• Посилання скопійовано

Як змінити ціну імпортованих послуг: оформлення, облік та оподаткування

12.12.22 р. прийнято рішення зменшити з 03.22 р. (заднім числом) щомісячну вартість послуг нерезидента. Документи з 03.22 року будут замінені та вилучені старі. На послуги кожного місяця складали ПН з типом 14, реєстрували в ЄРПН, відображали ПЗ, ПК в декларації. Як змінену ціну оформити? Що з ПДВ?

Додаткова угода

Очевидно, що якщо суб’єкт господарювання, резидент України, отримував послуги від нерезидента, між ним і нерезидентом укладено договір.

Договором встановлена і ціна послуг.

Якщо прийняли рішення про зміну ціни – це означає, що домовилися з нерезидентом про зміну ціни. Таку домовленість слід оформити, наприклад, додатковою угодою до початкового договору.

 

Первинні документи

За умовами запитання суб’єкт господарювання отримував послуги з березня по грудень 2022 року, відображаючи таку господарську операцію в обліку на підставі відповідних первинних документів, наприклад, інвойсу, акту тощо.

Але якщо 12.12.22 р. уклали угоду про зміну цін, це не означає, що потрібно заміняти первинні документи минулих місяців. Адже зміна ціни – це окрема господарська операція, яка виникає в грудні 2022 р. Тому така господарська операція має оформлятися окремим документом, який буде складено датою зміни ціни - 12.12.22 р., і цією самою датою буде відображено в бухгалтерському обліку.

З цього приводу у листі Мінфіну від 13.01.2015 р. №31-11410-08-10/699 повідомляється:

1) операція може бути оформлена окремим первинним документом за формою, розробленою підприємством самостійно, з додержанням вимог щодо наявності обов'язкових реквізитів;

2) первинним документом може бути акт про встановлення нової ціни, що на підставі змін до договору (або інших підстав зміни ціни) складається комісією підприємства і затверджується його керівником;

3) підставою для відображення зміни ціни активів у регістрах бухгалтерського обліку може бути розпорядчий акт керівника підприємства.

Тому суб’єкт господарювання може обрати з цих варіантів найприйнятніший для себе. Наприклад, це може бути наказ керівника про зміну ціни. На підставі наказу бухгалтер відображає операцію зміни ціни в бухгалтерському обліку, складає РК до ПН.

 

ПДВ

Про особливості ПДВ у разі імпорту послуг ми писали тут.

Якщо суб’єкт господарювання складав ПН, реєструючи в ЄРПН, відображав у декларації з ПДВ як ПЗ, так і ПК, це означає, що місце постачання таких послуг розташоване на митній території України.

Зміна ціни згідно з пп. 192.1 ПКУ є підставою для коригування сум ПЗ і ПК, складання РК до початково виписаних ПН (див. приміром, ІПК ДФСУ від 06.06.2017 р. №492/6/99-99-15-03-02-15/ІПК), реєстрація його в ЄРПН.

Якщо оплати послуг ще не було, то РК складається датою складання первинного документа на зменшення ціни.

 

Бухгалтерський облік

Детально про бухгалтерський облік при імпорті послуг ми писали тут.

Отримання послуг відображається проведенням (якщо першою податковою подією є отримання послуг, а оплата потім): 

  • Дт 23, 28, 92 тощо Кт 632 – на вартість послуг (за офіційним курсом НБУ на дату отримання, тобто, складання відповідного документа – акта, інвойсу);
  • Дт 644 Кт 641 – нарахування ПЗ з ПДВ;
  • Дт 641 Кт 644 – відображення ПК з ПДВ.

У разі зменшення ціни, на підставі відповідного первинного документа, сума зменшення ціни відображається такими самими проводками, тільки операцією сторно (тобто, з мінусом). Поряд з цим, якщо на субрахунку 632 нараховані курсові різниці, їх також потрібно відсторнувати, в розмірі, який стосується суми знижки.

Звісно, що проводки будуть інші, якщо першою податковою подією була оплата, або якщо послуги як отримані, так і оплачені.

 

Зміна ціни – покроково

Отже:

  1. укладення додаткової угоди;
  2. складання первинного документа на зменшення ціни;
  3. складання РК на дату зменшення ціни до кожної ПН і реєстрація його в ЄРПН;
  4. відображення господарської операції зменшення ціни в бухгалтерському обліку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.202593
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202550
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025204
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202585
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202541