Додаткові умови
Підприємство закуповує автомобілі і продає їх суб’єктам господарювання – покупцям, які надалі продають автомобілі уроздріб кінцевим споживачам. В цей момент кінцевого продажу за угодою із постачальником автомобіля підприємство має оплатити асистантські послуги третій стороні (підряднику) – на рік обслуговування. За асистантським договором протягом оплаченого строку обслуговування підрядник надаватиме різноманітні послуги особам, які придбали авто, у разі несправності авто, наприклад, послуги евакуатора.
По суті укладення асистантського договору є гарантійними зобов’язаннями підприємства продавця автомобілів.
Наприклад, підприємство продало авто суб’єкту господарювання – роздрібному продавцю у грудні 2022 року. А цей останній продав авто кінцевим споживачам 27 квітня 2023 року. В такому разі підприємство укладає асистантський договір і здійснює його оплату у квітні 2023 року. А особа, кінцевий споживач, яка придбала авто 27 квітня 2023 р., має право користуватися асистантськими послугами з 27 квітня 2023 року по 26 квітня 2024 року.
Бухгалтерський облік
З точки зору бухгалтерського обліку витрати на асистантські послуги – це витрати на збут (рахунок 93). По суті покупці авто оплатили ці послуги в ціні авто.
Відповідно до п. 7 НП(С)БО 16, витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.
Наприклад, за умовами наведеного вище прикладу підприємство отримало дохід у грудні 2022 року. Але асистантський договір укладено і оплачено у квітні 2023 року. По суті це витрати, пов’язані з доходом грудня 2022 року.
Як ми зазначили вище, укладення асистантського договору є гарантійним зобов’язанням підприємства продавця авто.
Відповідно до п. 12 НП(С)БО 11, на виконання гарантійних зобов’язань має створюватися забезпечення. Суми створених забезпечень визнаються витратами.
Відповідно до п. 15 НП(С)БО 11, сума забезпечення визначається за обліковою оцінкою ресурсів (за вирахуванням суми очікуваного відшкодування), необхідних для погашення відповідного зобов'язання, на дату балансу.
Зобов’язання за забезпеченнями обліковуються на субрахунку 473 «Забезпечення гарантійних зобов'язань».
Таким чином, на дату продажу автомобіля суб’єкту господарювання – роздрібному торговцю (за умовами наведеного прикладу у грудні 2022 року) підприємство має нарахувати забезпечення:
- Дт 93 Кт 473 – за плановою оцінкою суми асистантського договору.
А в періоді, коли підприємство понесе асистантські витрати (за умовами наведеного вище прикладу – у квітні 2023 року) воно спише їх за рахунок зменшення нарахованого забезпечення:
- Дт 473 Кт 631 – на вартість асистантських послуг;
- Дт 641 Кт 631 – ПК з ПДВ, якщо послуги включають ПДВ і підприємство є платником ПДВ.
Якщо фактична вартість асистантських послуг відрізнятиметься від планової оцінки, різниця списуватиметься на рахунок 93 чи 719.
Якщо підприємство здійснювало діяльність і не нараховувало забезпечень, вважаємо, це можна розцінити як облікову помилку, яку слід виправляти у встановленому порядку, прийнятому для виправлення облікових помилок.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити