• Посилання скопійовано

Внесення земельної ділянки до статутного капіталу: облік та податки

Директор, він же засновник, вніс за протоколом зборів засновників власну земельну ділянку до статутного капіталу підприємства. Як оформити в обліку? Які звіти здавати?

Бухгалтерський облік

Земельна ділянка з точки зору бухгалтерського обліку є об’єктом основних засобів. Одержання від засновника такого об’єкта відображається проводкою (див. п. 18 Методрекомендацій №561): Дт 10 Кт 46. Зокрема, застосовується субрахунок 101 «Земельні ділянки». Таким чином, проведення: Дт 101 Кт 46. На дату держреєстрації змін збільшення статутного капіталу проведення: Дт 46 Кт 40.

Відповідно до п. 10 НП(С)БО 7, первісною вартістю основних засобів, що внесені до статутного капіталу підприємства, визнається погоджена засновниками (учасниками) підприємства їх справедлива вартість з урахуванням витрат, передбачених пунктом 8 цього НП(С)БО (якщо підприємство несло такі витрати).

Справедлива вартість - сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату (п. 4 НП(С)БО 7).

Тобто, первісною вартістю земельної ділянки є вартість, за якою ділянку можна продати. Така вартість має зазначатися у протоколі зборів засновників, яким оформлено рішення про внесення ділянки. Наприклад, якщо така вартість 300 000 грн: Дт 101 Кт 46 – 300 000 грн.

Господарська операція отримання земельної ділянки може оформлятися Актом приймання-передачі основних засобів, форма якого затверджена Наказом №818, або актом за формою, створеною підприємством, який має містити обов’язкові реквізити первинного документа, встановлені ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік.

Якщо у зв’язку з отриманням земельної ділянки підприємство несло якісь додаткові витрати, на суму цих витрат збільшується первісна вартість ділянки.

Наприклад, нехай підприємство за держреєстрацію права власності на земельну ділянку сплатило з власного банківського рахунку адмінзбір у розмірі 2 481 грн:

  • Дт 152 Кт 311 – 2 481 грн (оплата збору);
  • Дт 101 Кт 152 – 2 481 грн (збільшено первісну вартість ділянки).

Господарська операція збільшення первісної вартості може оформлятися Актом введення в експлуатацію основних засобів, форма якого затверджена Наказом №818, або актом за формою, створеною підприємством, який має містити обов’язкові реквізити первинного документа, встановлені ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік.

Зараховані на баланс земельні ділянки не амортизуються (п. 22 НП(С)БО 7).

 

Подання Повідомлення за формою №20-ОПП

Земельна ділянка є об’єктом оподаткування, а тому згідно з п. 8.3 Порядку №1588 інформацію про таку земельну ділянку через Повідомлення за формою №20-ОПП потрібно подати до податкової.

Про особливості складання цієї форми можна прочитати тут, тут, тут.

 

Подання декларації з плати за землю

У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника до іншого протягом календарного року податок сплачується новим власником починаючи з місяця, в якому він набув право власності (п. 286.5 ПКУ).

Декларація подається підприємством до податкової за місцезнаходженням ділянки протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, у якому отримали ділянку (пп. 286.4 ПКУ).

Згідно з п. 287.1 ПКУ власники землі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності.

Згідно з п. 287.4 ПКУ податкове зобов'язання з плати за землю, визначене у податковій декларації, сплачується власниками за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Таким чином, якщо право власності на земельну ділянку (дата держреєстрації такого права) перейшло до підприємства, наприклад, 21.11.2022 р., то декларацію потрібно подати протягом 20 календарних днів грудня 2022 р. (з 01 по 20 включно). За листопад податок нараховується і сплачується за період з 21.11 по 30.11.22 р., тобто, за 10 днів листопада, а не за увесь листопад. Сплачується податок протягом 30 календарних днів грудня (з 01 по 30 грудня включно).

Про особливості заповнення декларації можна почитати тут, тут, тут, тут, тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік отриманої банківської гарантії
    Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку отриману банківську гарантію, надану як забезпечення виконання зобов'язань, та які документи є підставою для такого відображення?
    18.09.202517
  • Чи буде штраф за відсутність сертифікату за ведення військового обліку у відповідальної особи?
    На підприємстві відповідальна особа за ведення ВО не має сертифікату з навчання по військовому обліку. Які штрафи передбачені?
    18.09.202550
  • Як коригувати резерв сумнівних боргів, якщо покупець розрахувався?
    У грудні 2024 р. підприємство створило резерв сумнівних боргів: Дт 944-Кт 38 на суму Дт заборгованості контрагента 50 тис.грн і збільшило фінрезультат до оподаткування на суму створеного резерву - 50 тис.грн. Дебіторську заборгованість контрагента з балансу списано не було у зв'язку з обіцянкою контрагента сплатити борг. У вересні 2025 р. контрагент сплатив на рахунок підприємства суму боргу - 50 тис.грн. Які проведення у бухобліку слід зробити, щоб списати погашену контрагентом заборгованість та щоб списати нарахований резерв сумнівних боргів? Як відобразити це у податковому обліку?
    18.09.202535
  • Імпорт запчастини для гарантійної заміни: що в обліку?
    Підприємство отримало від нерезидента на умовах гарантійної заміни запчастину для ремонту основного засобу. Незважаючи на відсутність оплати нерезиденту, були сплачені ПДВ і митні платежі. Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку цю операцію, а також сплачені імпортні платежі?
    18.09.202523
  • Будівельний вагончик і посуд - це не благо, а витрати: особливості обліку та оподаткування
    Працівники підприємства у відрядженні працюють на віддаленому майданчику. Вони живуть у будівельному вагончику і підприємство забезпечує їх всім необхідним: постільною білизною, плитками, ковдрами, посудом тощо. Як обліковуються ці предмети? Що з ПДВ?
    17.09.202534