ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Нюанси обліку та оподаткування ремонту автомобіля після ДТП

ТОВ придбало транспортний засіб за кредитні кошти. Транспортний засіб внесено в заставу даного кредиту. Автомобіль потрапив у ДТП у робочий час. Страхова компанія перерахувала страхове відшкодування на кредитний рахунок підприємства і на цю суму було погашено частину кредиту. Автомобіль буде ремонтуватись за власні кошти підприємства згодом власними силами або на СТО. Чи матиме право підприємство на податковий кредит в даному випадку? Якщо відшкодування отримано буде у 2024, а ремонту 2025 р. як відобразити дані операції в обліку?

Зарахування страхового відшкодування до рахунку погашення кредиту

 Бухгалтерські проведення:

  • Дт 373 Кт 746 - визнано зобов’язання страхової компанії щодо виплати страхового відшкодування, одночасно визнано дохід;
  • Дт 313 Кт 377 - отримано кошти від страхової компанії на кредитний рахунок підприємства-позичальника;
  • Дт 601 або 611 Кт 313 - погашено заборгованість за кредитом з кредитного рахунку.

Звертаємо увагу, ПДВ на цей дохід не нараховується, оскільки ця операція не є об’єктом оподаткування ПДВ. Більш детально див. нашу консультацію тут.

 

Ремонт авто

Автомобіль можна відремонтувати як власними силами, так і з залученням сторонньої організації (СТО).

Якщо внаслідок ремонту автомобіля після ДТП:

  • власник отримує відновлення його первісних якісних характеристик, витрати на такий ремонт списуються до витрат звітного періоду (п. 15 П(С)БО 7). Оскільки ДТП – подія, що не є звичайною діяльністю підприємства, то пов'язані з нею витрати обліковують за Дт 977 – як інші витрати діяльності.
  • збільшаться строк корисного використання автомобіля та сума економічних вигід від його використання (капітальний ремонт), то витрати на такий ремонт-поліпшення збільшать первісну вартість автомобіля. Такі витрати відображають за Дт152 з подальшим списанням на субрахунок 105.

У податковому обліку платників, які коригують фінрезультат відповідно до ст. 138 ПКУ:

  • витрати звітного періоду на ремонт автомобіля, що віднесені в бухобліку на рахунок 977, зменшать фінрезультат за правилами бухобліку без коригувань;
  • збільшення первісної вартості автомобіля збільшить суму податкової амортизації за правилами ст. 138 ПКУ.

У разі придбання ТМЦ, робіт або послуг, що пов'язані з ремонтом та/або поліпшенням автомобіля і до вартості яких входять суми ПДВ, підприємство – платник ПДВ обліковує такі суми вхідного ПДВ на загальних підставах і включає їх до податкового кредиту.

У будь-якому випадку власник авто має право на податковий кредит.

А ось чи потрібно нараховувати зобов’язання на підставі пп. 198.5 ПКУ давайте розбиратися.

Страхове відшкодування страхова компанія може виплатити на рахунок суб’єкта господарювання - СТО, який буде проводити ремонт, або безпосередньо на рахунок підприємства-власника.

В першому випадку, власник автомобіля при отриманні послуг з ремонту автомобіля, оплата за які здійснюється страховою компанією, відносить до податкового кредиту суму ПДВ за такою операцією (на підставі належним чином складеної та зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної) та в тому самому звітному періоді визначає податкові зобов’язання на підставі п. 198.5 ПКУ, оскільки платіж за ремонт автомобіля був сплачений не ним, а страховою компанією:

  • ЗІР (101.13): «Який порядок формування податкового кредиту власником автомобіля у разі проведення його ремонту за рахунок страхових виплат від страхової компанії, що виплачуються страховою компанією безпосередньо на рахунок виконавця ремонтних робіт?»;
  • ЗІР (101.16): «Чи складається податкова накладна СТО, якщо компенсація витрат на проведення ремонту автомобіля, який потрапив у ДТП, надходить на рахунок СТО частково у вигляді страхових виплат від страхової компанії, а частково у вигляді покриття франшизи від страхувальника - власника автомобіля, який зареєстрований/не зареєстрований платником ПДВ?».

Якщо ж підприємство отримало кошти на власний рахунок та проводитиме ремонт автомобіля, який використовується у господарській діяльності, самостійно або залучатиме іншого суб’єкта господарювання для проведення ремонту, то в цьому випадку визнавати податкове зобов’язання з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ не потрібно. Адже оплату проводитиме безпосередньо підприємство власник, як і отримувати послуги.

Про це читайте в нашій консультації з прикладами: Автомобіль після ДТП: ремонт і відшкодування.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Електронні сертифікати у 2026 році: бухгалтерський облік та ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство продає електронні сертифікати. Юрособа придбаває сертифікати, наприклад номіналом 1 000 грн, для подальшого продажу кінцевим споживачам, які використовують їх для оплати товарів у підприємства-емітента. Якими бухгалтерськими проведеннями відображати продаж сертифіката юрособі та його подальше погашення кінцевим споживачем? Чи допускається часткове використання номіналу сертифіката?
    06.10.2026318
  • Економічна пов'язаність у контрольованих операціях у 2026 році: наказ №312 змінив лише форму звіту (аудіоверсія)
    Чи вважається імпорт товару з Німеччини (понад 10 млн грн при загальному доході понад 150 млн грн) контрольованою операцією через критерій економічної пов'язаності (наказ Мінфіну №312), якщо контрагент відсутній у низькоподаткових переліках КМУ №1045 та №480, і які обліково-податкові наслідки це має?
    05.10.202633
  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026475
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202646
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202664