• Посилання скопійовано

Облік заборгованості з ФОПом, який припинив діяльність

Юрособа на загальній системі мала госпвідносини з ФОПом (неплатником ПДВ), який одночасно був і замовником, і постачальником, але припинив діяльність. У бухобліку компанії залишилась кредиторська та дебіторська заборгованість з цим ФОПом. Як правильно відобразити в обліку наявну кредиторську та дебіторську заборгованість після припинення діяльності ФОПа? Які податкові наслідки виникають у юрособи щодо цих заборгованостей?

Правовий статус заборгованості після припинення ФОПа

Припинення підприємницької діяльності ФОП не припиняє зобов'язань за укладеними договорами. Це підтверджується такими нормами ЦКУ:

  • стаття 52 ЦКУ встановлює, що фізична особа-підприємець відповідає за своїми зобов'язаннями, пов'язаними з підприємницькою діяльністю, усім своїм майном;
  • глава 50 ЦКУ визначає підстави припинення зобов'язань, і припинення ФОП (окрім банкрутства) не входить до цього переліку.

Схожий висновок наведено і в постанові ВС від 16.08.2018 р. у справі №320/9471/15-ц:

Після того, як фізична особа-підприємець (ФОП) виключається з Єдиного державного реєстру (ЄДР), її зобов'язання за укладеними раніше угодами не зникають. Ці зобов'язання автоматично переходять на фізичну особу, оскільки вона продовжує існувати як суб'єкт права. Іншими словами, припинення статусу ФОП не звільняє фізичну особу від обов'язків, які вона взяла на себе під час ведення підприємницької діяльності.

З наведеного випливає, що юридична особа зобов’язана погасити кредиторську заборгованість перед ФОП фізособі, і отримати від фізособи погашення дебіторської заборгованості ФОП. Далі детальніше.

 

Щодо кредиторської заборгованості (борг юрособи перед ФОПом)

Необхідність погашення: юрособа, як вже зазначено вище, зобов'язана погасити борг перед фізичною особою (колишнім ФОП), оскільки зобов'язання не припиняються після закриття ФОП.

Податкові зобов'язання при виплаті: При погашенні кредиторської заборгованості колишньому ФОП юрособа повинна:

  • виступити податковим агентом і утримати ПДФО (18%) та військовий збір (5%);
  • відобразити ці виплати у додатку 4ДФ, на наш погляд, з ознакою доходу «127» (як інші доходи), а не «157» (дохід, виплачений ФОП).

Тобто, якщо кредиторська заборгованість перед ФОП складає, наприклад, 10 000 грн, з цієї суми потрібно утримати ПДФО - 1 800 грн (10 000 х 18%), ВЗ - 500 грн (10 000 х 5%). Фізособі «на руки» перераховується 7 700 грн (10 000 – 1 800 – 500), а податки перераховуються до бюджету.

Таким чином, заборгованість вважається погашеною. 

Щодо дебіторської заборгованості (борг ФОПа перед юрособою)

Право вимоги: Ви маєте право вимагати погашення дебіторської заборгованості від фізичної особи (колишнього ФОП), оскільки ця заборгованість продовжує існувати.

Стягнення заборгованості: Можете звернутися до колишнього ФОП з вимогою погасити борг. У разі відмови маєте право звернутися до суду для стягнення заборгованості.

Списання безнадійної заборгованості: Дебіторську заборгованість можна визнати безнадійною та списати лише за наявності підстав, визначених у пп. 14.1.11 ПКУ, наприклад:

  • якщо минув строк позовної давності (зазвичай 3 роки);
  • у разі смерті фізичної особи за відсутності спадкового майна тощо.

Прощення дебіторської заборгованості: Юрособа може не чекати спливу позовної давності чи настання інших підстав для визнання дебіторської заборгованості безнадійною і прийняти рішення про прощення заборгованості і списання з балансу. Про податкові наслідки такого спрощення можна почитати тут, тут.

 

Зарахування заборгованостей

Компанія може домовитися з фізособою колишнім ФОПом про зарахування заборгованостей. Тоді вважатиметься, що на суму зарахування Компанія сплатила свій борг ФОпу, а ФОП погасив свій борг Компанії. Наслідки такого зарахування будуть такі самі, як і у разі сплати, про що ми зазначили вище.

Важливо зауважити, що сам факт припинення діяльності ФОП не є підставою для визнання заборгованості безнадійною.

 

Додаткові рекомендації

Проведіть звірку розрахунків з колишнім ФОП для підтвердження сум заборгованості. Якщо ви домовитеся з колишнім ФОП про взаємозалік зустрічних вимог, це дозволить зменшити або повністю погасити взаємну заборгованість.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202517
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202533
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.202566
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.2025467
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025327