• Посилання скопійовано

Як змінити ціну імпортованих послуг: оформлення, облік та оподаткування

12.12.22 р. прийнято рішення зменшити з 03.22 р. (заднім числом) щомісячну вартість послуг нерезидента. Документи з 03.22 року будут замінені та вилучені старі. На послуги кожного місяця складали ПН з типом 14, реєстрували в ЄРПН, відображали ПЗ, ПК в декларації. Як змінену ціну оформити? Що з ПДВ?

Додаткова угода

Очевидно, що якщо суб’єкт господарювання, резидент України, отримував послуги від нерезидента, між ним і нерезидентом укладено договір.

Договором встановлена і ціна послуг.

Якщо прийняли рішення про зміну ціни – це означає, що домовилися з нерезидентом про зміну ціни. Таку домовленість слід оформити, наприклад, додатковою угодою до початкового договору.

 

Первинні документи

За умовами запитання суб’єкт господарювання отримував послуги з березня по грудень 2022 року, відображаючи таку господарську операцію в обліку на підставі відповідних первинних документів, наприклад, інвойсу, акту тощо.

Але якщо 12.12.22 р. уклали угоду про зміну цін, це не означає, що потрібно заміняти первинні документи минулих місяців. Адже зміна ціни – це окрема господарська операція, яка виникає в грудні 2022 р. Тому така господарська операція має оформлятися окремим документом, який буде складено датою зміни ціни - 12.12.22 р., і цією самою датою буде відображено в бухгалтерському обліку.

З цього приводу у листі Мінфіну від 13.01.2015 р. №31-11410-08-10/699 повідомляється:

1) операція може бути оформлена окремим первинним документом за формою, розробленою підприємством самостійно, з додержанням вимог щодо наявності обов'язкових реквізитів;

2) первинним документом може бути акт про встановлення нової ціни, що на підставі змін до договору (або інших підстав зміни ціни) складається комісією підприємства і затверджується його керівником;

3) підставою для відображення зміни ціни активів у регістрах бухгалтерського обліку може бути розпорядчий акт керівника підприємства.

Тому суб’єкт господарювання може обрати з цих варіантів найприйнятніший для себе. Наприклад, це може бути наказ керівника про зміну ціни. На підставі наказу бухгалтер відображає операцію зміни ціни в бухгалтерському обліку, складає РК до ПН.

 

ПДВ

Про особливості ПДВ у разі імпорту послуг ми писали тут.

Якщо суб’єкт господарювання складав ПН, реєструючи в ЄРПН, відображав у декларації з ПДВ як ПЗ, так і ПК, це означає, що місце постачання таких послуг розташоване на митній території України.

Зміна ціни згідно з пп. 192.1 ПКУ є підставою для коригування сум ПЗ і ПК, складання РК до початково виписаних ПН (див. приміром, ІПК ДФСУ від 06.06.2017 р. №492/6/99-99-15-03-02-15/ІПК), реєстрація його в ЄРПН.

Якщо оплати послуг ще не було, то РК складається датою складання первинного документа на зменшення ціни.

 

Бухгалтерський облік

Детально про бухгалтерський облік при імпорті послуг ми писали тут.

Отримання послуг відображається проведенням (якщо першою податковою подією є отримання послуг, а оплата потім): 

  • Дт 23, 28, 92 тощо Кт 632 – на вартість послуг (за офіційним курсом НБУ на дату отримання, тобто, складання відповідного документа – акта, інвойсу);
  • Дт 644 Кт 641 – нарахування ПЗ з ПДВ;
  • Дт 641 Кт 644 – відображення ПК з ПДВ.

У разі зменшення ціни, на підставі відповідного первинного документа, сума зменшення ціни відображається такими самими проводками, тільки операцією сторно (тобто, з мінусом). Поряд з цим, якщо на субрахунку 632 нараховані курсові різниці, їх також потрібно відсторнувати, в розмірі, який стосується суми знижки.

Звісно, що проводки будуть інші, якщо першою податковою подією була оплата, або якщо послуги як отримані, так і оплачені.

 

Зміна ціни – покроково

Отже:

  1. укладення додаткової угоди;
  2. складання первинного документа на зменшення ціни;
  3. складання РК на дату зменшення ціни до кожної ПН і реєстрація його в ЄРПН;
  4. відображення господарської операції зменшення ціни в бухгалтерському обліку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Неповернена поворотна фінансова допомога: що в обліку?
    Підприємство отримало поворотну фіндопомогу за договором на 6 місяців. Після закінчення терміну дії договору допомога не була повернена, і договір не продовжувався. В якому податковому (звітному) періоді суму неповерненої допомоги слід включити до складу доходу платника податку: негайно (у місяці закінчення договору) чи після спливу строку позовної давності?
    28.10.202549
  • Бухоблік заміни двигуна в основному засобі: ремонт чи поліпшення?
    Як у бухобліку відобразити операції із заміни несправного двигуна (як частини виробничої лінії, що є основним засобом) на новий? Чи класифікується ця заміна як ремонт чи поліпшення і як обліковувати витрати на придбання нового двигуна та вартість ремонту старого (у разі його подальшого використання)?
    28.10.202549
  • Визначення балансової вартості частини нежитлового приміщення для продажу
    Юрособа – платник ПДВ на загальній системі придбала у 2022 році нежитлове приміщення за єдиною ціною. Приміщення функціонально поділене на складську та торговельну частини, але окрема вартість цих частин у документах відсутня. Як коректно розділити загальну балансову вартість придбаного об'єкта та визначити балансову вартість (первісну вартість) його частини (200 кв. м), що планується до продажу, для цілей бухгалтерського та податкового обліку?
    28.10.202534
  • Облік гранту від Chemоnics та Додаток ПП
    Чи зобов'язане підприємство, яке отримало грант від міжнародної технічної допомоги (наприклад, Chemоnics), подавати Додаток ПП до Декларації з податку на прибуток підприємств для цілей підтвердження неоподатковуваного статусу цих коштів
    28.10.202518
  • Облік пошкодженого імпортного товару: ПДВ та податок на прибуток
    Підприємство отримало імпортний товар, пошкоджений під час транспортування (намокання). На 31.07.2025 р. пред'явлено претензію перевізнику на 107 тис. грн. На 07.10.2025 р. отримано страхове відшкодування 48 тис. грн. Товар обліковується на складі, планується його відновлення та подальший продаж. Що з податком на прибуток та ПДВ (податковий кредит, податкові зобов'язання, ПН) при частковому відновленні та продажу товару? Які наслідки некоригування ПК та нереєстрації ПН у разі неможливості відновлення? Яке відображення претензії та відшкодування у бухобліку?
    27.10.202524