Загальне зауваження
Очевидно, що прямо в НП(С)БО відповіді на це питання ми не знайдемо. Тому для відповіді на нього маємо виходити із загальних принципів, закладених в основу бухгалтерського обліку.
Наприклад, згідно з ст. 4 Закону про бухоблік, бухгалтерський облік та фінансова звітність ґрунтуються на принципах, серед яких такий принцип, як превалювання сутності над формою - операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми.
Виходячи з цього принципу, неважливо, як назвати передачу рекламних плакатів від постачальника покупцеві. Для обліку важливо, в чому суть такої передачі.
За умовами запитання отримані плакати покупець розмістить у своїх торгових точках. І мета цих плакатів – спонукати покупців покупця більше купувати продукції, яку покупець отримує від постачальника. Тобто, операції з плакатами направлені на збільшення продажу як постачальника, так і покупця.
Тобто, як і для постачальника передача плакатів має рекламний характер. І для покупця розміщення плакатів має рекламний характер. Тож і в обліку постачальника і покупця ці операції відображаються як витрати на рекламу.
Облік в постачальника
Вартість переданих плакатів списується до витрат на збут – на рахунок 93.
Передачу можна оформити звичайною накладною чи актом приймання-передачі. В документах на передачу доцільно зазначити, що це мотиваційна винагорода, передана з рекламною метою (реклами продукції, яку поставляє постачальник), згідно договору між постачальником і покупцем.
Чи оподатковується ПДВ така операція передачі плакатів?
Дивимося відповідь ДПС на питання в ЗІР (101.04): «Чи є об’єктом оподаткування ПДВ операції з безоплатної передачі товарів/послуг (в т.ч. для проведення маркетингових/рекламних заходів), придбаних у неплатників податку без ПДВ?».
Спершу ДПС зазначає, що операції з безоплатної передачі товарів/послуг (в т.ч. для проведення маркетингових/рекламних заходів), придбаних без ПДВ у неплатників податку, є об’єктом оподаткування ПДВ, база оподаткування при здійсненні яких визначається не нижче ціни придбання.
Але далі ДПС уточнює, що у разі якщо вартість безоплатно переданих товарів/послуг (в т.ч. для проведення маркетингових/рекламних заходів) включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) товарів/послуг та компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то така безоплатна передача товарів/послуг не розглядається як окрема операція з постачання (у тому числі з безоплатного постачання) товарів/послуг, і додаткового нарахування податкових зобов’язань з ПДВ не потребує. Такі безоплатно передані товари/послуг визнаються оподатковуваними ПДВ у складі тієї операції, до вартості якої їх було включено.
На наш погляд, в розглядуваній ситуації безоплатно передані плакати включаються до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) товарів/послуг та компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ. Адже по суті безоплатно передані плакати збільшуватимуть обсяг продажу продукції і за рахунок збільшеного обсягу продажу покриватиметься вартість переданих плакатів.
Тобто, операція безоплатної передачі плакатів не є об’єктом оподаткування ПДВ.
Але з урахуванням української традиції суцільного документування керівнику постачальника доречно скласти, наприклад, наказ по підприємству з проведення рекламних заходів, яким встановити, що, по-перше, мотиваційна винагорода покупця у вигляді безоплатної передачі рекламних плакатів проводиться з рекламною метою продукції, яку постачає постачальник. По-друге, зазначити, що така операція передачі не є окремою операцією постачання, адже вартість плакатів покривається за рахунок виручки від продажу основної продукції, тож фактично включається до складу вартості проданої продукції. А відтак така операція не є об’єктом оподаткування ПДВ.
Але ДПС може мати іншу точку зору з цього питання. Тому постачальнику може бути доцільним отримати індивідуальну податкову консультацію з цього питання. Або ж постачальник може піти шляхом найменшого спротиву і для уникнення можливих непорозумінь нарахувати ПДВ як на операцію безоплатного постачання. В такому разі складається дві ПН – одна на ціну постачання, 0 грн. Друга на ціну придбання плакатів.
Облік в покупця
Покупець отримав плакати безоплатно, тому відображає плакати на балансу проводкою:
- Дт 209 Кт 718 – на справедливу вартість отриманих плакатів.
Після розміщення плакатів в торговельних точках, тобто, використанні плакатів, вони списуються на витрати:
- Дт 93 Кт 209.
Операцію розміщення плакатів можна оформити актом розміщення, який в довільній формі складе відповідальна особа. Або іншим подібним документом. Варіанти документування можуть бути різні, залежно від особливостей кожної конкретної ситуації.
Поряд з цим, як вже говорилося вище, з огляду на традиції суцільного документування, керівник покупця може видати наказ про рекламну кампанію, в якому зазначити, що отримані як мотиваційна винагорода рекламні плакати розміщуються в торгових точках з рекламною метою – для реклами продукції, яку продає покупець.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити