• Посилання скопійовано

Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?

Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?

Підприємство має на балансі об’єкт ОЗ, який може використовуватися у різних місцях. Відповідно, підприємство несе витрати на демонтаж ОЗ на старому місці, його переміщення та монтаж на новому місці. 

Переміщення об’єкта не тягне за собою тимчасове виведення його з експлуатації на час переміщення, тобто нарахування амортизації не припиняється. Відповідно до пп. 23 НП(С)БО 7, нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації. Переміщення об’єкта ОЗ тут не згадується.

Отже, ми маємо об’єкт ОЗ, який вже був придбаний раніше і введений в експлуатацію, при цьому експлуатація не переривається на час його переміщення і монтажу. Первісна вартість ОЗ формується на дату введення його в експлуатацію – див. визначення первісної вартості у пп. 4 НП(С)БО 7: первісна вартість - історична (фактична) собівартість необоротних активів у сумі грошових коштів або справедливої вартості інших активів, сплачених (переданих), витрачених для придбання (створення) необоротних активів.

В процесі експлуатації ОЗ первісна вартість ОЗ може збільшуватися на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводить до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об'єкта – пп. 14 НП(С)БО 7.

Відповідно до пп. 15 НП(С)БО 7, витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, включаються до складу витрат.

Щоб визначитися з обліком витрат на монтаж ОЗ на новому місці його використання, потрібно з’ясувати, чи є це поліпшенням ОЗ і чи одночасно збільшаться майбутні економічні вигоди від такого переміщення. На нашу думку, переміщення ОЗ поліпшенням не є, хоча й може призвести до збільшення економічних вигід (приміром, на новому місці він може використовуватись більш ефективно). Але перша умова не виконується – сам об’єкт не змінюється і не стає краще, ніж був.

Тому слід діяти за пп. 15 НП(С)БО 7 і визнавати витрати на монтаж ОЗ на новому місці як витрати звітного періоду. Витрати на демонтаж ОЗ на старому місці однозначно є витратами періоду.

Отже, НП(С)БО не дають підстав для збільшення первісної вартості ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці. Ми рекомендуємо прийняти рішення виключно за нормами НП(С)БО і включити вартість монтажу ОЗ на новому місці до складу витрат періоду. 

З точки зору оподаткування збільшення первісної вартості ОЗ дійсно дасть можливість розтягнути суму витрат на декілька звітних періодів через механізм амортизації, але загальна сума витрат не зменшиться. Оскільки це рішення не підтверджується приписами НП(С)БО, податківці можуть говорити, що у наступних періодах амортизація витрат на монтаж була здійснена неправомірно, оскільки ці витрати треба було визнавати у періоді їх здійснення.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202519
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202539
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202565
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202518
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202517