• Посилання скопійовано

Погашення кредиту замість банку факторинговій компанії: бухоблік

У 2012 році ТОВ отримало в банку кредит. У 2014 році банк передав кредит факторинговій компанії. Протягом 2012 – 2023 рр. між банком, НБУ, фактором тривали судові справи. Відсотки за кредитом ТОВ не виставлялися. У 2023 році кредит виставлено на аукціон і продано новому кредитору. Згодом за вимогою кредитора ТОВ відшкодувало вартість кредиту, за ціною менше балансової. Як ці операції відобразати в обліку?

Додаткові умови:

  • У 2012 році кредит отримано в іноземній валюті, в перерахунку на гривні  - 99 000 грн;
  • У 2014 році банк передав кредит факторинговій компанії;
  • У 2023 році кредит виставлено на аукціон за 197 000 000 грн;
  • Цей кредит викуплено новим кредитором за 30 100 000 грн;
  • На момент викупу новим кредитором кредит так і обліковується в сумі 99 000 грн, без окремого визначення відсотків, тому що кредитори не виставляли документи про нарахування відсотків;
  • Між новим кредитором і ТОВ укладено договір про врегулювання заборгованості на суму 197 000 000 грн;
  •  Згідно з вимогою нового кредитора ТОВ «викупило» власний кредит, сплативши новому кредитору 33 000 000 грн.

 

Загальне зауваження

Щодо відсотків

На наш погляд, протягом всього періоду користування кредитом ТОВ мало нараховувати відсотки згідно з нормами кредитного договору. Причому це підтверджується підписанням з новим кредитором договору про врегулювання заборгованості. Якщо ТОВ підписало такий договір, то воно погоджується з тим, що відсотки нараховувалися протягом всього періоду користування кредитом.

У будь-якому разі, у такому договорі про врегулювання, на наш погляд, має бути зазначено графік нарахування відсотків. 

 

 

Щодо валютного кредиту

За умовами питання кредит отримано в іноземній валюті, але в підсумку він погашається у гривнях.

Якщо за умовами початкового договору кредит мав погашатися також в іноземній валюті, то на балансі ТОВ такий кредит мав обліковуватися як в іноземній валюті, так і в гривнях. І на кожну дату балансу потрібно було відображати курсові різниці.

Але якщо договором встановлено погашення кредиту в гривнях, за сумою, визначеною внаслідок перерахунку валютного кредиту в гривні на дату його отримання, то, звісно, що курсові різниці не нараховуються.

Якщо погашення за початковим договором передбачалося в іноземній валюті, але згодом при продажу кредиту факторинговій компанії чи продажу на аукціоні змінилися умови погашення кредиту, з погашення в іноземній валюті на погашення в гривнях, без прив’язки до курсу іноземної валюти, то на дату таких змін нарахування курсових різниць припиняється, і кредит відображається в балансі в сумі, яка встановлена відповідним договором.

Наприклад, якщо за договором тіло кредиту, яке підлягає поверненню кредитору, складає 99 000 грн, то саме в такій вартості і обліковується тіло кредиту.

 

Виправлення помилки

Якщо ТОВ не відображало нарахування процентів за увесь строк користування кредитом, воно відображає нарахування таких процентів в обліку в порядку виправлення помилок. Детально про виправлення помилок в обліку можна почитати тут, тут.

Оскільки це помилки минулих років, нарахування процентів відображається на дату виявлення помилки проводкою:

  •  Дт 44 Кт 684.

Внаслідок коригувальних проведень змінюються залишки на рахунках 44 і 684. Але на суми, на які змінилися залишки на цих рахунках, потрібно змінювати залишки на початок року в балансі того року, в якому було виправлення.

Якщо ТОВ мало нараховувати курсові різниці і не нараховувало їх, то також слід зробити виправлення так само, як і процентів.

Якщо підприємство є платником податку на прибуток, то доведеться подавати уточнюючу фінзвітність і уточнюючі декларації за минулі періоди.

Причому слід врахувати, що уточнити податкові декларації можна тільки в рамках строку давності, встановленої пп. 102.1 ПКУ (див. пп. 50.1  ПКУ): не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня – у разі проведення перевірки операції відповідно до ст. 39 і 39-2 ПКУ), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пп. 133.4 ПКУ, та/або граничного строку сплати грошових зобов’язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, – за днем її фактичного подання.

Але на період карантину, з 18.03.2020 р. і воєнного стану, зокрема до 01.08.2023 р. цей строк було призупинено. Детально це пояснюється у відповіді ДПС на питання в ЗІР (129.02): «Коли починається відлік строку давності та чи подовжується строк давності на період дії карантину та воєнного стану при самостійному виправленні помилок, що містяться у раніше поданій звітності (у т. ч. уточнюючій)?».

Таким чином, наприклад, в березні 2024 р. можна уточнити показники декларацій починаючи з річної декларації за 2017 р. і по 2023 рік.

 

Погашення кредиту в сумі, меншій за балансову

Отже, після виправлення помилки в обліку підприємства буде обліковуватися кредит і відсотки на загальну суму 197 000 000 грн.

Але новий кредитор виставить вимогу про оплату тільки 33 000 000 грн. Таким чином, ТОВ погасить тільки частину кредиту, інша частина буде вважатися прощеною. Прощена сума заборгованості включається до складу доходів.

В бухобліку ТОВ ці операції будуть відображені так:

  • Дт 684, 611 Кт 311 – 33 000 000 грн (погашена заборгованість за кредитом та відсотками – «викуплено» кредит);
  • Дт 684, 611 Кт 719 – 164 000 000 (197 000 000 – 33 000 000) (дохід від прощеного боргу).

На суму прощеного боргу буде збільшено фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Причому податкових різниць тут немає.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20246
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024160
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202449