• Посилання скопійовано

Нюанси обліку побутових відходів

На виробничому підприємстві заключений договір на послуги з вивезення твердих побутових відходів (відходи за кодом 20 03 01 «Змішані побутові відходи»). Як правильно в бухобліку відобразити оприбуткування цих відходів і послуги з їх вивезення? Як оформляється акт виконаних робіт щодо вивезення відходів?

Ідентифікуємо відходи

Відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися (див. ст. 1 Закону №232).

Речовини, предмети, що утворюються при виробництві основної продукції і не є метою даного виробництва, але придатні як сировина в іншому виробництві чи для використання як готова продукція, розглядаються як побічні продукти, а не відходи, у разі дотримання сукупності таких умов:

  • визначено подальше використання речовини або предмета;
  • речовина, предмет можуть бути використані в тому вигляді, в якому вони утворилися, без подальшого оброблення, крім нормальної виробничої практики, передбаченої галузевими стандартами;
  • речовина, предмет утворюються як невід’ємна складова виробничого процесу;
  • речовина, предмет відповідають всім встановленим вимогам до продукції, а також вимогам щодо захисту здоров’я людей і охорони навколишнього природного середовища, їх використання не становить небезпеки для здоров’я людей та навколишнього природного середовища(див. ст. 9 Закону №232- IX).

Критерії віднесення речовин або предметів до побічних продуктів та порядок віднесення речовин або предметів до побічних продуктів затверджуються КМУ.

Щодо обліку побічної продукції див. нашу консультацію тут.

Враховуючи зазначене, ключовим при визначенні відходів є те, що вони вже втратили свої споживчі властивості.

За можливістю подальшого використання відходи поділяються на:

  • зворотні відходи виробництва - це залишки сировини, матеріалів, напівфабрикатів та інших видів матеріальних цінностей, що утворилися у процесі виробництва продукції (робіт, послуг), втратили повністю або частково споживчі властивості початкового матеріалу (хімічні та фізичні) і через це використовуються з підвищеними витратами (зниженням виходу продукції) або зовсім не використовуються за прямим призначенням (див. пп. 2.13 Методичних рекомендацій по формуванню собівартості товарів, робіт, послуг у промисловості, затверджених наказом Мінпромисловості від 09.07.2007 р. №373);
  • відходи, реалізація та/або використання яких у виробничому процесі не передбачається, тобто безповоротні. Вони не вираховуються із загальної суми матеріальних витрат, тобто залишаються у собівартості продукції і окремо не оприбутковуються на балансі. Їх облік ведеться кількісно. Таких відходів доведеться позбуватися шляхом їх утилізації, знищення, передання на переробку спеціальним підприємствам тощо – залежно від способу, визначеного для певного виду відходів чинним законодавством. Їх облік ведеться кількісно. Більш детально див. нашу консультацію тут.

Своєю чергою, побутові відходи - змішані та/або роздільно зібрані відходи від домогосподарств, включаючи відходи паперу, картону, скла, пластику, деревини, текстилю, металу, упаковки, біовідходи, відходи електричного та електронного обладнання, відходи батарей та акумуляторів, небезпечні відходи у складі побутових, великогабаритні та ремонтні відходи, а також змішані та/або роздільно зібрані відходи з інших джерел, якщо ці відходи подібні за своїм складом до відходів домогосподарств (див. ст. 1 Закону №232).

Так як побутові відходи для ТОВ є безповоротними, що будуть утилізовані, то витрати, пов’язані з оплатою послуг суб'єкта в сфері поводження з відходами, відображаються за Дт 949 у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені. Отже, на підставі акту про виконані роботи (надані послуги) колишній власник відходів здійснює проведення: Дт 949 Кт 631. Оскільки в п. 7 П(С)БО 16 передбачено, що витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

 

Чи потрібно оприбутковувати відходи в бухгалтерському обліку?

Відповідно до пп. 5 НП(С)БО 9, запаси визнаються активом, якщо існує імовірність того, що підприємство отримає в майбутньому економічні вигоди, пов'язані з їх використанням, та їх вартість може бути достовірно визначена.

Якщо побутові відходи вивозяться на звалище і від них не планується отримати економічні вигоди, то відсутні підстави для їх оприбуткування в бухгалтерському обліку.

 

Складання актів виконаних робіт (наданих послуг)

В Україні немає законодавчих вимог щодо форми та порядку складання актів виконаних робіт(наданих послуг). Є певні настанови щодо складання актів на певні види робіт – див., наприклад, тут.

Зокрема, форму та порядок складання акту на такі роботи, як вивезення сміття, законодавством не встановлено. Отже, сторони можуть самостійно узгодити у договорі на вивіз сміття:

  • форму акту виконаних робіт;
  • періодичність його складання;
  • порядок підтвердження кількості вивезених відходів;
  • номенклатуру робіт (наприклад, послуги з вивезення змішаних побутових відходів).

Відповідно, і податкові накладні будуть складатись на підставі таких актів.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Нюанси обліку побутових відходів
    На виробничому підприємстві заключений договір на послуги з вивезення твердих побутових відходів (відходи за кодом 20 03 01 «Змішані побутові відходи»). Як правильно в бухобліку відобразити оприбуткування цих відходів і послуги з їх вивезення? Як оформляється акт виконаних робіт щодо вивезення відходів?
    Сьогодні 12:2266
  • Збудовано автоцентр та облаштовано прилеглу територію: як обліковувати?
    Підприємство збудувало автоцентр, який складається з офісних, складських приміщень та СТО, а також облаштувало прилеглу територію: заасфальтувало проїзди, тротуари, пішохідні зони, парковку, провело зовнішнє освітлення, висадило зелені насадження. Як правильно оприбуткувати ці об’єкти?
    Сьогодні 09:01255
  • Нерезидент компенсує втрати продукції: які облікові та податкові наслідки?
    Підприємство експортує сільгосппродукцію. На термінал (для завантаження у транспортний засіб, який перевозитиме продукцію до нерезидента) доставлено 995 т. Згідно з договором, нерезидент оплачує саме цю кількість продукції. Однак під час завантаження виникають певні втрати. Відповідно, митна декларація оформлена на 993,3 т. Що робити з різницею (1,7 т) в бухгалтерському і податковому обліках?
    17.03.202526
  • Продаж нерухомого майна юрособою: що в бухобліку?
    Юрособа продає будівлі фізособі. Передання майна має відбутися до 01.04.2025 р. Коли слід припинити нарахування амортизації на таке майно? Як відобразити операцію з його відчуження в бухобліку?
    10.03.20258574
  • Облік гуманітарної допомоги в іноземній валюті
    Як оприбуткувати та видати гуманітарну допомогу, отриману благодійним фондом від іноземного донора, якщо інвойс, акт передачі та ВМД номіновані в польських злотих?
    04.03.202540