• Посилання скопійовано

Як оподатковується пальне, безоплатно надане громадській організації?

ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ та акцизного податку. ТОВ хоче заправляти кожного місяця (по 150 - 200 л пального) безкоштовно автомобілі громадської організації (волонтерів), які відвозять речі в гарячі точки для військових. Які документи повинні надати волонтери ТОВ для списання пального? Який буде бухоблік та податкові наслідки?

Допомога громадській організації, на яку не поширюються податкові пільги

Передача пального громадській організації є реалізацією такого пального в розумінні пп. 14.1.212 ПКУ.  Також в цьому підпункті перераховані операції, які не вважаються реалізацією пального на період дії вєнного стану, але передача пального волонтерам там не зазначена.  

Тому реалізація пального громадській організації оформляється у загальному порядку – видатковою накладною, яка підписується з боку ТОВ та з боку громадської організації. Додатково громадська організація може написати листа на адресу ТОВ з проханням надавати їй пальне для цілей забезпечення потреб ЗСУ, хоча це не обов’язково. На підставі цього листа видається наказ керівника підприємства про порядок відпуску пального для громадської організації. Такий наказ може видаватись і без ініціативи (листа) громадської організації. 

Одночасно з видатковою накладною складаються податкова накладна та акцизна накладна. Акцизна накладна складається за загальними правилами як на реалізацію пального неплатнику акцизного податку. 

Якщо ТОВ торгує пальним вроздріб на АЗС і громадська організація заправляє свої автомобілі на АЗС ТОВ, то такі операції теж реєструються через РРО з видачею касового чека, але без оплати. В цьому випадку таке пальне включається до акцизної накладної, яка складається на роздрібний продаж на підставі  Z-звіту РРО.

Оскільки пальне передається безоплатно, то податкові зобов’язання з ПДВ нараховуються за правилами абз. 2 пп. 188.1 ПКУ – база оподаткування операції з постачання такого пального не може бути нижче ціни придбання пального. При безоплатному постачанні товарів/послуг складаються дві податкові накладні:

  • У податковій накладній, складеній на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання у графі 7 (ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування ПДВ), та у графі 10 (обсяг постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ) зазначається «0», графа 11 (сума ПДВ) не заповнюється, нулі, прочерки та інші знаки чи символи у цій графі не проставляються. Інші графи такої податкової накладної заповнюються в загальному порядку;
  • У податковій накладній (в тому числі зведеній), яка складена на суму перевищення, робиться позначка відповідно до п. 8 Порядку №1307 (15 – Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання). Така податкова накладна отримувачу (покупцю) не надається. При цьому у рядках такої податкової накладної, відведених для зазначення даних покупця, постачальник (продавець) зазначає власні дані.

Докладніше про це – у нашій новині.

Безоплатне постачання товарів – це оподатковувана операція, ПЗ нараховуються відповідно до абз. 2 пп. 188.1 ПКУ, тому пп. 198.5 ПКУ тут вже не застосовується.

Операція з безоплатної передачі пального громадській організації підпадає під дію пп. 140.5.9 ПКУ, за яким фінрезультат збільшується на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, що внесені у Реєстр неприбуткових організацій, у розмірі, що перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Бухоблік такої операції показаний у таблиці (суми умовні)

Зміст господарської операції

Дт

Кт

Сума, грн

Передання пального громадській організації (видаткова накладна), списання ТМЦ

949

281

1000

Заправка автомобілів громадської організації на АЗС (Z-звіт РРО), списання ТМЦ

949

281

1000

Нарахування ПЗ з ПДВ (податкова накладна відповідно до абз. 2 п. 188.1 ПКУ)

949

641/ПДВ

200

 

Допомога ЗСУ, для якої передбачено пільги на період воєнного стану

На період воєнного стану передбачено певні податкові пільги для операцій, пов’язаних з наданням допомоги ЗСУ.  

Відповідно до  пп. 32-1 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником ПДВ  в неоподатковуваних операціях або операціях, що не є господарською діяльністю платника ПДВ товари, що придбані в оподатковуваних ПДВ операціях та передані в державну чи комунальну власність, у тому числі на користь добровольчих формувань територіальних громад, а також надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України у період дії воєнного, надзвичайного стану.

Не є постачанням товарів та послуг передача/надання товарів та послуг:

  • Збройним Силам України,
  • Національній гвардії України,
  • Службі безпеки України,
  • Службі зовнішньої розвідки України,
  • Державній прикордонній службі України,
  • Міністерству внутрішніх справ України,
  • Державній службі України з надзвичайних ситуацій,
  • Управлінню державної охорони України,
  • Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України,
  • добровольчим формуванням територіальних громад,
  • іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням,
  • їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, -  для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, а також на користь:
  1. центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту (Державна служба України з надзвичайних ситуацій),
  2. сил цивільного захисту,
  3. та/або закладів охорони здоров’я державної, комунальної власності,
  4. та/або структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.

Як бачимо, громадських організацій немає в переліку осіб, що наведений у пп. 32-1 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ. 

Також звертаємо увагу, що існують норми пп. 69.5 та пп. 69.6 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, які встановлюють особливості оподаткування допомоги ЗСУ та іншим отримувачам, перерахованим в цих пунктах. Громадських організацій в цих переліках теж немає. Тому ТОВ не зможе скористатися цими нормами, якщо воно надає пальне саме громадській організації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поетапний капітальний ремонт орендованих приміщень: як облікувати?
    Товариство орендує частину будівлі (декілька кімнат) та проводить в ньому ремонти етапами, тобто частина приміщення використовується, а в інших кімнатах почергово здійснюються ремонти. Загалом повинно бути 3 етапи. Суму першого капітального ремонту визнано як інший необоротний актив (109 рахунок) з терміном експлуатації (амортизації) 12 років. Щодо другого і третього етапу робіт - це повинно відображатися як модернізація чи потрібно визнати нові необоротні активи на дату приймання будівельних робіт? На кожен етап складався новий договір
    18.06.202552
  • Заміни бракованої бруківки в межах гарантії: як облікувати?
    Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку операцію з отримання нової партії бруківки від постачальника на заміну бракованої, яка була виявлена у 2025 році після її укладання в 2024 році? Постачальник надає нову бруківку за накладною з вартістю, але без оплати, в рамках гарантійних зобов'язань
    18.06.202513
  • Облік хімікатів у гальванічних ваннах: від завантаження до списання
    Як правильно обліковувати хімічні речовини (кислоти, реагенти), які заливаються у великих обсягах у гальванічні ванни для тривалого використання? Ці речовини не списуються одразу, а витрачаються поступово. Планується, що списання буде відбуватися щомісяця відповідно до норм, розрахованих на основі обсягу покритих деталей
    18.06.202510
  • СКД-картки для працівників: відображення в податковому та бухгалтерському обліках
    Як підприємству, яке орендує офіс із встановленою орендодавцем системою контролю доступу (СКД), відображати в бухгалтерському та податковому обліках операції з придбання СКД-карток в орендодавця та їх видачі працівникам?
    18.06.202523
  • Акаунт в Instagram та рекламні платежі засновника: відображення в бухобліку
    Як юридичній особі поставити на бухоблік акаунт в соціальній мережі Instagram? Як правильно оформити через авансові звіти платежі за рекламу, які засновник регулярно сплачує зі своєї особистої картки в доларах США, враховуючи, що акаунт зареєстровано на VAT-номер юридичної особи?
    18.06.202540