• Посилання скопійовано

Придбання додаткового обладнання для орендованого ОЗ: як облікувати?

Підприємство орендує колісний автонавантажувач. Орендар купує для орендованої техніки навісне обладнання, вартістю 300000 грн, яке може зноситися від одного до трьох років. Чи є це обладнання об’єктом основних засобів?

У п. 4 НП(С)БО 7 дано визначення ОЗ та об’єкта ОЗ.

Основні засоби – це матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких понад один рік (або операційного циклу, якщо він довший за рік).

Об'єкт основних засобів – це: закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього; конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій; відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс – певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно; інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством.

Якщо один об'єкт основних засобів складається з частин, які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як окремий об'єкт основних засобів. Про цей момент варто згадати, якщо певні об’єкти складаються з окремих частин, які можуть бути замінені незалежно від інших частин.

Тож якщо це обладнання відповідає цим визначенням, воно визнається об’єктом ОЗ у підприємства – орендаря. А саме: це обладнання є окремим об’єктом, який може використовуватись на різних навантажувачах або якщо строк його використання відрізняється від строку використання навантажувача.

Строк корисного використання обладнання орендар визначає самостійно, з урахуванням того, як він планує використовувати це обладнання.

Наприклад, якщо воно може використовуватися три роки (або один рік чи два, або чотири роки чи більше років) та не буде продаватися чи передаватися іншим особам, і після цього строку вже не може використовуватись за призначенням, орендар встановлює для нього строк корисного використання три роки (або інший строк, протягом якого обладнання реально може використовуватися).

Крім цього, потрібно оцінити ліквідаційну вартість обладнання, тобто вартість активів, які можна буде одержати при ліквідації цього обладнання: вартість відходів, якщо вони будуть отримані та продані за кошти переробній організації, або продажна вартість самого обладнання, якщо воно буде продаватись як є після трьох років використання. Якщо від ліквідації обладнання не планується отримувати активи (наприклад, воно буде безкоштовно передане на утилізацію), то ліквідаційна вартість встановлюється в нульовому розмірі.

В загальному випадку таке обладнання буде об’єктом ОЗ орендаря.

В залежності від того, як планується використання обладнання після закінчення оренди навантажувача, можливі різні варіанти обліку такого обладннання. Зокрема, воно може залишитися у орендаря та використовуватися на іншій техніці, а може бути передано чи продано орендодавцю при поверненні навантажувача з оренди. Також можливий варіант, що строк оренди навантажувача  співпадає зі строком корисного використання обладнання, тобто до кінця строку оренди обладнання вже повністю буде зношене, і тоді воно підлягатиме ліквідації після закінчення строку корисного використання.

Якщо обладнання не може бути відділене від навантажувача і буде передане орендодавцю разом з навантажувачем, тоді його слід розглядати як поліпшення орендованих основних засобів. Ми писали про це тут та тут, а також див. нашу новину тут.

 ***

Також читайте на тему обліку ОЗ тут, а про повернення поліпшеного орендованого ОЗ - тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.202593
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202550
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025204
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202585
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202541