• Посилання скопійовано

Облік повернення судового збору, який був сплачений раніше

ТОВ сплатило судовий збір у 2023 р. Ця сума була віднесена до адмінвитрат на рахунок 92. Виконавче провадження не було розпочато, тому витрати на судовий збір повернені у 2024 р. Як цю операцію відобразити в обліку? Чи є правильним визнання витрат на судовий збір в момент оплати?

Відповідно до ст. 133 Цивільного процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Судовий збір - збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду, за видачу судами документів, а також у разі ухвалення окремих судових рішень (ст. 1 Закону про судовий збір).

До витрат, пов’язаних з розглядом справи, належать витрати:

  • на професійну правничу допомогу;
  • пов’язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи;
  • пов’язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів;
  • пов’язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.

Відповідно до п. 7 НП(С)БО 16, витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Оскільки судові витрати не можливо було пов’язати з доходом певного періоду, а інколи складно навіть визначити чи буде дохід – їх відшкодування, то такі витрати дійсно є витратами періоду, зокрема адміністративними (п.7 НП(С)БО 16), які накопичуються на рахунку 92 «Адміністративні витрати».

На нашу думку, у періоді сплати збору можна визнати витрати, що пов’язані з розглядом справи, які документально підтверджені, а от природа судового збору трохи інша. Він також відноситься на рахунок 92, проте з періодом визнання витрат треба розбиратися. В цьому нам допоможе ст. 7 Закону про судовий збір, що регулює повернення судового збору.

Сплачена сума судового збору повертається у разі:

  • зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом;
  • повернення заяви або скарги;
  • відмови у відкритті провадження у справі;
  • залишення заяви або скарги без розгляду;
  • закриття (припинення) провадження у справі.

Враховуючи зазначене, на нашу думку, сума судового збору є авансовою оплатою. А відповідно до п. 9.2 НП(С)БО 16 попередня (авансова) оплата запасів, робіт, послуг не визнається витратами й не включаються до звіту про фінансові результати.

Тобто в періоді сплати суми судового збору витрат не буде, а буде дебіторська заборгованість, що відображається проведенням: Д-т 377 К-т 311.

Період визнання таких витрат буде відповідати тому періоду, коли жодна з причин повернення судового збору не може бути реалізована. Зауважимо, що визнання судового збору витратами не залежить від того, чи буде він відшкодований позивачем.

Так як ТОВ вже визнало витрати у 2023 р., а підстав визнавати дохід у 2024 р. немає, адже повернення коштів не є відшкодуванням понесених витрат, то відкоригувати можна за рахунок нерозподленого прибутку за правилами виправлення помилок минулих періодів:

  • Дт 377 Кт 44 – відновлено дебіторську заборгованість за судовим збором;
  • Дт 44 Кт 641/2 – збільшено ПЗ з податку на прибуток;
  • Дт 311 Кт 377 – отримано на рахунок суму повернутого судового збору.

Якщо виправлення помилок у фінансовій звітності впливає на фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток) та як наслідок на показник об’єкта оподаткування податком на прибуток, то платник податків здійснює виправлення показників податкової декларації з податку на прибуток шляхом подання або уточнюючого розрахунку, або у складі податкової декларації з податку на прибуток за відповідний податковий (звітний) період за чинною на день їх подання формою (Лист ДФСУ від 26.05.2016 №11515/6/99-99-15-02-01-15). Як подати уточнюючу декларацію з податку на прибуток, див. тут і тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202520
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202534
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.202596
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 034
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025471