• Посилання скопійовано

Нюанси обліку побутових відходів

На виробничому підприємстві заключений договір на послуги з вивезення твердих побутових відходів (відходи за кодом 20 03 01 «Змішані побутові відходи»). Як правильно в бухобліку відобразити оприбуткування цих відходів і послуги з їх вивезення? Як оформляється акт виконаних робіт щодо вивезення відходів?

Ідентифікуємо відходи

Відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися (див. ст. 1 Закону №232).

Речовини, предмети, що утворюються при виробництві основної продукції і не є метою даного виробництва, але придатні як сировина в іншому виробництві чи для використання як готова продукція, розглядаються як побічні продукти, а не відходи, у разі дотримання сукупності таких умов:

  • визначено подальше використання речовини або предмета;
  • речовина, предмет можуть бути використані в тому вигляді, в якому вони утворилися, без подальшого оброблення, крім нормальної виробничої практики, передбаченої галузевими стандартами;
  • речовина, предмет утворюються як невід’ємна складова виробничого процесу;
  • речовина, предмет відповідають всім встановленим вимогам до продукції, а також вимогам щодо захисту здоров’я людей і охорони навколишнього природного середовища, їх використання не становить небезпеки для здоров’я людей та навколишнього природного середовища(див. ст. 9 Закону №232- IX).

Критерії віднесення речовин або предметів до побічних продуктів та порядок віднесення речовин або предметів до побічних продуктів затверджуються КМУ.

Щодо обліку побічної продукції див. нашу консультацію тут.

Враховуючи зазначене, ключовим при визначенні відходів є те, що вони вже втратили свої споживчі властивості.

За можливістю подальшого використання відходи поділяються на:

  • зворотні відходи виробництва - це залишки сировини, матеріалів, напівфабрикатів та інших видів матеріальних цінностей, що утворилися у процесі виробництва продукції (робіт, послуг), втратили повністю або частково споживчі властивості початкового матеріалу (хімічні та фізичні) і через це використовуються з підвищеними витратами (зниженням виходу продукції) або зовсім не використовуються за прямим призначенням (див. пп. 2.13 Методичних рекомендацій по формуванню собівартості товарів, робіт, послуг у промисловості, затверджених наказом Мінпромисловості від 09.07.2007 р. №373);
  • відходи, реалізація та/або використання яких у виробничому процесі не передбачається, тобто безповоротні. Вони не вираховуються із загальної суми матеріальних витрат, тобто залишаються у собівартості продукції і окремо не оприбутковуються на балансі. Їх облік ведеться кількісно. Таких відходів доведеться позбуватися шляхом їх утилізації, знищення, передання на переробку спеціальним підприємствам тощо – залежно від способу, визначеного для певного виду відходів чинним законодавством. Їх облік ведеться кількісно. Більш детально див. нашу консультацію тут.

Своєю чергою, побутові відходи - змішані та/або роздільно зібрані відходи від домогосподарств, включаючи відходи паперу, картону, скла, пластику, деревини, текстилю, металу, упаковки, біовідходи, відходи електричного та електронного обладнання, відходи батарей та акумуляторів, небезпечні відходи у складі побутових, великогабаритні та ремонтні відходи, а також змішані та/або роздільно зібрані відходи з інших джерел, якщо ці відходи подібні за своїм складом до відходів домогосподарств (див. ст. 1 Закону №232).

Так як побутові відходи для ТОВ є безповоротними, що будуть утилізовані, то витрати, пов’язані з оплатою послуг суб'єкта в сфері поводження з відходами, відображаються за Дт 949 у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені. Отже, на підставі акту про виконані роботи (надані послуги) колишній власник відходів здійснює проведення: Дт 949 Кт 631. Оскільки в п. 7 П(С)БО 16 передбачено, що витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

 

Чи потрібно оприбутковувати відходи в бухгалтерському обліку?

Відповідно до пп. 5 НП(С)БО 9, запаси визнаються активом, якщо існує імовірність того, що підприємство отримає в майбутньому економічні вигоди, пов'язані з їх використанням, та їх вартість може бути достовірно визначена.

Якщо побутові відходи вивозяться на звалище і від них не планується отримати економічні вигоди, то відсутні підстави для їх оприбуткування в бухгалтерському обліку.

 

Складання актів виконаних робіт (наданих послуг)

В Україні немає законодавчих вимог щодо форми та порядку складання актів виконаних робіт(наданих послуг). Є певні настанови щодо складання актів на певні види робіт – див., наприклад, тут.

Зокрема, форму та порядок складання акту на такі роботи, як вивезення сміття, законодавством не встановлено. Отже, сторони можуть самостійно узгодити у договорі на вивіз сміття:

  • форму акту виконаних робіт;
  • періодичність його складання;
  • порядок підтвердження кількості вивезених відходів;
  • номенклатуру робіт (наприклад, послуги з вивезення змішаних побутових відходів).

Відповідно, і податкові накладні будуть складатись на підставі таких актів.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202552
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202527
  • Облік неповоротної тари: списання та договірні умови
    Виробник паливних гранул (платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах, високодохідник) використовує для затарювання продукції безпосередньо в процесі виробництва поліпропіленові мішки (біг-беги). Вартість мішків в договорі планується включати до ціни гранул, не виділяючи її окремо. В обліку вартість мішків списується на рахунок 93 «Витрати на збут» у момент виробництва. Чи є такий підхід правильним та як коректно прописати відповідні умови в договорі?
    14.08.202519
  • Заміна лізингоодержувача: облік та оподаткування у першого лізингоотрумувача
    Компанія "А" (первісний лізингоодержувач) за тристороннім договором з лізингодавцем та Компанією "Б" (новий лізингоодержувач) передає право користування автомобілями, отриманими у фінансовий лізинг. Виникають питання щодо документального оформлення, податкових наслідків (зокрема, ПДВ) та порядку відображення операції в бухобліку первісного лізингоодержувача – Компанії "А"
    14.08.202510
  • База розподілу ЗВВ між послугами та сільгоспвиробництвом
    ТОВ виконує роботи на сторону (обробка земель) та вирощує зернові. Яку базу розподілу взяти для загальновиробничих витрат?
    14.08.202532