" від ліквідації ОЗ, але фактично активами не визнаються, оскільки їх використання у подальшому виробничому процесі не передбачається? На якому рахунку доцільно обліковувати витрати на утилізацію таких відходів, на рахунку "Інші витрати" (97) чи на рахунку "Інші витрати операційної діяльності" (94), зважаючи на списання ОЗ та виникнення витрат по ліквідації відходів у різних звітних періодах?

Класифікація відходів від ліквідації основних засобів

Відходи електронного обладнання, отримані від ліквідації основних засобів (моніторів, ноутбуків), які містять небезпечні компоненти, відносяться до безповоротних відходів, оскільки їх використання у виробничому процесі підприємства не передбачається.

Відповідно до пп. 2.13 Методичних рекомендацій №2, відходи, реалізація та/або використання яких у виробничому процесі не передбачається, активом не визнаються. Такі відходи підлягають утилізації.

 

Бухгалтерський облік списання основних засобів

Процес ліквідації основних засобів починається з визначення причин непридатності об'єкта до подальшого використання. Постійно діюча інвентаризаційна комісія оглядає об'єкт, встановлює його непридатність та оформлює результати роботи актом списання основних засобів.

Якщо об'єкт основних засобів незамортизований (має залишкову вартість), то в бухгалтерському обліку відображаються такі проведення:

  • списання накопиченої амортизації: Дт 131 — Кт 104;
  • списання залишкової вартості: Дт 976 — Кт 104.

Якщо об'єкт повністю замортизований, то списання здійснюється лише за рахунок накопиченої амортизації: Дт 131 — Кт 104.

 

Облік витрат на утилізацію відходів

Щодо обліку витрат на утилізацію небезпечних відходів від ліквідації основних засобів, існують два підходи:

1) Як витрати, пов'язані з вибуттям основних засобів.

Згідно з пп. 34 НП(С)БО 7, фінансовий результат від вибуття об'єктів основних засобів визначається вирахуванням з доходу від вибуття основних засобів їх залишкової вартості, непрямих податків і витрат, пов'язаних з вибуттям основних засобів.

Відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків, на субрахунку 976 "Списання необоротних активів" відображається залишкова вартість списаних необоротних активів та витрати, пов'язані з їх ліквідацією (розбирання, демонтаж).

2) Як інші операційні витрати.

Згідно з пп. 2.13 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, витрати на утилізацію відходів, які не визнаються активом, включаються до інших операційних витрат.

Витрати на утилізацію безповоротних відходів у бухгалтерському обліку включають до інших операційних витрат та відображають на субрахунку 949 "Інші витрати операційної діяльності".

 

Вибір рахунку для обліку витрат на утилізацію

Враховуючи, що списання основних засобів (грудень 2024 р.) та утилізація відходів (лютий 2025 р.) відбуваються в різних звітних періодах, доцільно обліковувати витрати на утилізацію на рахунку 949 "Інші витрати операційної діяльності", а не на рахунку 976 "Списання необоротних активів".

Це пояснюється тим, що:

  • Витрати на утилізацію виникають у новому звітному періоді і не можуть бути включені до фінансового результату від вибуття основних засобів попереднього періоду;
  • Згідно з Методичними рекомендаціями з бухгалтерського обліку запасів, витрати на утилізацію безповоротних відходів включаються до інших операційних витрат.

Підсумок:

  1. Небезпечні відходи електронного обладнання, отримані від ліквідації основних засобів, є безповоротними відходами, які не визнаються активами підприємства;
  2. Оскільки витрати на утилізацію виникають у наступному звітному періоді після списання основних засобів, їх доцільно обліковувати на субрахунку 949 "Інші витрати операційної діяльності", а не на субрахунку 976 "Списання необоротних активів";
  3. Такий підхід відповідає Методичним рекомендаціям з бухгалтерського обліку запасів та забезпечує правильне відображення витрат у відповідному звітному періоді.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202520
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202534
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.202596
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 007
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025469