ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Облік повернення судового збору, який був сплачений раніше

ТОВ сплатило судовий збір у 2023 р. Ця сума була віднесена до адмінвитрат на рахунок 92. Виконавче провадження не було розпочато, тому витрати на судовий збір повернені у 2024 р. Як цю операцію відобразити в обліку? Чи є правильним визнання витрат на судовий збір в момент оплати?

Відповідно до ст. 133 Цивільного процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Судовий збір - збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду, за видачу судами документів, а також у разі ухвалення окремих судових рішень (ст. 1 Закону про судовий збір).

До витрат, пов’язаних з розглядом справи, належать витрати:

  • на професійну правничу допомогу;
  • пов’язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи;
  • пов’язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів;
  • пов’язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.

Відповідно до п. 7 НП(С)БО 16, витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Оскільки судові витрати не можливо було пов’язати з доходом певного періоду, а інколи складно навіть визначити чи буде дохід – їх відшкодування, то такі витрати дійсно є витратами періоду, зокрема адміністративними (п.7 НП(С)БО 16), які накопичуються на рахунку 92 «Адміністративні витрати».

На нашу думку, у періоді сплати збору можна визнати витрати, що пов’язані з розглядом справи, які документально підтверджені, а от природа судового збору трохи інша. Він також відноситься на рахунок 92, проте з періодом визнання витрат треба розбиратися. В цьому нам допоможе ст. 7 Закону про судовий збір, що регулює повернення судового збору.

Сплачена сума судового збору повертається у разі:

  • зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом;
  • повернення заяви або скарги;
  • відмови у відкритті провадження у справі;
  • залишення заяви або скарги без розгляду;
  • закриття (припинення) провадження у справі.

Враховуючи зазначене, на нашу думку, сума судового збору є авансовою оплатою. А відповідно до п. 9.2 НП(С)БО 16 попередня (авансова) оплата запасів, робіт, послуг не визнається витратами й не включаються до звіту про фінансові результати.

Тобто в періоді сплати суми судового збору витрат не буде, а буде дебіторська заборгованість, що відображається проведенням: Д-т 377 К-т 311.

Період визнання таких витрат буде відповідати тому періоду, коли жодна з причин повернення судового збору не може бути реалізована. Зауважимо, що визнання судового збору витратами не залежить від того, чи буде він відшкодований позивачем.

Так як ТОВ вже визнало витрати у 2023 р., а підстав визнавати дохід у 2024 р. немає, адже повернення коштів не є відшкодуванням понесених витрат, то відкоригувати можна за рахунок нерозподленого прибутку за правилами виправлення помилок минулих періодів:

  • Дт 377 Кт 44 – відновлено дебіторську заборгованість за судовим збором;
  • Дт 44 Кт 641/2 – збільшено ПЗ з податку на прибуток;
  • Дт 311 Кт 377 – отримано на рахунок суму повернутого судового збору.

Якщо виправлення помилок у фінансовій звітності впливає на фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток) та як наслідок на показник об’єкта оподаткування податком на прибуток, то платник податків здійснює виправлення показників податкової декларації з податку на прибуток шляхом подання або уточнюючого розрахунку, або у складі податкової декларації з податку на прибуток за відповідний податковий (звітний) період за чинною на день їх подання формою (Лист ДФСУ від 26.05.2016 №11515/6/99-99-15-02-01-15). Як подати уточнюючу декларацію з податку на прибуток, див. тут і тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Електронні сертифікати у 2026 році: бухгалтерський облік та ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство продає електронні сертифікати. Юрособа придбаває сертифікати, наприклад номіналом 1 000 грн, для подальшого продажу кінцевим споживачам, які використовують їх для оплати товарів у підприємства-емітента. Якими бухгалтерськими проведеннями відображати продаж сертифіката юрособі та його подальше погашення кінцевим споживачем? Чи допускається часткове використання номіналу сертифіката?
    Сьогодні 12:13311
  • Економічна пов'язаність у контрольованих операціях у 2026 році: наказ №312 змінив лише форму звіту (аудіоверсія)
    Чи вважається імпорт товару з Німеччини (понад 10 млн грн при загальному доході понад 150 млн грн) контрольованою операцією через критерій економічної пов'язаності (наказ Мінфіну №312), якщо контрагент відсутній у низькоподаткових переліках КМУ №1045 та №480, і які обліково-податкові наслідки це має?
    05.10.202632
  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026473
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202645
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202664