• Посилання скопійовано

Витрати на страхування КАСКО та ОСЦПВ: як облікувати?

ТОВ уклало договори страхування КАСКО та ОСЦПВ. На підставі яких первинних документів можна віднести на витрати страхові платежі по КАСКО і ОСЦПВ?

Документальне оформлення

Страхові платежі можна відносити на витрати на підставі договору страхування та страхового полісу без наявності акту наданих послуг. У сфері страхування акт наданих страхових послуг зазвичай не складається, так як договір страхування вже визначає дані, необхідні для нарахування та списання страхових платежів, зокрема: 

  • розмір страхової суми;
  • страховий тариф (крім договорів, у яких не визначається страховий тариф);
  • строк дії договору страхування, порядок вступу його в дію, період (періоди) страхування, територія дії договору страхування;
  • розмір страхової премії, порядок та строки її сплати;
  • порядок розрахунку, умови та строки здійснення страхових виплат (див. ст. 89 Закону про страхування).

Свого часу таку ж думку висловили податківці у своїй консультації в офіційному виданні «Вісник. Право знати все про податки і збори», 2016, №13, с. 15).

Тому основними первинними документами, що підтверджують витрати на страхування КАСКО (добровільне страхування) та ОСЦПВ (обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів), є:

  • Договір страхування, який укладається відповідно до загальних умов страхового продукту, якщо інше не визначено законодавством України. Якщо договором страхування або законодавством України не передбачено інше, договір страхування набирає чинності з 0 годин дня, наступного за днем укладення договору та/або сплати страхової премії чи її першої частини (у разі сплати страхової премії частинами), та закінчується о 24 годині дати, що зазначена в договорі страхування як дата закінчення строку дії договору страхування (див. ст. 98 Закону про страхування);
  • Страховий поліс, сертифікат. Він є підтвердженням укладення договору страхування (див. ст. 97 Закону про страхування);
  • Платіжне доручення або квитанція про сплату страхового платежу. Підтверджує факт оплати страхових послуг.

 

Відображення в бухгалтерському обліку

Згідно з п. 15, 18, 19 НП(С)БО 16, до витрат підприємства в бухгалтерському обліку можуть бути віднесені витрати на страхування майна підприємства. Це стосується як обов'язкового, так і добровільного страхування.

Якщо страхові платежі сплачуються не щомісяця, а наперед, наприклад за рік, тому їх облік здійснюється відповідно до пп. 8 НП(С)БО 16 – витрати визнаються шляхом систематичного розподілу їх вартості між відповідними звітними періодами. У такому разі страхові витрати визнаються витратами майбутніх періодів і їх облік здійснюється за рахунком 39 «Витрати майбутніх періодів» (див. Інструкцію №291). З цього рахунку суми страхування списуються на відповідні рахунки витрат залежно від напряму використання автомобіля. 

Для відображення розрахунків зі страхування зі страховими організаціями застосовується субрахунок 655 «За страхуванням майна», на якому за дебетом відображається сума перерахованої оплати за страхування, а за кредитом – факт отримання страхового поліса:

  • Дт 655 Кт 311 – сплата страхових внесків;
  • Дт 39, 91, 92, 93 Кт 655 – отримання страхового поліса.

Конкретний рахунок витрат залежить від напрямку використання застрахованого автомобіля:

  • якщо автомобіль використовується в адміністративних цілях (наприклад, автомобіль директора чи бухгалтера), витрати на страхування відносяться до адміністративних витрат (рахунок 92 «Адміністративні витрати»); 
  • якщо автомобіль використовується для збуту продукції (наприклад, автомобіль менеджера зі збуту), витрати на страхування включаються до витрат на збут (рахунок 93 «Витрати на збут»);
  • якщо автомобіль використовується у виробничій діяльності, витрати можуть бути включені до загальновиробничих витрат (рахунок 91 «Загальновиробничі витрати»).

Важливо зазначити: момент визнання витрат визначається не датою сплати страхового платежу, а періодом, за який він сплачується. 

Більш детально читайте тут>> 

Висновки:

1. Страхові платежі за договорами КАСКО та ОСЦПВ можна відносити на витрати підприємства без обов’язкового складання актів наданих послуг. Основними первинними документами для цього є договір страхування (страховий поліс) та розрахункові документи, що підтверджують сплату страхових платежів;

2. Витрати визнаються поступово - відповідно до періоду дії договору страхування, а не за датою оплати.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202517
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202530
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025233
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025736
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202545