• Посилання скопійовано

Бухоблік управителя багатоквартирним будинком

Юрособа на ЄП (2%) 01.09.2022 р., як управитель, уклала договір з управління багатоквартирним будинком з представниками співвласників. Тариф за утримання – 11 грн за 1 кв.м., в т.ч. винагорода управителя - 1,5 грн. Як обліковувати кошти за утримання, розрахунки з постачальниками, оплати праці тощо?

Діяльність з управління багатоквартирним будинком регулюється в першу чергу Законом №417-VIIIЗаконом №2189-VIII тощо. А також підзаконними нормативними документами, наприклад, Правилами №712 (Правила надання послуги з управління багатоквартирним будинком).

Постановою №712 затверджено також Типовий договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком.

Управління багатоквартирним будинком здійснюється на підставі договору, що укладається згідно з Типовим договором.

Відовідно до п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону №417управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб’єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.

Відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 2 Закону №2189послуга з управління багатоквартирним будинком - результат господарської діяльності суб’єктів господарювання, спрямованої на забезпечення належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території відповідно до умов договору.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону №2189, послуга з управління багатоквартирним будинком включає:

  • забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо;
  • купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;
  • поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку;
  • інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку.

Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону №2189, вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 3 ст. 10 Закону №2189, ціна послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з розрахунку на один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення, якщо інше не визначено договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, та включає:

  1. витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, крім витрат на обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги, у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем;
  2. винагороду управителю, яка визначається за згодою сторін.

Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території є невід’ємною частиною договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.

Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території враховує обов’язковий перелік робіт (послуг), затверджений Наказом Мінрегіонбуду від 27.07.2018 р. №190.

З наведеного вище випливає, що управитель будинку надає послугу з управління. До складу цієї послуги включаються витрати на роботи (послуги), наведені в п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону №2189 і в обов’язковому переліку робіт (послуг), затверджених Наказом №190.

За надання цієї послуги управитель отримує плату, ціна якої (тариф) включає як відшкодування витрат, так і винагороду управителя.

Винагорода управителя в даному разі – це прибуток управителя (доходи мінус витрати).

Таким чином, в бухгалтерському обліку управителя господарські операції з надання послуги управління відображаються в загальному порядку. Витрати, які згідно з НП(С)БО 16 включаються до складу виробничої собівартості послуги, відносяться на рахунок 23. Це, повторимося, витрати на виконання робіт (послуг), наведених в п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону №2189 і в обов’язковому переліку робіт (послуг), затверджених Наказом №190. Детальніше такі витрати прописуються в договорі управління.

Таким чином, такі витрати відображатимуться проведеннями:

  • Дт 23 Кт 661, 651 – нарахування зарплати і ЄСВ працівників, зайнятих наданням відповідних послуг;
  • Дт 23 Кт 631 – отримано послуги сторонніх організацій, наприклад, електропостачання спільного майна будинку.

Якщо для надання цих послуг управитель придбаває МНМА, ОЗ, вони в загальному порядку зараховуються на баланс, на субрахунок 112, рахунок 10. І в загальному порядку нараховується амортизація таких МНМА, ОЗ, яка відноситься на собівартість послуги:

  • Дт 23 Кт 131, 132.

В кінці кожного місяця, згідно встановленого тарифу (в розглядуваній ситуації 11 грн за 1 кв.м.) та відповідної загальної площі, що перебуває у власності кожного співвласника, кожному такому співвласнику виставляються послуги управління (визнається дохід в бухгалтерському обліку):

  • Дт 361 Кт 703 – 11 грн (визнано дохід від наданих послуг);
  • Дт 703 Кт 791 – 11 грн (дохід віднесено на фінрезультати);
  • Дт 903 Кт 23 – 9,50 грн (списана собівартість наданих послуг);
  • Дт 791 Кт 903 – 9,50 грн (собівартість реалізації віднесена на фінрезультати);
  • Дт 311 Кт 703 – 11 грн (отримана оплата за надані послуги від співвласників).

 ***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    Сьогодні 18:505
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    Сьогодні 15:4017
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    Сьогодні 13:5346
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    Сьогодні 09:23273
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    Сьогодні 09:2244