• Посилання скопійовано

Як обліковувати банківську гарантію, якщо банк погасив заборгованість підприємства?

Підприємство уклало договір на надання послуги з контрагентом, який був гарантований банком. Підприємство порушило умови договору. За рішенням суду було установлено списання банківської гарантії на користь контрагента. Банк відкрив кредитний договір на підприємство на суму гарантії та перерахував її контрагенту. Підприємство перерахувало цю суму банку. Як відобразити це в обліку?

У даному випадку підприємство є боржником, заборгованість якого гарантована банком. Бухоблік самої заборгованості ведеться за загальними правилами, залежно від суті цієї господарської операції. Якщо ця сума сплачується за невиконання умов договору, то її слід розглядати як визнану неустойку, штрафну санкцію тощо.

Далі, якщо зобов'язання боржника щодо сплати неустойки виконано банком-гарантом (поручителем), то в обліку боржника відбувається заміна кредитора – раніше кредитором було підприємство, перед яким виникло зобов’язання, а після здійснення банком гарантійного платежу кредитором стає банк. 

У тому випадку, коли гарантія надавалася банком за плату, у боржника виникають фінансові витрати.

Схема бухобліку показана у таблиці (суми умовні).

Таблиця

Зміст операції

Дт

Кт

Сума, грн

Визнання заборгованості підприємства перед контрагентом як неустойка (санкція тощо) за невиконання умов договору з одночасним визнанням витрат

948

685 (контрагент)

10000

Погашення банком заборгованості в рамках договору гарантії – заміна кредитора в обліку боржника, визнання кредитної заборгованості перед банком

685 (контрагент)

601 (банк)

10000

Погашення кредиту

601 (банк)

311

10000

Нарахування плати (процентів) за користування гарантією (у разі наявності)

951

684 (банк)

500

Погашення процентів

684 (банк)

311

500

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.202541
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202550
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025197
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202585
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202541