• Посилання скопійовано

Продаж деревини від розчищення посадок: облік та оподаткування

Підприємство має на балансі земельну ділянку, на якій є насадження дерев. Є технічна документація щодо розчищення ділянки. Укладено договір з ФОП на розчищення, з ціною 200 грн, в т.ч. ПДВ за куб зваленої деревини. Далі ця деревина продається цьому ж ФОП (ділова за 480 грн, в т.ч. ПДВ, неділова - за 360 грн, в т.ч. ПДВ). Як документально оформити та відобразити в обліку?

На наш погляд, вартість розчищення відноситься на собівартість отриманої деревини, яка потім продається за ціною, наведеною у запитанні. Оскільки продається за різною ціною ділова і неділова деревина, то їх слід оприбуткувати окремо.

Порядок оприбуткування має визначатися договором з ФОП на розчищення. Наприклад, кількість отриманої ФОП деревини, окремо ділової і неділової, може зазначатися в Акті приймання-передачі виконаних робіт, який складається із встановленою в договорі періодичністю, приміром, один раз в кінці кожного місяця, або щодня, раз на тиждень тощо. На підставі такого акту замовнику (підприємству) передаються як виконані роботи, так і деревина. Тож акт служитиме первинним документом, на підставі якого відображатимуться в обліку підприємства отримання виконаних робіт і оприбуткування деревини.

А передачу цієї самої деревини ФОП можна оформляти звичайними видатковими накладними. 

Повторимося, що порядок документування доречно обумовити договором на розчищення. По суті такий договір міститиме елементи як договору підряду (на виконання робіт з розчищення), так і договору купівлі-продажу (деревини).

В даній ситуації можуть бути різні схеми бухгалтерських проведень. Наведемо в таблиці один з доречніших, на наш погляд, варіантів.

Таблиця

№з/п

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунку

Сума, грн.

 

 

дебет

кредит

 

Отримання виконаних робіт і оприбуткування деревини

1

Отримано виконані роботи і оприбуткована деревина:

-ділова (10 м.куб х 166,67);

 

 

209д

 

 

631

 

 

1 666,70

2

-неділова (2 м.куб х 166,67)

209н

631

333,30

3

Відображено ПК з ПДВ

641

631

400,00

4

Оплата виконаних робіт ФОП

631

311

2 400,00

Продаж деревини

5

Продаж ділової деревини (10 м.куб х 480грн)

361

712

4 800,00

6

Нараховано ПЗ з ПДВ

712

641

800,00

7

Дохід від продажу віднесено на фінрезультати

712

791

4 000,00

8

Списана собівартість проданої ділової деревини

943

209д

1 666,70

9

Собівартість реалізації віднесено на фінрезультати

791

943

1 666,70

10

Продаж неділової деревини (2 м.куб х 360грн)

361

712

720,00

11

Нараховано ПЗ з ПДВ

712

641

120,00

12

Дохід від продажу віднесено на фінрезультати

712

791

600,00

13

Списана собівартість проданої ділової деревини

943

209н

333,30

14

Собівартість реалізації віднесено на фінрезультати

791

943

333,30

15

Отримана оплата за продаж ділової та неділової деревини

311

361

5 520,00

Ще раз підкрелимо, що ми навели один з можливих варіантів бухгалтерських проведень. 

Але в Україні державним органом, що регулює питання методології бухгалтерського обліку, є Мінфін (див. ч. 2 ст. 6 Закону про бухоблік). Тому для уникнення непорозумінь для вирішення цього питання може бути доречним звернутися до Мінфіну. Як направити звернення, можна прочитати на сайті Мінфіну тут.

 

Щодо встановлення ціни виконаної роботи

За умовами запитання, ціна роботи за договором складає 200,00 грн, в т.ч. ПДВ.

Внаслідок заокруглень будуть розходження між ціною за одиницю і загальною вартістю робіт. Наприклад, щоб вийти на загальну ціну, у рядку 2 таблиці довелося вартість округлити до 333,30 грн. Хоча якщо ціну 166,67 грн перемножити на 2 м.куб, отримаємо 333,34 грн.

Тому доречно ціну встановлювати без ПДВ, і вже після цього до неї додавати 20% ПДВ – див. пп. 194.1.1 ПКУ.

В даній ситуації це може виглядати так: ціна за 1 м.куб. деревини 166,67 грн, окрім того ПДВ. Тоді, наприклад, загальна вартість 5 м.куб з ПДВ буде розрахована так:

1) Вартість без ПДВ: 166,67 грн * 5 м.куб = 833,35 грн;

2) Сума ПДВ: 20% від 833,35 грн = 166,67 грн;

3) Загальна вартість 5 м.куб з ПДВ: 833,35 + 166,67 = 1000,02 грн.

Податкова накладна складається на 5 м.куб за ціною 166,67 грн таким чином:

  • 166,67 * 5 = 833,35 грн, сума ПДВ – 166,67 грн, загальна вартість – 1000,02 грн.

За можливості можна встановлювати ціну без ПДВ з точністю до 10 коп. або до цілої гривні, наприклад:

  • 167,00 грн/м.куб * 5 м.куб = 835,00 грн, сума ПДВ – 167,00 грн, загальна вартість – 1002 грн.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202528
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025186
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025571
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202540
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025260