• Посилання скопійовано

Порядок заповнення форми ведення обліку товарних запасів при виробництві технічно складних побутових товарів

ФОП планує здійснювати виробництво годинників (технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту). Деталі для годинників придбаваються у різних постачальників. Як заповнити форму ведення обліку товарних запасів, зокрема, щодо надходження? Чи потрібно вести окремо облік придбаних деталей для виробництва годинників?

Відповідно до пп. 12 ст. 3 Закону про РРО, суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.

ФОП щодо надходження товарів вносить до Форми обліку товарних запасів відомості в такому порядку:

1) у графі 1 зазначається порядковий номер рядка, в якому здійснено відповідний запис;

2) у графі 2 - дата здійснення запису;

3) у графах 3-6 - реквізити первинного документа (вид первинного документа, дата його складання, номер первинного документа (за наявності), найменування суб'єкта господарювання - постачальника або отримувача, його РНОКПП або код згідно з ЄДРПОУ / номер ID картки для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття РНОКПП та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відповідну відмітку в паспорті);

4) у графі 7 - загальна вартість товару відповідно до первинного документа про надходження товару.

При цьому суб’єкт господарювання зобов’язаний надати контролюючим органам під час проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті) (Порядок №496).

Документи, які підтверджують облік та походження товарів – це Форма ведення обліку товарних запасів та первинні документи (пп. 2 розділу I Порядку №496).

Первинні документи - опис залишку товарів на початок обліку, накладні, транспортні документи, митні декларації, акти закупки, фіскальні чеки, товарні чеки, інші документи, що містять реквізити, які дозволяють ідентифікувати постачальника та отримувача товару (найменування суб'єкта господарювання, реєстраційний номер облікової картки платника податків (далі - РНОКПП) або код згідно з ЄДРПОУ суб'єкта господарювання, серія та номер паспорта/номер ID картки для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття РНОКПП та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відповідну відмітку в паспорті), дату проведення операції, найменування, кількість та вартість товару.

У нашому випадку постачальником товару є саме виробник ФОП. Товар – це годинник (готовий виріб).

Первинними документами, що підтверджують собівартість продукції, є документи, які підтверджують витрати щодо кожної статті калькуляції. Розрахунок калькуляції собівартості продукції/звіт виробництва, не належить до первинних документів у розумінні Закону про бухоблік, бо не містить усіх обов'язкових реквізитів, передбачених ст. 9 Закону про бухоблік, та не містить інформації про господарську операцію.

Тобто калькуляція собівартості продукції за своїм призначенням не відповідає ознакам первинного документа, тому що нею не дається розпорядження або дозвіл на проведення господарської операції. Щодо цього є лист Мінфіну від 15.02.2013 р. №31-08410-07/23-357/246, який ґрунтується ще на старій редакції Закону про бухоблік, але суть питання від цього не змінюється.

Зауважимо, що ФОП не повинен вести бухгалтерський облік відповідно до НП(С)БО, але Закон про РРО вимагає ведення обліку товарних запасів на основі первинних документів. Регламентованих форм оприбуткування продукції з виробництва немає.

На нашу думку, ФОП може самостійно розробити такий документ. 

Основними реквізитами для первинного документа є найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у грошовому та за можливості у натуральних вимірниках), посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються НБУ) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції є  (Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку).

Приклад

ФОП Петренко І.І.

ІПН

Дата

АКТ ВИРОБНИЦТВА №

Використано сировини

Первинні документи

Назва сировини

Залишок на початок

Надходження

Використано

Залишок на кінець

 

К-ть, шт.

Сума,

грн

К-ть, шт.

Сума ,грн

К-ть, шт.

Сума, грн

К-ть, шт.

Сума, грн

К-ть, шт.

Сума, грн

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виготовлено продукції

Виріб

К-ть

Сума

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконавець                                                                           ФОП Петренко І.І.

 

Заповнення форми відповідно наведеного прикладу:

  • Графа 1 – порядковий номер рядка, починаємо з 1;
  • Графа 2 – дата акту запропонованої форми;
  • Графи 3-6 – реквізити первинного документа, зокрема, акту виробництва. Постачальник - ФОП;
  • Графа 7 - загальна вартість товару відповідно до акту виробництва.

Такий підхід – це виключно думка автора, адже тоді логіка заповнення даної форми буде витримана. Проте, окремих роз’яснень, як заповнювати форму товарного обліку запасів при виробництві продукції не наведено, тому ФОПу доцільно звернутися за ІПК, оскільки фінансові санкції значні. 

Відповідно до ст. 20 Закону про РРО передбачено, що до суб’єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, або не надали під час проведення перевірки документи, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу, за рішенням контролюючих органів застосовується фінансова санкція у розмірі вартості таких товарів, які не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 

 ***

Додатково читайте:

Всі новини на тему обліку товарних запасів дивіться тут>>

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    21.11.202412
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442