• Посилання скопійовано

Продаж списаних ОЗ: як облікувати?

Підприємство - платник податку на прибуток і ПДВ в червні провело інвентаризацію ОЗ та списало повністю замортизовані ОЗ (104) і МНМА (112). Але утилізації не було. У грудні керівник знайшов покупця на списані ОЗ та вирішив продати. Як ці операції відобразити в обліку?

Списання ОЗ та МНМА

Бухгалтерський облік

Бухгалтерський облік списання ОЗ ми детально розглядали тут.

Згідно з пп. 33 НП(С)БО 7, об'єкт ОЗ вилучається з активів (списується з  балансу) у разі його вибуття внаслідокбезоплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом.

Відповідно до пп. 6 НП(С)БО 7, об'єкт ОЗ визнається активом, якщо існує імовірність того, що підприємство отримає в майбутньому економічні вигоди від його використання та вартість його може бути достовірно визначена.

Тобто, якщо підприємство встановило, що ОЗ, МНМА вже не використовуватимуться в діяльності, їх потрібно списати з балансу:

  • Дт 13 Кт 104, 112 – на суму нарахованого зносу;
  • Дт 976 Кт 10 – на залишкову вартість.

Якщо залишкова вартість нульова, то останньої проводки не буде.

Причому тут ми обгрунтовували, що ОЗ списується на дату визнання невідповідності критеріям визнання активом, а не на дату фактичної ліквідації (розбирання, утилізації тощо). А до моменту ліквідації відобразити на субрахунку 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні».

Таке списання оформляється Актом списання. Можуть використовуватися акти, форми яких затверджені Наказом №818. Або можна встановити форму акту самостійно, взявши за зразок форму, затверджену Наказом №818, або акт форми №ОЗ-3, затверджений скасованим Наказом №352.

 

Податок на прибуток

Якщо підприємство коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, то в розглядуваній ситуації застосовуватиметься «амортизаційна» різниця, встановлена ст. 138 ПКУ. Але стосується вона тільки ОЗ. На МНМА, якщо їх вартість менше 20 000 грн., така різниця не поширюється.

Тож фінрезультат до оподаткування збільшується на суму залишкової вартості за даними бухобліку і зменшується на суму залишкової вартості, визначеної за правилами податкового обліку.

Але якщо залишкова вартість нульова, то фактично податкових різниць не буде.

 

ПДВ

В абз. 1 пп. 189.9 ПКУ зазначено, що у разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Далі в абз. 2 пп. 189.9 ПКУ зазначено, що норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Тобто, в цьому пункті мова йде про операцію ліквідації ОЗ, а не операцію списання ОЗ з балансу.

В чинному законодавстві поняття ліквідації не визначено. Хоча, наприклад, в пп. 42 Методрекомендацій №561 йдеться про розбирання (ліквідацію) ОЗ.

На наш погляд, ліквідація – це процес розбирання, утилізації ОЗ.

Тож якщо підприємство списало ОЗ з балансу, але їх ліквідація ще не проведена, на наш погляд, немає підстав вести мову про нарахування ПДВ згідно з пп. 189.9 ПКУ. Але якщо таки підприємство проведе ліквідацію, що буде оформлено відповідним актом ліквідації, то ПДВ не нараховується згідно з абз. 2 п. 189.9 ПКУ.

Але думка ДПС з цього питання нам невідома. Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати індивідуальну податкову консультацію.

Вище мова йшла про ПДВ при списанні ОЗ. А як бути із списанням МНМА?

Дивимося відповідь ДПС на питання в ЗІР (101.04): «Чи нараховуються податкові зобов’язання при здійсненні операцій із списання (ліквідації) малоцінних необоротних матеріальних активів?».

ДПС відповідає, що у разі списання МНМА такі МНМА не можуть бути використані у межах господарської діяльності платника податку.

Отже при списанні МНМА, придбаних з ПДВ для використання в оподатковуваних операціях (для списання МНМА, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, – у разі, якщо під час такого придбання суми податку були включені до складу податкового кредиту), податкові зобов’язання з ПДВ на підставі пп. 198.5 ПКУ:

  • нараховуються, якщо вартість таких МНМА не включається до вартості іншої готової продукції, операції з постачання якої підлягають оподаткуванню;
  • не нараховуються, якщо вартість таких МНМА включається до вартості іншої готової продукції, операції з постачання якої підлягають оподаткуванню.

Якщо пристати на таку думку ДПС, то ПДВ за пп. 198.5 ПКУ нараховується за пп. 189.1 ПКУ виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни).

А в даній нами ситуації залишкова вартість нульова.

Окрім того, якщо залишкова вартість нульова, це значить, що вартість МНМА через амортизацію включена до складу витрат підприємства. Тобто, такі МНМА використані в господарській діяльності підприємства.

Таким чином, на наш погляд, немає підстав для нарахування в розглядуваній ситуації ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

 

Якщо списані ОЗ, МНМА вирішено продати

Бухгалтерський облік

Такі ОЗ, МНМА починають відповідати ознакам необоротних активів, утримуваних для продажу, тож мають обліковуватися згідно з нормами НП(С)БО 27.

В п. 9 НП(С)БО 27 зазначено, що необоротні активи та група вибуття, утримувані для продажу, відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності на дату балансу за найменшою з двох величин - балансовою вартістю або чистою вартістю реалізації.

В даній ситуації такі активи були повністю замортизовані, тож їх балансова вартість складає 0 грн.

Тому, на наш погляд, їх слід зарахувати на субрахунок 286«Необоротні активи та групи вибуття, утримувані для продажу» за балансовою вартістю 0 грн:

  • Дт 286 Кт 746 – 0 грн.

Бухгалтерський облік продажу таких активів показано тут: дохід від продажу відображається на субрахунку 712, а собівартість в розмірі 0 грн на субрахунку 943.

 

Податок на прибуток

Оприбуткування на баланс (Дт 286 Кт 746 – 0 грн) не вплине на об’єкт оподаткування податком на прибуток.

А при продажу таких активів дохід від продажу збільшить фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкт оподаткування податком на прибуток. Податкових різниць тут не буде.

 

ПДВ

Оприбуткування на баланс не є операцією постачання, тож ПДВ в цей момент не нараховується. А при продажу цих активів ПДВ нараховується в загальному порядку.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    21.11.202412
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442