• Посилання скопійовано

Придбано та списано непридатну нерухомість: як облікувати?

В липні 2023 року підприємство придбало нежитловий об'єкт з метою використання для виробництва. Але згодом виявилося, що об’єкт непридатний для використання і його доведеться ліквідувати і розібрати. У вересні 2023 р. об'єкт знятий з реєстрації. Як оприбуткувати та списати цей об'єкт і які наслідки з ПДВ?

Оприбуткування і списання об’єкта

Якщо підприємство придбало нерухомість з метою використання у власній діяльності, воно мало відобразити її у складі капітальних інвестицій на субрахунку 152:

  • Дт 152 Кт 631 — на вартість без ПДВ;
  • Дт 641 Кт 631 — відображено ПК з ПДВ;
  • Дт 631 Кт 311 — оплата постачальнику.

Надалі такий об’єкт планувалося поставити на баланс (ввести в експлуатацію):

  • Дт 103 Кт 152 — на первісну вартість.

Але об’єкт не введений в експлуатацію, адже з’ясувалося, що він не може використовуватися за призначенням. Об’єкт зняли з реєстрації і далі розбиратимуть, оприбутковуючи отримані від розбирання матеріали.

Відповідно до пп. 33 НП(С)БО 7, об'єкт ОЗ вилучається з активів (списується з  балансу) у разі його вибуття внаслідок невідповідності критеріям визнання активом.

Цю норму слід тлумачити розширено. Вона стосується не тільки ОЗ, а й капітальних інвестицій в необоротні активи (майбутні ОЗ), тобто, об’єктів, відображених на рахунку 15. Це випливає з пп. 1 НП(С)БО 7, де сказано, що це НП(С)БО визначає методологічні засади формування в бухгалтерському обліку 

інформації  про основні засоби, інші необоротні матеріальні активи та незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи (далі - основні засоби). Тобто, до ОЗ в розумінні НП(С)БО 7 віднесено й капітальні інвестиції.

Тож якщо підприємству стало зрозуміло, що придбана нерухомість не може використовуватися за призначенням, її списують з балансу. Зафіксувати цей момент можна на дату зняття з реєстрації, склавши відповідний Акт на списання ОЗ. Наприклад, може використовуватися форма Акта списання основних засобів (часткової ліквідації), затверджена Наказом №818. Або інша форма, розроблена підприємством самостійно. При розробці власної форми за основу можна взяти як наведену вище форму Акту, так і Акт списання ОЗ (форми №ОЗ-3, затверджену скасованим Наказом №352).

В бухгалтерському обліку списання відображається проведенням:

  • Дт 976 Кт 152.

 

Чи нараховувати ПДВ при списанні?

В абз. 1 пп. 189.9 ПКУ зазначено, що у разі, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Але в абз. 2 цього пункту уточнено, що його норми не поширюються на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Тобто, яко вважати, що платник розібрав об’єкт ОЗ, підтвердивши це відповідним документом, приміром, Актом списання, то нараховувати ПДВ при списанні не потрібно.

Та чи є розглядувана нерухомість об’єктом ОЗ з точки зору ПКУ?

Відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ, основні засоби - матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 20000 гривень, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 20000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Тобто, незавершені капітальні інвестиції не відносяться до поняття основних засобів з точки зору ПКУ. А тому норма пп. 189.9 ПКУ в розглядуваній ситуації не може бути застосована.

Але в такому разі слід застосувати норму пп. "г" пп. 198.5 ПКУ і нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ, оскільки придбаний об’єкт, який призначався для використання в господарській діяльності, починає використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку. 

Нарахування ПДВ в бухгалтерському обліку відображається проведенням:

  • Дт 976 Кт 641.

 

Розбирання об’єкта

Всі витрати з розбирання списують на субрахунок 976.

Отримані від розбирання матеріали, якщо очікується їх продаж чи інше використання в господарській діяльності, оприбутковуються на баланс:

  • Дт 205 (якщо призначені для використання на будівництві), 209 (якщо призначені для продажу) Кт 746.

 

За якою вартістю оприбутковувати?

Відповідно до пп. 2.12 Методрекомендацій №2 запаси, отримані у процесі ремонту і поліпшення (модернізації, добудови, реконструкції тощо, ліквідації основних засобів), оприбутковуються за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації. 

Чиста вартість реалізації запасів - очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію (п. 4 НП(С)БО 9).

На податковий облік ПДВ операція оприбуткування запасів не впливає.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Отримали аркуш коригування до МД: як відобразити в обліку?
    ТОВ отримало аркуш коригування до МД, на збільшення ПДВ. Як відобразити таку операцію в обліку?
    08.05.202413
  • Чи можна визнати податковий кредит з ПДВ у першому кварталі, а відповідні витрати в бухобліку – в четвертому?
    Щоб не показувати збитки у 1 кварталі 2024 р., акти виконаних робіт березня підприємтво перенесло на 39 рахунок. Податкові накладні за цими актами були відображені в декларації з ПДВ згідно з датою актів у березні 2024 р. Чи є ризик, що цей податковий кредит не визнають під час перевірки, якщо витрати будуть відображені у 4 кварталі 2024 р., або ці послуги не будуть відображені, як витрати, а списані на 44 рахунок (тобто за рахунок прибутку)?
    07.05.202451
  • ГО фінансує розробки, які проводить ТОВ: який бухоблік витрат та результатів такої співпраці?
    ТОВ уклало договір на виконання дослідно-конструкторських та технологічних робіт з громадською організацією (ГО). ГО передає ТОВ матеріали, інструменти та сплачує за розробку, при цьому результати роботи залишаються у виконавця. Виконавець згідно з проведеною розробкою зробив конструкторську документацію та отримав технічні умови (ТУ), які належать виконавцю. Як обліковувати ТМЦ (матеріали та інструменти) у ТОВ та результати виконаних робіт – конструкторську документацію, ТУ, дослідні моделі виробів?
    07.05.202411
  • Курсові різниці при отриманні та оплаті послуг Google
    Між ТОВ та компанією Google укладено договір з надання послуг (надання інтернет-платформи). ТОВ має корпоративну гривневу картку. Нарахування за послуги компанією Google проводяться щомісяця 1 числа у валюті USD. Списання коштів за послуги з корпоративної картки проводяться у гривні щомісяця до 5 числа. Наприклад: 01.01.2024 р. - нарахування за послуги компанією Google за січень 2024 р. – 84,29 USD, а 04.04.2024 р. – списання оплати за послуги за січень 2024 з корпоративної картки – 3245,17 грн. який бухоблік?
    07.05.202424
  • Чи дисконтувати заборгованість, яка щорічно подовжується?
    Підприємство – резидент України отримало від нерезидента в 2019 році позику на один рік, яку потім щорічно подовжували, і яку планується повернути в 2024 році. Чи вважається заборгованість за такою позикою довгостроковою і чи слід її дисконтувати?
    06.05.202473