• Посилання скопійовано

Облік заміни запасних частин на ОЗ

На підприємстві є багато ОЗ, які потребують техобслуговування та періодичної заміни запчастин. Чи обов’язково оприбутковувати металобрухт після такої заміни? Чи коректно списувати запчастини та МШП у місяці придбання (списувати, а не переміщувати підприємством)?

Щодо оприбуткування металобрухту

Відповідно до пп. 2.12 Методрекомендацій №2 запаси, отримані у процесі ремонту і поліпшення (модернізації, добудови, реконструкції тощо, ліквідації основних засобів), оприбутковуються за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.

Відповідно до п. 5 НП(С)БО 9, запаси визнаються активом, якщо існує імовірність того, що підприємство отримає в майбутньому економічні вигоди, пов'язані з їх використанням, та їх вартість може бути достовірно визначена.

Таким чином:

  1. якщо внаслідок заміни запчастин на ОЗ підприємство дійсно отримує металобрухт, який можна продати чи використати якимось іншим чином на підприємстві, воно зобов’язане оприбуткувати такий брухт.
  2. якщо ж отриманий металобрухт підприємство не планує продавати чи використовувати якимось чином, а утилізує без отримання доходу, тоді будуть відсутні підстави для оприбуткування.

Хоча, на наш погляд, металобрухт завжди можна передати спеціалізованим підприємствам і отримати дохід. Тому в разі неоприбуткування металобрухту можуть виникати підозри у приховуванні доходів.

 

Щодо списання запчастин та МШП у місяці придбання

Якщо запчастини не використані для ремонту, МШП не видані в користування, а тільки перебувають на певному місці зберігання, наприклад, у цеховій коморі тощо, то відсутні підстави для їх списання на витрати, адже господарська операція використання не відбулася.

Але в методичній літературі з бухгалтерського обліку описується інвентарний метод обліку запасів, за яким всі запаси, що передані у виробничий цех для використання у виробництві продукції, списуються на виробничу собівартість:

  • Дт 23 Кт 20.

Але в кінці місяця обов’язково проводиться інвентаризація і запаси, які не витрачені, і знаходяться в цехах, оприбутковуються у підзвіт матеріально відповідальних осіб цеху (майстрів, бригадирів тощо):

  • Дт 23 Кт 20 – способом сторно.

Детально про інвентарний метод ми писали тут.

Як бачимо, навіть якщо використовується інвентарний метод, за якого всі запаси списуються на виробництво, залишки запасів, виявлені інвентаризацією на дату балансу, знову оприбутковуються на баланс.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202538
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202551
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202535
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025251
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202556