• Посилання скопійовано

Бухоблік управителя багатоквартирним будинком

Юрособа на ЄП (2%) 01.09.2022 р., як управитель, уклала договір з управління багатоквартирним будинком з представниками співвласників. Тариф за утримання – 11 грн за 1 кв.м., в т.ч. винагорода управителя - 1,5 грн. Як обліковувати кошти за утримання, розрахунки з постачальниками, оплати праці тощо?

Діяльність з управління багатоквартирним будинком регулюється в першу чергу Законом №417-VIIIЗаконом №2189-VIII тощо. А також підзаконними нормативними документами, наприклад, Правилами №712 (Правила надання послуги з управління багатоквартирним будинком).

Постановою №712 затверджено також Типовий договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком.

Управління багатоквартирним будинком здійснюється на підставі договору, що укладається згідно з Типовим договором.

Відовідно до п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону №417управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб’єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.

Відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 2 Закону №2189послуга з управління багатоквартирним будинком - результат господарської діяльності суб’єктів господарювання, спрямованої на забезпечення належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території відповідно до умов договору.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону №2189, послуга з управління багатоквартирним будинком включає:

  • забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо;
  • купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;
  • поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку;
  • інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку.

Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону №2189, вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 3 ст. 10 Закону №2189, ціна послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з розрахунку на один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення, якщо інше не визначено договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, та включає:

  1. витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, крім витрат на обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги, у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем;
  2. винагороду управителю, яка визначається за згодою сторін.

Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території є невід’ємною частиною договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.

Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території враховує обов’язковий перелік робіт (послуг), затверджений Наказом Мінрегіонбуду від 27.07.2018 р. №190.

З наведеного вище випливає, що управитель будинку надає послугу з управління. До складу цієї послуги включаються витрати на роботи (послуги), наведені в п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону №2189 і в обов’язковому переліку робіт (послуг), затверджених Наказом №190.

За надання цієї послуги управитель отримує плату, ціна якої (тариф) включає як відшкодування витрат, так і винагороду управителя.

Винагорода управителя в даному разі – це прибуток управителя (доходи мінус витрати).

Таким чином, в бухгалтерському обліку управителя господарські операції з надання послуги управління відображаються в загальному порядку. Витрати, які згідно з НП(С)БО 16 включаються до складу виробничої собівартості послуги, відносяться на рахунок 23. Це, повторимося, витрати на виконання робіт (послуг), наведених в п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону №2189 і в обов’язковому переліку робіт (послуг), затверджених Наказом №190. Детальніше такі витрати прописуються в договорі управління.

Таким чином, такі витрати відображатимуться проведеннями:

  • Дт 23 Кт 661, 651 – нарахування зарплати і ЄСВ працівників, зайнятих наданням відповідних послуг;
  • Дт 23 Кт 631 – отримано послуги сторонніх організацій, наприклад, електропостачання спільного майна будинку.

Якщо для надання цих послуг управитель придбаває МНМА, ОЗ, вони в загальному порядку зараховуються на баланс, на субрахунок 112, рахунок 10. І в загальному порядку нараховується амортизація таких МНМА, ОЗ, яка відноситься на собівартість послуги:

  • Дт 23 Кт 131, 132.

В кінці кожного місяця, згідно встановленого тарифу (в розглядуваній ситуації 11 грн за 1 кв.м.) та відповідної загальної площі, що перебуває у власності кожного співвласника, кожному такому співвласнику виставляються послуги управління (визнається дохід в бухгалтерському обліку):

  • Дт 361 Кт 703 – 11 грн (визнано дохід від наданих послуг);
  • Дт 703 Кт 791 – 11 грн (дохід віднесено на фінрезультати);
  • Дт 903 Кт 23 – 9,50 грн (списана собівартість наданих послуг);
  • Дт 791 Кт 903 – 9,50 грн (собівартість реалізації віднесена на фінрезультати);
  • Дт 311 Кт 703 – 11 грн (отримана оплата за надані послуги від співвласників).

 ***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202512
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202529
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025219
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025655
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202541