Про те, що консервація в даній ситуації була помилковою, ми писали тут.
Там же ми зазначили, що, на наш погляд, ОЗ слід списати з балансу, оскільки вони не відповідають визначенню активів. Але є й інший варіант – продовжувати амортизувати ОЗ.
На наш погляд, правильним є перший варіант. Але на практиці застосовується й другий варіант. Який з цих двох обрати, підприємству слід вирішити самостійно. Для уникнення непорозумінь з цього питання можна звернутися за консультацією до Мінфіну, який є державним органом, який в Україні регулює питання методології бухгалтерського обліку (див. ч. 2 ст. 6 Закону про бухоблік).Розглянемо особливості виправлення як за першого, так і другого варіантів.
Перший варіант – списання ОЗ.
Повторимося, на наш погляд, ОЗ потрібно було списати з балансу, так як вони не відповідають визначенню активів. Оскільки цього не було зроблено, потрібно виправити в загальному порядку, прийнятому для виправлення помилок.
Виправити помилку можна під час інвентаризації. Тобто, керівник підприємства призначає проведення інвентаризації. Інвентаризаційна комісія складає інвентаризаційний опис за ОЗ, які знаходяться на непідконтрольній Україні території. В своєму протоколі інвентаризаційна комісія пояснює помилковість здійснення процедури консервації і необхідність списання ОЗ з балансу.
Керівник підприємства затверджує інвентаризаційні документи (інвентаризаційний опис, протокол засідання комісії) і передає до бухгалтерії. На підставі таких документів бухгалтер списує ОЗ з балансу:
Причому виправляти раніше подану фінансову чи податкову звітність не потрібно, якщо це списання потрібно було провести ще в 2014 році. Строк давності для виправлення податкової звітності з податку на прибуток вже минув, ПДВ тут не нараховується відповідно до абзацу другого п. 189.9 ПКУ. Зміни у статтях балансу будуть відображені вже у поточній фінзвітності.
Другий варіант – амортизація ОЗ.
Як і за першого варіанту, слід провести інвентаризацію. Але в протоколі інвентаризаційної комісії записати про необхідність подальшої амортизації, а не списання ОЗ.
Відтак слід зробити розрахунки амортизації за всі роки, починаючи з 2014 року. Загальна сума амортизації з 2014 року до початку 2024 року списується проводкою:
Якщо ОЗ амортизується і в 2024 році, то за цей рік амортизація списується на витрати: Дт 949 Кт 13.
Якщо підприємство є платником податку на прибуток, тоокрім того потрібно буде уточнити показники декларації з податку на прибуток. Потрібно буде подавати уточнюючі декларації і уточнюючу фінансову звітність.
Причому варто врахувати, що уточнити можна тільки протягом строків давності, визначених ст. 102 ПКУ. А строк давності за ст. 102 ПКУ – не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації.
Причому строки давності призупинялися на період карантину, з 12.03.2020 р. та воєнного стану і поновлені з 01.08.2023 р. (детальніше про призупинення строків тут).
Наприклад, строк подання річної декларації за 2017 рік – 01.03.2018 року. З 02.03.2018 р. по 11.03.2020 р., до призупинення строку, пройшло 741 день. Потім строк було призупинено і поновлено з 01.08.2023 р. До закінчення граничного строку – 354 дні (1095 - 741). Тож цей строк закінчиться 20.07.2024 р.
Схожим чином можна розрахувати строки і за всіма іншими деклараціями.
Виходить, що у строк до 20.07.2024 р. виправити декларації можна починаючи з 2017 року і до 2023 року.
Таким чином, підприємство має зробити розрахунки, які фінансові показники воно б мало, аби нараховувало амортизацію своєчасно. Робляться виправлення у фінансовій звітності за кожен рік, у деклараціях з податку на прибуток за кожен рік. Але якщо підприємство звітує з податку на прибуток поквартально, декларації і фінзвітність слід виправляти за кожен квартал (наростаючим підсумком).
Після того, як виправлення зроблені, потрібно подати всі уточнюючі декларації і уточнену фінзвітність, у такій послідовності – спершу найдавніша, і після прийняття чергової уточненої звітності подається наступна.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити